Gå til innhold
Arkivverket

[#71837] Emigranter fra Nordfjord? - Anna Christina Berg Anderson


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Her har det skjedd masse mens jeg har malt stakitten. :=)) Hjertelig takk til Hanne , Lars og Egil for interessant informasjon. Ad (22), så er ikke nødvendigvis begge fra Nordfjord, men det er sannsynlig at minst 1 av dem er det, og det er jo flere Berg/Berge eller kombinasjoner.Med utgangspunkt i de opplysningene som har kommet fra, skal jeg sjekke om jeg finner mer om John Mathias i bygdeboka. Jeg har vel stort sett alle bygdebøkene for Nordfjord i bokhylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Egil (26): Det ville ikke forbause meg om 'Berg' egentlig skal være 'Berged.' Navn og årstall stemmer ganske bra, men for å være sikre kunne det være interessant om noen har muligheter for å sjekke det var disse som giftet seg i USA.Hvis John Mathias Anderson fra Hundeide er den som er på familiebildet, døde faren på Hundeide, og moren ble gift på nytt. Hennes sønn fra ekteskap 2, overtok gården.Bryllupsbildet kan teoretisk være fra morens bryllup med en Mons Olsen Myklebust fra Ålfoten. Oline, som hun het, var selv fra Ålfoten.For å følge denne tanken videre, kan det også være fra halvbrorens bryllup. Han var forresten gift to ganger, først med Oline Opheim som døde 1907, deretter med Martha Jonsd. Jordanger, begge fra indre Nordfjord.Kan noen gjenkjenne landskapet og knytte det til noen av de gårdene som er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Elste sønnen til John og Anna Christina heter Adolph BERGE Andersen. Berg kan godt komme fra Bergedatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Det ser unektelig ut til at det er de rette personene, men jeg skulle gjerne sett bekreftelse på giftermål i USA.Forøvrig dro foreldrene til Anna Kristina, Berge og Baarni på Rød med en datter til Amerika den 24 juli 1896. Jeg finner dem i farten ikke i emigrantprotokollene, men kirkeboken er klar nok, selv om den ikke sier noe om hvor de skulle hen i Amerika, eller hvordan de reiste:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(30) det må vel være de som er oppført som Berge Knudsen, Oline Knudsen og Johanne Bergesdtr. Rød? De emigrerer fra Bergen 30. april 1896 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ser at linken i innlegg 25 ikkje viser det den skulle, men linken i innlegg 23 viser det same som 25 skulle ha vist.Der står det også ei Marie Bergesdtr som er fødd i 1873, som vel også må være i den same familien.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Lars, du har kanskje rett, men i så fall har den som skrev protokollen eller transkriberte, skrevet dyktig feil. Men Berge kan selvfølgelig være gift på nytt. Lenken min til kirkeboka fungerer ikke, så her er den igjen:Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Berge ble gift med Oline Marie Knudsdtr. 12. des. 1873. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Eid, Ministerialbok nr. A 10 (1867-1878), Ekteviede 1873, side 288. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956Name: Berge K Rod Arrival Date: 16 May 1896 Age: 60 years 6 months Birth Date: abt 1835 Gender: Male Race/Nationality: NorwegianShip Name: Parisian Port of Arrival: Quebec, Canada Port of Departure: Liverpool, EnglandReiser sammen med kona Oline og datteren Johanne. Skal til Batavia, Minnesota. Til en Carl B. Rod. Muligens en sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

prøver...men det sentrale er nok at head of household er Marie Nilsen, hun er datteren til Berge og Oline. Hun er også enke i 1900. Johanna er ikke sammen med dem.

bilete7506.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Borge Christianson [Hugh Christianson] Home in 1900: Almond, Big Stone, Minnesota Age: 64 Birth Date: Dec 1835 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1896 Relationship to Head of House: Father Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Oline M Marriage year: 1875 Marital Status: Married Years Married: 25 Residence : Clinton Village, Big Stone, MinnesotaHousehold Members: Name Age Marie Nelson 26 Borge Christianson 64 Oline M Christianson 60

bilete7507.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hjertelig takk for alle bidrag. Det er vel overveiende sannsynlig at vi har kommet fram til riktig familie, og om ikke annet har vi fått mye dokumentasjon på familiene fra Ytre Rød og Hundeide som emigrerte til Amerika. Personen som i utgangspunktet kom med forespørselen kjøpte etter som jeg har forstått, farmen til familien Anderson, og kjøpte bl.a. de nevnte 'trunks' og de to bildene. Han var interessert i å finne opprinnelsene til disse menneskene.Det som hadde vært litt artig ville være å finne ut mer om bryllupsbildet. Det er jo tatt av en kjent fotograf på Nordfjordeid, med kort vei både til Rød og Hundeide. Har du Aase funnet ut mer om brudestas og 'brurakruna'?Jeg har også fått informasjon fra Patti Mikkelsen som jeg gjengir her:1895 Minnesota Census -- Big Stone county, Otrey (township) John M Anderson, age 26, born Norway Anne E Anderson, age 28, born Norway Jacob Anderson, age 29, born Norway Note: The census was taken on 11 Jun 1895. At that time, John reported that he had been in Minnesota for 4 years and in Otrey for 1 year 6 months.I believe you have already found the family in Otrey, Minnesota in 1900.By the time of the 1900 census, Jacob Anderson has moved to North Dakota, Ward County, 'Town 159' (Enumeration district 246, sheet 16A). He is not married.Emigrants from Bergen: 6 May 1886, Jacob Andersen Hundeide, b 1866 27 Jun 1891: #834-837, all from Eid (Nordfj) Anne Bergesdatter Ytre Rød, born 1866 Marie Bergesdatter Ytre Rød, born 1873 John Mathias Andersen Hundeide, b 1868 Ole Jacobsen Bjørhovde, born 1875 Arrival in Port of Philadelphia May[?] 1891, from Liverpool, Ship- Lord Clive [see note] J.M. Anderson, age 23, Swedish [?], destination- PA [?] Anne Bergesdotter, age 25, Swedish [?], destination- PA [?] Marie Bergesdotter, age 18, Swedish [?], destination- Mass [?] Ole J Bjorhopoe, age 16, Swedish [?], destination- Mass [?] Note: This arrival month must be in error. Although a lot of the infomration (nationality, destinations and some spellings) are wrong, but it just can't be a coincidence that all four of these names appear on the same manifest.Jacob Andersen Hundeide is the brother of John Mathias. He was born 27 July 1865.Anne & Marie Bergesdatter are half sisters. Anna's mother, Baarni Tollefsdtr, died between 1867-1873. On 12 Dec 1873, Berge married Oline Marie Knudsd. Staremsæter.I believe you already have information about the emigration of Berge, Oline & daughter Johanne Rasmine in 1896.As far as the marriage of John Andersen & Anne Kristine Bergesdatter, my best guess is that they were married in Minnesota about 1893... maybe in Big Stone county, but the town is not certain. According to the 1895 Minnesota Census, they moved to Otrey about January 1894, after they were already married.Note: On his WWI registration card, Adolph stated that he was born in Odessa on 2 July 1895. However, in June of that same year, the family was recorded in Otrey.Both towns are in Big Stone county. Odessa is about 10 miles south of Otrey.Here is a link to the GenWeb page for Big Stone. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Herdis Holvik

Det er imponerande å sjå kva ein med gode hjelparar kan finne ut av eit eit par bilete med nokre få opplysningar på! Min kommentar knyter seg til innlegg (28) der Tor Kvien spekulerar litt over kven som kan vere brudepar på biletet. Eg er ingen ekspert på bryllaupsskikkar rundt forrige hundreårsskifte, men det var vel ikkje vanleg at ei enkje som gifte seg på nytt var krunebrur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Wik

Hei! Dette bildet er teke på Indre Hundeide g.nr. 16 bruk nr.1. Meiner at brudeparet er Brite Monsdatter Hundeide og Peder Pederson Jacobsen. Bildet må være teke før eller i 1908 sidan far til brura er med og han døde dette året. Veit at ho hadde halvsøsken som emigrerte en halvbror og ei syster. Men dette kan eg finne meir om. To av døtrene til systra Jørgina har vore her på Hundeide på besøk, den eine for 3-4 år sidan. Trur at det var halvbroren som var i Kenmore. Peder starta Peder Jacobsen Syltetøyfabrikk i 1922. Denne er framleis i drift. Mor til brura Oline Jonsdatter var først gift med Anders Jakobson Hundeide. Då han døde gifte ho seg oppatt med Mons Olsen Myklebust frå Ålfoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berre litt supplerande til det siste innlegget: Eg veit ikkje noko om dette biletet, men har litt å seie om folka du omtalar:Oline Hundeide hadde to søner i ekteskapet med Anders Jakobson - dei heitte Jon og Jakob, og begge reiste til USA; dei er omtala i innlegg (43). I ekteskapet med Mons O Myklebust hadde ho 6 born, som eg har heile etterslekta etter om nokon skulle vere interesserte i det - også etter Jørgine Landers i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hjertelig takk til Ann-Lise Wiik som klarte å identifisere bryllupsbildet og knytte det til utvandrerne. Fint om du kunne finne ut om halvsøsknene til Brite Monsdatter, eller er det disse som Aase har tatt med i innlegg (46)? (Fint at du løftet fram temeaet, Herdis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg regner med at denne saken er løst nå, og jeg må si meg enig med Herdis Holvik i at det er meget imponerende hva som kan komme ut av et par gamle bilder og nesten ingen informasjon, når en har så gode hjelpere!Hjertelig takk til alle som har bidratt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.