Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#71929] Amund Larsen, fra Bjørgan i Kvikne?

Recommended Posts

Gjest Andrea Hånes

Det står i Bjørnørbøkene (Osen 2) at Amund Larsen (heter Sørmeland i Bjørnør) f. cirka 1739 (61 år i FT 1801)er født i Bjørgan i Kvikne. Jeg finner ingen Amund i Kviknebøkene under Bjørgan og lurer derfor på om noen vet om dette stemmer?

Gjest Ann-Mary Engum

Sørmeland i 1801. Amund Larsen og Ingbor Ingebrigtsdatter : [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011632&gardpostnr=46&merk=46#ovre>Lenke Ditt par?Amund Larsen og Ingeborg Ingebrigtsdatter giftet seg 10 juli 1777 i Tolga: LenkeVielsen,fra kirkeboken: LenkeSønnen Ingebrigt ble døpt 9 aug 1778: LenkeDåpen,fra kirkeboken:

Gjest Andrea Hånes

Takk takk Ann-Mary! Lenken til FT 1801 er mitt par ja. Glemte å legge ved denne i første innlegget. Fant dessverre ingen pekepinner her på hvem hans foreldre er, eller hvor han er fra, så jeg er fortsatt interessert i flere opplysninger hvis noen har.

Gjest Andrea Hånes

Kirsten Amundsdatter g. m Jakob Hansen er datter av Amund Larsen og Ingeborg Ingebrigtsdatter ja. Jakob Hansen er av Hals-slekta i Kvikne.Ifølge Bjørnørboka, Osen b.2 måtte familien ha kommet til Levanger fra Vingelen, før de kom til Sørmeland.Amund oppgis å være født i Bjørgan, Kvikne, men jeg finner ham altså ikke her. Kona Ingeborg oppgis å være fra Jordet i Vingelen, Tolga. Det står også at hennes foreldre skal være Ingebrigt Olsen og Kirsti Estensdatter. Disse har jeg dog ikke prøvd å finne ennå.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.