Gå til innhold
Arkivverket

[#72212] Gustafva Olovsdotter fra Sverige. Hvor ble hun av?

Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

En annen ting. Jeg skal til Fredrikstad tirsdag om en uke, og kunne godt tatt turen innom biblioteket da. Der står tellingene for 1875, det står også en telling der mener den er for Kråkerøy, som inneholder personer i 1875 tellingen som er Svensker.Men det er altså en drøy uke og vente på at jeg får gjort det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Anne Lene og takk for forslag. Jeg venter gjerne den tiden det tar.Under ser du det jeg vet om hennes foreldre og søsken og sønnen Olof Alfred.Olof Godesson, f 1801-10-21 Lur - död 1875-05-15 orsak står inte vigda 2 nov. 1825 i Lur Maria Jacobsdotter, f 1791-08-01 Lur - död 1839-04-21 av feber (Föräldrar Jacob Jacobsson och Oliana Hansdotter i Berg, Lur.) d. Johanna, f 1827-11-22 Lur - flyttar ca 1850, okänt vart s. Isak, f 1830-02-08 Lur - död 1833-03-10 av bröstvärk s. Carolus, f 1832-10-16 Lur - död 1833-03-10 av bröstvärk d. Gustava, f 1834-01-25 Lur - död 1839-03-01 av bröstvärk Johanna Lisa Andersdotter, f 1813-03-30 Tanum vigda 21 jan. 1840 i Lur Edward, f 1837-09-30 Lur - Johanna Lisas oäkta son, far okänd - flyttar ca 1850, okänt vart Gustava, f 1840-04-14 LurGustava Olofsdotter bodde hos sina föräldrar när Olof Alfred föddes. Hon flyttade till Fredrikstad 1873. Olof Alfred bodde kvar hos morföräldrarna. Han blev fosterbarn hos torparen Olof Andersson och Maja Gudmundsdotter 1882. Han arbetade som dräng på olika gårdar mellan 1883 - 1888, då han återvände till fosterföräldrarna. Han gick till sjöss 1889 och hördes tydligen inte av mer. Han fördes in i boken över obefintliga 1894. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen BjørnNå først legger jeg merke til at du selv bor i Fredrikstad. Du får jo mye raskere avklart om de finnes i 1875 tellingen der om du selv stikker oppom en dag.Tellingen finnes jo som papirutskrift i hefter på lokalhistorisk avdeling.Jeg skal se litt rundt 1900 i Sverige nå om hun kan ha vært i hjemlandet på besøk f.eks.Skulle du selv ta turen til biblioteket i Fr.stad så si ifra det her da. Jeg sjekker her mandag kveld om du har fått noe svar fra andre rundt dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Anne Lene.Jeg skal få noen på biblioteket til å sjekke for meg. Har problemer med å komme dit selv p.g.a. sykdom.Takk skal du ha. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn. Jeg bare undret i og med det stod Fredrikstad på deg. Sånn er det jo selvfølgelig noen ganger. Da gjør jeg det jo så gjerne for deg om en uke, om du har tålmodighet til det. Ikke noe problem i det hele tatt.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Anne Lene. Jeg har tilskrevet kommunearkivet og hørt om de vil se om det finnes noen lokale folktetellinger mellom giftermålet i 1881 og 1896 når Kristoffer døde som enkemann. Det er jo dette tidsintervallet som er interessant.Skulle du allikevel komme over noe ved ditt besøk i Fr.stad er jeg selvfølgelig takknemlig for det.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Bjørn.Jeg var innom biblioteket i går som jeg sa.Når det gjelder folketellingen 1875 så tittet jeg i den for Fredrikstad, Glemmen og Kråkerøy. Det eneste jeg der fant var en Gustava Olsd. f 1843 Sverige, tjenestepige. Adr: Tøyhusgt 44 (sygehus). Jeg skulle vel tippe på at dette muligens ikke er din Gustava, men nå er hun i allefall nevnt.Så tittet jeg i et hefte som het: Innflytting til Glemmen på 1800 tallet, Svenskeinnvandring. Der fant jeg henne nok. Der finnes Gustafva Olofsdotter f 1840, fra Lur men innflyttingsåret står der til 1881.Da gikk jeg til Sverige for å se hva som egentlig var rett i forhold til flyttingen hennes til Norge. Gustafva var født den 14/4-1840 på Heden i Lur av foreldrene Olof Godesson Torring f 21/10-1801 og Joh. Lisa Andersdotter f 20/3-1813. Gustafva hadde også 2 søsken Edvard 30/9-37 død 31/7-43 og Johana 25/11-27 død 2/4-47. Gustafva bor hjemme hos sine foreldre frem til hun i 1863 flytter ut og tar poster som piga i Lur.På et tidspunkt kommer hun igjen hjem til sine foreldre, som da bodde på Backa. Det er fra Backa i Lur hun flytter fra når hun den 1/11-1873 er notert utflyttet fra Lur med Fredrikstad som mål.Så har jeg sett videre etter hennes foreldre. Gustafvas far dør 15/5-1875 og mor blir boende på Backa i resten av sin tid. Joh. Lisa har en oäkta son Olof Alfred f 16/12-1866. Han bor sammen med sin mor, men som 12 åring flytter også han i 1878. Etter det bor hun bare alene, frem til hun dør den 28/2-1898. Gustafva er aldri notert sammen med sin mor etter at hun i 1873 flytter til Norge. Ikke notert som besøkende eller tilbakeflyttet.Så dermed ser det ut som flytteåret til Gustafva 1873 er korrekt.Jeg tenkte at om året 1881 er det korrekte så er også det årsaken til at hun ikke er å finne i 1875 tellingen. Men, der sprakk det.Så da vet jeg ikke hvorfor hun ikke var å finne i 1875. Om det da ikke kan være hun som ble notert som født i 1843 og var tj.pike i Tøyhusgt 44.Så desverre så var det vel ikke all verdens hjelp i dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Forresten. Ingen dødsårsak innført på Gustafvas foreldre. Hennes mor dør 26/2-1898 og ikke den 28/2 som jeg skrev.Når det gjelder Gustafvas søsken, så dør Eduard i 1843 av barnkrampa og Johana i 1847 av magsjuka.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Jeg må si mange takk Anne Lene.Du skriver at Joh. Lisa har en oekte sønn Olof Alfred, etter hva jeg har funnet er han sønnen til Gustafva. (se velagte bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Dette ble feil Anne. Fikk ikke til bildet, men her kommer det jeg har fra tidligere.Gustava Olofsdotter bodde hos sina föräldrar när Olof Alfred föddes. Hon flyttade till Fredrikstad 1873. Olof Alfred bodde kvar hos morföräldrarna. Han blev fosterbarn hos torparen Olof Andersson och Maja Gudmundsdotter 1882. Han arbetade som dräng på olika gårdar mellan 1883 - 1888, då han återvände till fosterföräldrarna. Han gick till sjöss 1889 och hördes tydligen inte av mer. Han fördes in i boken över obefintliga 1894.Olof Gudesson, f 1801-10-21 Lur - död 1875-05-15 Johanna Lisa Andersdotter, f 1813-03-30 Tanum - lever som utfattig i Genlines sista husförhörslängd t.o.m.1895. Gustava, f 1840-04-17 Lur - till Fredrikstad 1873-11-01 oä Olof Alfred, f 1866-12-16 Lur - till sjöss 1889Det er en vanskelig nøtt denne damen. Jeg setter umåtelig stor pris på det du har gjort. Om jeg ikke har fått løst gåten, så gir det jo en del bekreftelser. Håper at de kan finne noe i komunens arkiv.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Bjørn.Jo da du har så rett. Noen ganger blir det bare så feil det man skriver. Godt det kan rettes opp igjen. Selvfølgelig er Olof Alfred sønn av Gustafva.Ja det er en nøtt dette her. Håper du får et svar fra byarkivet da. Legg det gjerne ut her om du får noe svar. Nysgjerrighet vet du.Lykke til med dette.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Bjørn Angeland

Har fortsatt ikke fått svar fra Komunearkivet, men oppdaget idag at i MINI fra Glemmen i 1896 står det at Kristoffer er gift og ikke enkemand, som det sto i KLOK fra samme året. Videre står det noe om Sarpsborg som jeg ikke her helt sikke på. Lenke Kan noen hjelpe meg med å fortydligjøre dette. Det gjelder begravelse no. 52 på venstre side.Ellers ønsker jeg alle en riktig god jul og godt nyttår.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bjørn - En forsinket julehilsen til deg.Jeg var også inne på tanken,at enkemand ved død i KLOK var feil. Mulig dette er noe som har hengt ved fra de tidligere ekteskap?Under kolonnen stillig,står det at han har vært uten arbeide i 5 aar.Man får derfor nå kanskje lete etter Gustafva blant de levende? Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Jeg har søkt i Gleminge fram til 1900. Jeg antar at hun ikke lever etter dette, da hun ikke kommer opp i FT. Alternativt kan hun ha flyttet tilbake til Sverige, men det tror jeg egentlig ikke m.h.t. de dårlige levekårene i Bohuslän på den tiden. Det var i byene her i Østfold, man kunne finne arbeide. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Bjørn Angeland

Da har jeg fått svar fra Komunearkivet i Fr.stad. Desverre har de ikke kunnet finne noe som kaster lys over hvor Gustafva har tatt veien. Håper fortsatt at noe vil dukke opp i.f.m. digitalisering av kirkebøkene. Dersom noen har noen gode forslag er jeg takknemlig. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.