Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#71828] barn av Christian Nilsen og Berthe Gudmundsdatter i Romedal

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Hei kjære forum , ja nå må jeg spørre om hjelp igjen . Jeg prøver og finne alle barna til Christian Nilsen f. 14/7 - 1815 som var gift med Berthe Gudmundsdatter f.8/4-1819 , de var bosatt i Romedal, Stange De barna jeg har funnet er : 1- Caroline Christensdatter f. 5/7-1845 , hun tror jeg døde i ung alder men har ikke funnet dødsfallet/tidspunktet, hennes og heller ikke årsak. 2- Ole Christensen f. 6/11-1847 3 -Christen Christensen f. 15/4 1851 , han tror jeg også døde i ung alder , men har heller ikke funnet hans dødsfall / tidspunkt og heller ikke årsak. 4 - Caroline Christensdatter f 13/11- 1852 5 - Gunder Christensen f. 1/10- 1855 6 - Christen Christensen f. 25/3- 1859Det jeg gjerne skulle ha hjelp til , var og finne dødstidspunkt og årsak på Caroline og Christen henholdsvis Nr 1 og 3 og om Christian Nilsen og Berthe Gudmundsdatter hadde flere barn . På forhånd tusen takk til de som vil hjelpe meg med dette. Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Gjest Torodd Kinn

Kristine f. 12. april 1863 (nr. 122): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal i Romedal, Ministerialbok nr. 5 (1862-1874), Fødte og døpte 1863, side 18. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8851&idx_id=8851&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Torodd Kinn

Den første Karoline døydde 19. november 1845 (nr. 44): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal, Ministerialbok nr. 3 (1829-1846), Døde og begravede 1846, side 297. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9111&idx_id=9111&uid=ny&idx_side=-268>Lenke Permanent bildelenke:

Hei Torodd og tusen takk så langt da stemte det med at jeg trodde den første Karoline døde som liten. Da gjenstår det Christen f. 15 /4 - 1851 jeg tror han døde i ung alder også , setter kjempestor pris på den hjelp jeg får Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Gjest Torodd Kinn

Den første Kristen døydde 16. juli 1851 (nr. 52): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal, Ministerialbok nr. 4 (1847-1861), Døde og begravede 1851, side 290. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8850&idx_id=8850&uid=ny&idx_side=-301>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Torodd Kinn

Kristine Kristiansdotter f. 1863 voks opp. Ho gifta seg med Ole Hermansson i 1886 (nr. 6): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal i Romedal, Ministerialbok nr. 10 (1880-1895), Ekteviede 1886, side 206. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1505&idx_id=1505&uid=ny&idx_side=-203>Lenke Permanent bildelenke:

Hei ToroddTusen hjertelig takk for utrolig god hjelp , dere er kjempeflinke og hjelpsomme i dette forumet , Vet du forresten hva ordet ' hjemstandsrett ' betyr og hva som ligger i betydningen av dette , eksempelvis når en mor ble enke i disse tider og hennes gård ble solgt og hun bodde sammen med sine et av sine voksne barn på en ny gård , har dette noe med ' hjemstavnsrett ' og gjøre ? ' hjemstavsrett ' er et ord som går igjen i loven om fattigunderstøttelse fra 1860 tallet , håper dere ikke synes spørsmålet lyder for dumt , men jeg klarer ikke helt og definere betydningen av dette Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Gjest Torodd Kinn

Eg trur ikkje det er noko som heiter 'hjemstandsrett'; det er nok 'hjemstavnsrett' som er meint.'Hjemstavnsrett' er det å ha retten til å verte rekna som buande ein stad, t.d. i ein kommune, slik at ein har dei rettane som innbyggjarar har. Kva som skulle til for å få denne retten, veit ikkje eg, men kanskje andre her?

Til Torodd og Reidar Takker for godt svar og lenke til en god definisjon på hjemstavnsrett , men når nå de fattige med hjemstavnsrett fikk fattigunderstøttelse var det da gårdeieren , hvor de som gikk på fattigunderstøttelse bodde , som mottok denne pengestøtten eller var det de personene som bodde på gården, som gikk under betegnelsen fattiglem og fattigunderstøttelse som mottok denne støtten. Og finnes det noen kilder i evt. kirkebøker eller andre steder , hvor man kan finne disse attestene fra presten i det aktuelle sognet , som skulle dokumentere at den og den person hadde rett på fattigunderstøttelse, Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.