Gå til innhold
Arkivverket

[#71692] Merke/pins 1 Mai 1897

Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

Jeg har en boks hjemme med pinser/merker som har tilhørt min farfar, det dreier seg stort sett om merker fra arbeiderbevegelse og denslags organisasjoner. Årene disse er fra er stort sett fra 1930-70 tallet.Men blant disse har jeg funnet et merke som skiller seg litt ut. Det er et metallmerke hvor det står '1ste MAI 1897' (jeg legger ved bilde). (At det har med arbeidernes dag/'første mai' å gjøre er vel uten tvil.)Det eneste jeg kan skjønne er at dette må være et merke min oldefar Antti Grøhn (1867-1912) har hatt i Norge etter at han kom hertil fra Finland (min farfar var født i 1911). Det tidligste jeg har kunnet finne ham i Norge fra før av er i folketellingen 1900, men hvis dette merket har tilhørt ham betyr vel det at jeg ihvertfall kan sette hans ankomst til Norge minst 3 år tilbake i tid.Har også lurt litt på om det virkelig er fra 1897 eller om det kan være fra et slags jubileum, selv om det nok er mindre sannsynlig. Hvis noen har vært borti noe lignende merke før eller vet noe om det som kan gi meg noe videre informasjon er jeg veldig takknemlig!Mvh Jarle Grøhn

bilete7451.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Jarle!Det er all grunn til å gå ut fra at dette merket er fra 1. mai 1897. Det første 1. mai-merket ble utgitt allerede i 1892. Motivet på merket er et 8-tall og en 'T', noe som skulle symbolisere 8 timer, altså kravet om 8 timers arbeidsdag.Jeg antar at man på Arbeiderbevegelsens arkiv vil kunne bekrefte at dette merket er fra 1897 http://www.arbark.no/Databaser.htm#FotoMvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.