Gå til innhold
Arkivverket

[#72038] östfold

Gjest kristina andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Narten

Ang. familien HAGREN (skrives slik idag) så har jeg funnet etterkommere som lever idag i Sarpsborg. Det er 2 sønner av Carl Ingvald f.1897 og Marie Berger f.1897 i Rolvsøy. Sønnene er; Karl Willy Hagren f.3.7.1923 tlf. 69151900 og Torbjørn Walter f.12.10.1925 tlf. 69152014. Du får ta en telefon til de. Lykke til !! Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEJ TERJE, SOM DU SÄKERT FÖRSTÅR SÅ ÄR DET MYCKET NYTT FÖR MIG, VAD DET GÄLLER MINA ANOR, JAG SKALL FÖRSÖKA ATT HITTA MARIA CHARLOTTA CARLSD BJÖRNER, JAG VET ATT HON GIFTE SIG I GLEMMEN ISLUTET PÅ 1800 TALET, HON VAR FÖDD I GÖTEBORG.MIN GAMLEMORMOR PRATADE ALDRIG OM DETTA,JAG FÖRSTÅR DET IDAG.HON VILLE SÄKERT ALDRIG ATT VI SKULLE FÅ VETA, JA DET HAR BLIVIT MÅNGA ÖVERRSKNINGAR. STORT TACK FÖR ALL HJÄLP.MVH KICKI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er vigselen mellom Otto Almqvist og Marie Charlotte, nest nederst. Det står at hun er ukonfirmert og utmeldt av Statskirken, tilhører intet samfunn, litt pussig at de ble gift i kirken da. Videre er opplysningene at hun er født i Gøteborg og at faren er ukjent.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 11 (1878-1917), Ekteviede 1897, side 669. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3446&idx_id=3446&uid=ny&idx_side=-660>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

HeiOtto Almqvist og Maria Charlotta fikk en datter Marie Charlotte den 22.2.1904 iflg.SK for Glemmen. Se nr. 50 (Står Fredriksdatter på Maria Charlotta, men det er vel samme som Maria Charlotta Carlsd.Bjørnar?) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7359&idx_id=7359&uid=ny&idx_side=-19>LenkeDessverre døde både mor den 27.3.1904 og datteren den 9.4.1904. Se SK for Glemmen nr. 24 og 26. Høyre side. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEJ BJÖRG, TUSEN TACK FÖR DINA UPPLYSNINGAR, NU KAN JAG ÄNTLIGEN SLÄPPA DESSA TANKAR, JAG BLIR LITE LEDSEN ÖVER VILKA ÖDEN VISSA MÄNNISKOR HAR GÅTT IGENOM, MARIA CHARLOTTA VAR INTE GAMMAL NÄR HON DOG 40 ÅR OCH HADE FÖTT 9 BARN, I DOM TIDERNA.NU SKALL JAG FÖRSÖKA ATT HITTA VAR CHARLOTTAS MAMMA KOM IFRÅN. JAG MÅSTE GE ER NORRMÄN BERÖM FÖR ER OTROLIGA HJÄLPSAMMHET. TUSEN TACK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEJ KIRSTI. JA JAG KAN TÄNKA MIG ATT HENNES FÖRSTA BARN VAR FÖDDA I SVERIGE, HON FICK JU 4 BARN MED ARON HILMER, JAG HITTAR DOM INTE I INFLYTTADE TILL NORGE.MEN DET KAN NOG STÄMMA. HA DET RIKTIGT GOTT O TACK FÖR HJÄLPEN. MVH KICKI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen!Dessverre, jeg hadde nok ikke funnet noen innflytting for Arons mor ... Jeg har ikke funnet noe som helst om denne moren ...! Beklager, men har nok rotet litt - vært litt for trøtt - da jeg skrev noen innlegg i natt, og blandet sammen noen personer.Det er vel sinkarbeideren Aron Aronsen på Bede i 1907 som også hadde fått 4 (?) barn utenom-ekteskapelig med Marie Charlotte Carlsdtr. ?Jeg syntes det var litt interessant med innføringene i KB om omstreifere og bostedet til Aron på Bede, et kjent reisende-sted.Finner vi noen av disse personene i folketellingen 1900? Kanskje ute og reiser ? I Sverige i 1900 ?Div. i kirkebøker fra Fredrikstad-/Sarpsborg-området, og det er flere anførsler om 'omstreifere'.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Ser det står at Karl og Sofie Almkvist har en pleiesønn, Karl August Aronsen f. 1886 i Sverige. FT 1900 i Glemmen. I hans konfirmasjon er foreldrene Aron Hilmer AUGUSTSON og Charlotte FREDRIKSDATTER. ved fødselen til hennes datter i 1904 står det også fredriksdatter. Så dersom du skal søke i Sverige så het nok deres fedre August og Fredrik. Charlotte var veldig ung da, bare 13 år da hun fikk Karl August. Men fullt mulig. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Ett barn til; Hilma Leontine Aronsen f.1890 i Sverige. Konfirmert i Glemmen 1905. Etternavnet til Charlotte er da Carlsdatter ! Da het vel hennes far carl Fredrik, ettersom hun ikke kunne bestemme seg. Hilma var ved FT 1900 Fosterdatter hos Almkvist. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEJ TERJE. JAG FÖRSTÅR ATT DU ÄR DUKTIG MED SLÄKTFORSKNING. MINA TANKAR ÄR, MARIA CHARLOTTA CARLSDOTTER BJÖRNER (fredriksson)FÖDDES I GÖTEBORG 1864. FADDRAR VID DOPPET VAR JOHANNA SOFIA LIDBERG OCH HENNES DOTTER BRITTA. JOHANNA SOFIA LIDBERG HADE ÄVEN EN SON CARL FREDRIK FÖDD 1836 I NAVERSTAD , JAG TROR ATT DET KAN VARA FAR TILL MARIA CHARLOTTA. TROR DU ATT DET KAN FINNAS EN MÖJLIGHET. MVH KICKI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Ja,men Hilma vokste opp hos Karl og Sofie Almkvist.Foreldrene står oppført selv de er døde. Ang. Carl fredrik f. 1836 i Naverstad så får du svar fra min svoger Karl Johnny Sommer, han har funnet ut endel om han. Det kom mange fra Naverstad til Østfold den gang. Ser jeg har rotet med fødselsåret til Charlotta. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Kicki - Det var ikke mye jeg fant omkring disse personene.Det kan vel også hende du har disse data fra før.Johanna Sofia Lidberg(Vassbotten)giftet seg med torpare Carl Reinhold Rosenquist 25.12.1835,i Naverstad.De får barnet Carl Fredrik,født 16.11.1836 i Naverstad.Carl Reinhold,har da etternavnet Rosengren.Har søkt etter disse personene i Family search og på Roots web uten å finne noe mer.Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEJ KARL JONNY, NÄ DU DET ÄR INTE LÄTT ATT HITTA DESSA MÄNNISKOR. JAG VET KARL FREDRIK HETTE ROSENGREN CARLSSON HAN GIFTE SIG MEN EN BEATA HENBERG. JOHANNA SOFIA GRETA LIDBERG FÖDDES I LESJA I NORGE 1815. HON GIFTE SIG I NAVERSTAD 25 DEC 1835.JAG BLIR INTE KLOK PÅ DETTA. SOM DU SÄKERT SER SÖKER JAG ARON HILMER ARONSEN/ GUSTAVSON.HAN GIFTE SIG MED HILDA MARIE.DOM FICK EN DOTTER 22 AUG 1907 I HAFSLUND SKJEBERG. HAN HADE 4 BARN TIDIGARE MED MARIA CHARLOTTA. MEN JAG KAN INTE FINNA NÅGON AV DESSA INFLYTTADE I NORGE.JAG VET ATT ARON DOG 1921 MEN VAR STÅR DET ? VET DU. MVH KICKI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei igjenn Kicki - Dette kan ikke være riktig!Hvor har du opplysningen om at Johanna Sofia Gretha Lidberg skulle være født i Lesja(Oppland)Norge?Søkte På Lesja,fra 1814-16 uten å finne henne?Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEJ JONNY, JAG HAR FÅTT DOM UPPLYSNINGARNA HÄR I SVERIGE. JAG HAR OCKSÅ LETAT EFTER HENNE I LESJA MEN INTE FUNNIT HENNE DÄR. MVH KICKI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Er det ikke litt underlig med disse etternavnene fra tidlig 1800-tall? Torpare og andre vanlige bønder hadde vel ikke familienavn i Sverige heller på den tiden? F.eks. Rosengren er jo et typisk nylaget familenavn fra den gang slike navn ble vanlige - ca. 1900 ... ? Henberg og Lidberg kan vel være gårdsnavn som forteller hvor vedkommende bodde.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEJ EGIL. DU HAR NOG HELT RÄTT, JAG HAR SUTTIT O LETAT EFTER ARON ARONSEN I INFLYTTNINGSBÖCKERNA MEN HITTAR VARKEN HONOM ELLER HILDA MARIA. JAG HAR ALDRIG VARIT MED OM VA DOM HAR BYTT NAMN. ARONSEN, GUSTAVSEN, ALMIN. MVH KICKI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Narten

Ang. Aron så har jeg sett at han har brukt Augustsen og Aronsen til etternavn. Hans etterkommere på Bede bruker Aronsen ser jeg. Ved vielsen av hans sønn Ernst Rudolf f.9.4.1902 og Olga Quist i 1926 står det at Aron er født i Rølanda sokn i Dalsland. Sjekk Anbytarforum...Rølanda sokn. Der får du sikkert hjelp til å søke. Ernst og Olga fikk en datter, Gerd 27.1.1927. Hun ble gift med Håkon William Frantzen i 1947. Jeg skal se om jeg finner etterkommere som lever i dag. Husk sjekk Rølanda ang. Aron. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jfr. innlegg 19. Om du er interessert, Kicki, kan jeg forsøke å framskaffe navn på noen av de avbildede personene. Det er jo ganske sannsynlig at Aron med familie bodde i Bedegården 1910 (Bedebrakka er med all sannsynlighet den samme som Bedegården). Ved dåpen til Alvilde Konstanse er jo nettopp Bedebrakka oppgitt som bosted.PS. Din private mailadresse kunne du kanskje oppgi?mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEJ TERJE. DET SKALL JAG GÖRA ( RÖLANDA).ARONS SLÄKT HAR TROTT ATT HAN KOM IFRÅN SKEE ELLER KVILLE. TUSEN TACK, JAG HÖR AV MIG OM JAG HITTAR HONOM. MVH KICKI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.