Gjest Eva Kalmér Savjord Skrevet September 12, 2009 Del Skrevet September 12, 2009 Hva er en vaagsvegter? Jeg finner min oldemors søster som vaagsvegter i Bergen i 1891.Det høres ut som et mannsdominert yrke på den tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Knudsen Skrevet September 12, 2009 Del Skrevet September 12, 2009 Jeg tror vaag betyr vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Knudsen Skrevet September 12, 2009 Del Skrevet September 12, 2009 Jeg må ha blitt blind, for jeg har søkt etter vaagsvegter i 1891 Bergen, men finner ingen kvinne som det står oppført som det. Det er 2 menn som er vaagsvegtere, men alle kvinnene er vaagepiker eller vaagekoner. De er våke-koner/-piker(ved sykehus). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eva Kalmér Savjord Skrevet September 12, 2009 Del Skrevet September 12, 2009 Digitalarkivet: Folketelling 1891 for Bergen4279 Markesmuget 3 4 -66 10 2 Severine Olsd. Kvamme K HU G N 29 Indre Holmedal Søndfjord Vaagsvægter Sorry ,jeg skrev vaagsvægter med 'e' derfor fikk du ikke treff da du søkte.Så du tror altså det er en som våker over syke ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Ann-Mary Engum Skrevet September 12, 2009 Del Skrevet September 12, 2009 Severine Olsd. Kvamme Vaagsvægter står under kolonnen 'Pårørande yrke' . Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Knudsen Skrevet September 12, 2009 Del Skrevet September 12, 2009 Det ser ut som at Severine var gift med vaagsvækter Ole Anders. Næss. En vaagsvekter tror jeg er en som f.eks. tenner gatelyset og roper ut klokkeslettet på dagen/kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts