Gå til innhold
Arkivverket

[#72180] Bakermester Egeberg i Fredrikstad, når døde han?

Gjest Kari Horn
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne når min oldefar bakemester Martinus Egeberg døde. Han ble født i 1824 på Stange i Hedmark, men flyttet til Fredrikstad/Glemmen i 1876. Han levde ennå i 1900 på gården Lisleby og hadde eget bakeri (FT 1900 for 0132 Glemminge, person nr 9592). Har lett i kirkebøkene for Fredrikstadområdet, men har ikke funnet ham. Kan noen hjelpe? Mvh Kari Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Eva Tomter

Det er scannede kirkebøker med gravlagte ut 1908 i Glemmen og der fant jeg ham ikke. Vestre Fredrikstad mangler de første årene etter 1900. Kråkerøy som ble utskilt fra Glemmen i 1908 har kirkebøker, men jeg fant ham ikke der heller, lette til han skulle være godt over 100 år. Her kan kanskje etterlysning av skifte hos statsarkivet i Oslo være en vei. De hadde skiftene fra Follo, så da har de kanskje skiftene fra Smaalenene også. Dere er to som etterlyser samme baker. Lenke Kanskje dere er i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva, takk for innsatsen. Jeg har lett og lett jeg også, både i kirkebøker og i Fredrikstad-aviser (evt. dødsannonse), uten hell. Men han døde kanskje akkurat i de årene hvor kirkebøker mangler. Skal nå prøve Riksarkivet og skifteprotokoller. Mvh Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Til Eva T og andre som måtte ha interessert seg for baker Egeberg. Endelig fant jeg ham i Klokkerboken for Vestre Fredrikstad 1915, han døde 15. november det året, over 91 år gammel, gammel og mett av dage, eller 'deb. senilis' som det står. Så var det hullet tettet! Mvh Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.