Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#71668] Knut Nilsen fra Nordfjord (i Sogn?) og Nilsvik i Hadsel, hvem var han

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiPå Hennes i Hadsel den 28/1 1842 får ungkar, Knut Nilsen fra Nordfjord en datter som ble kalt Lise Marie Knudsdtr opplysningen om han er: På barn nr. 8 av 'kvindekjønn' i 1842 oppgis han å være ungkarl fra Nordfjord nu i tjeneste hos Peter Olsen, Nilsvik [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16712&idx_id=16712&uid=ny&idx_side=-42>LenkeHan er ikke i Nilsvik i Hadsel i 1865, men det kan være han som er i tjeneste i Digermulen 1865 hos L. Dybfest.

Gjest Egil Russøy

Ikkje heilt enkel denne, då det er lite å gå ut frå. Spesielt vanskeleg, når den eine linken viser til Nordfjord og den andre til Sunnfjord (Berre for å pirke litt, så ligg ikkje Nordfjord i Sogn, snarare tvert i mot). Det kan sjølvsagt også være snakk om to forskjellige personar.Eg har gått gjennom kirkebøkene for alle kommunane i Sunnfjord og Nordfjord, og lett etter Knut Nilsen f. ca. 1808 (Eg har lett i konfirmasjonsregistreringane for ca. 1820-1825, då det er enklast). Eg sit kun igjen med ein, men kan sjølvsagt ha oversett nokon. Den eg har funne bur på garden Rake i Innvik Herrad (No stryn) og er fødd i 1810 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=64&filnamn=dp14471750&gardpostnr=6078&personpostnr=18228&merk=18228#ovre>Lenke konf. 1824 (nr. 172) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 3 (1820-1832), Konfirmerte 1826, side 158. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEg finn han ikkje funne han igjen i Innvik, verken som gift, død eller i 1865. Han kan sjølvsagt ha flytta ein annan stad. Kanskje BB for Innvik kan gje svar?Eg har funne mor hans død i 1854

Gjest Eva Willenburg

Det kan også være Nordfjord i Nesna. Stefaren til Rebekka var Lars Petter Larsen Hennes. Hans far Lars Pedersen Brottøy kom fra Drevassbukten i Vefsn. Bror til Lars Pedersen, Thomas, slo seg ned i Nesna.

Gjest Steinar Olsen

heiHelt klart at dette er en vanskelig person å finne. Den Knut som finnes i Vågan i 1865 behøver slett ikke å være aktuell. Derfor er jo det som kommer fram i 1842 det som er aktuelt.Dessverre er listen over tilflyttede til kommunen nesten fraværende. Den begynner først i 1843 og det er jo litt i seneste laget. Siden jeg ikke vet vilket sogn han kommer fra (det er jo ikke bare ett sogn i Nordfjord) så blir det jo ikke så lett å finne han der i eventuell utflytterliste.Ellers er jeg klar over avstanden mellom de to nevnte fjorder. Har selv Aner på min mors side i bl a. Hornidal og Stryn. som jo ligger i Nordfjorden.Steinar

Gjest Steinar Olsen

heide to Knut Nilsene er ikke de samme, så dette er nok en tredje Knut i området. Han blir foresten gift 1840 i Vågan.Trolig er den jeg leter etter død før 1865. Knut Nilsen fra Ål i Hallingdal har en søster som ble gift med Ole Olsen Gjemstad, har jeg fra http://trekilen.com/xls/Vaagen_1844_d.xls De bodde på Drag i Vikna.Det ville jo være særdeles merkelig om han senere benevnes født i Sunnfjord, siden han er fra Buskerud. Tror nok at Sogn er det aktuelle fylke for den Knut jeg leter etterSteinar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.