Gå til innhold
Arkivverket

[#72230] Christopher Meyer og Marte Sophie Hind

Gjest Maria Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei.Har idag bestilt kopi av skifte 1721 etter Peder Hind. Vet ikke om noen har sjekket det for om noe der kan være nevnt og event slektskap. Da går det ca 14 dg før jeg får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Fikk kopi av skifter idag.Desverre ikke mer å hente der.Skifte 1721 22 apr.... var vi efterskrevne Henning Junghans Pastor til Strømsøen og prost over Senjens og Tromsøens prosti,hr Rasmus Skeldrop Residerende til Hillisøe ,hr Lorentz Burchard Residerende til Qvæfiord, som comparerede paa hr Nils Thulesii wegne, tillige med 2 vurderingsmænd Foch Erichsøn Harstad og Jørgen Olsen Same forsamlede paa Trones efftegaard for at holde skifte efter sal hr Peder Hind fordum proust over Senjen. Indvant sig tillige sørge husets lemmer nemblig enken Dydædle Ane Iversdatter Wolf med sine 3 børn. Jens Hind af alder 16 aar.hvis formynder blev satt ærv. Hr Nils Skeldrop til Hammerøen, hans vices supplerede Hr Mathias Bonsach ,pastor til Trones;Dens andre søn Peder Krog Hinds af alder 13 aar hans værgemaall annammede hæders.Hr Jens Egede (hans svoger), samt datteren Madme Catarina M. Hind havende till egte Hr Jens Egede medtiener till Ibbestad, og forefantis sterfboets tilstand som følger:.....Det var ett ganske stort bo. Gull,sølv,bøker,(noen likprekner nevnt bl a.) og mye annet. Totalt aktiva: 1291 -2- 15 . Monsr Peter Reeders af Bergen Contor har til fordring: 331-4-2. Ett gullkjede er pantsatt: 127- . Det ble tildeling: 929-4-13. Enken fikk først sin herrelod den halve sum: 464-5-6. En broderlod var 132-4-15 og en søsterlod var 66-2-7 1/2.Kan nevne at det var tre sølvkander med navn: Gabriel Olsen verdi : 28-, Jens Pedersen : 26-, og Morten Brønildsen: 20-.Vel, dette var vel den Hr Peder Hind Sollied nevnte?. Kan ikke her finne noe som kan binde Marthe Sophie Hind op mot denne Hr Peder. Noen annen Hr Peder Hind i Trones er det vel ikke. Hvis det da ikke er denne Hr Peder Nilsen Moursund i Tranøy det her refereres til ? Han var g med Anne Jensdatter Hind. Jeg har tre barn. Men det er godt rom til Marthe Sophie her og. Men da er hun en Moursund.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

TerjeDu har funnet ut en god del data ser jeg, og tror vi er skjønt enige om at Marthe Sophie ikke kan være en datter av Peder Hind. For å ta det ganske enkelt så kan vi jo bare se på navnet til Jan Aarent... Jan(sdatter)/Jens/Johan...Mulig jeg gjorde det veldig lett nå, men av og til så er det enkleste det mest sannsynlige. :-)Likevel, jeg fortsetter å holde alle muligheter åpne.Kom gjerne med innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Maria.Nei det er ikke greit å si hvem som er far til Marthe Sophie Hind. Men den 'beste' kandidaten , slik jeg ser det nu, er Peder Nilsen Moursund som var gift med Anne Jensdatter Hind. Det var flere som tok sin mors etternavn/slektsnavn i den tiden. En annen ting som og får meg til å sette søkelyset på Hr Peder Moursund, er at min 2.tipp Dirich Echof Jansen kalte sin ene sønn Gabriel Moursund,(etter barnebarn av Hr Peder) og fadderne til Dirichs barn ellers er mye Wang folk. Sorenskriveren Kiergaard er og en fjærn slektning. Vel det er litt leit at det ikke er skifte etter Peder Nilsen Moursund.Så alt blir vel ren gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Er ikke bestandig det er like enkelt å finne ut av slektsforholdene nei. Men jeg skal se litt mer hva jeg kan finne ut om Christopher Meyer. Kan jo være det dukker opp noe her som gjør at vi kan knytte Marthe Sophie til den ene eller den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.