Gå til innhold
Arkivverket

[#72157] Etterlyser data om tippoldemor, Inger Olesdatter Espeland, f. slutten av 1700.

Gjest Erling Aspevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Aspevik

Jeg har ingen opplysninger om hvor min tippoldermor kom fra eller hvem som var hennes foreldre,sier 'Ingrid',som ber meg om hjelp. Det jeg har funnet er at Inger Olesdatter sannsyligvis er født mellom 1884 og 1792. Hun var gift 16.mai 1818 i Manger med Odd (Aad)Johannesen f. 1791. d.1862, sier hun videre.Kan noen i brukerforum gi meg noen data her ? Aspevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

De var begge 26 år da de giftet seg, dvs hun skulle være født ca 1791-1792: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Manger, Ministerialbok nr. A 3 (1816-1824), Ekteviede 1818, side 190. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11605&idx_id=11605&uid=ny&idx_side=-112>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hun var fra Granvin i Hardanger. Se folketelling 1801:LenkeDet endelige beviset finner vi i en innflytningsattest for Manger prestegjeld: Den 22. okt. 1806 flytter piken Inger Olsdatter Espeland fra Graven (dvs. Granvin) prestegjeld til Manger prestegjeld. Før hun flyttet til Manger hadde hun vært i tjeneste i Bergen. Kilde: Prestearkivet Manger prestegjeld ved Statsarkivet i Bergen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Erling Aspevik

Ingrid fra annonse ad. Inger Olesdatter fra 6.9 sender denne mailen til meg : 'Vil du være snill å hjelpe meg å sende en takkehilsen?Tusen takk for hjelpen med å finne hvor min tippoldemor Inger Olsdatter Espeland kom fra. Jeg har funnet utrolig mye når jeg fikk hjelpen.Vennlig hilsen Ingrid.' Takken går til Kennet Bratland, vår historieskriver i Åsane og Kjellaug R. Petit, Frankrike. Selv er jeg også svært takknemmelig for alle som er så grei og hjelper oss her på brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.