Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#72323] Amund Lauritsen/Larsen och fru i Ullensaker tidigt 1700-tal

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

I Ullensaker bygdebok bind II för Støvre sid 684 står om Amund Lauritsen: 'Amund døde såvidt sees på Risebru (hos sin datter?) 1723, ca 90 år gml'. Jag har försökt hitta dödsfallet i kyrkoboken men inte lyckats, den är bitvis mycket svårläst och dessutom är det väldigt många sidor för varje år. I bind III för Elstad på sidan 603 står det om samme Amund: 'Amunds Elstads hustru døde i 1704, 70 år gml, mens Amund levde helt til 1723 og blev 90 år gml'.Inte henne heller lyckades jag hitta, hon är inte namngiven i bygdeboken. Jag hittade en 70-åring från Elstad som begravdes den 16:e novemeber (Marte Olsdatter) men hon står som änka?? Vänster sida höger spalt: LenkeI bygdeboken hittade jag ingen Marte Olsdatter i bygdeboken....Är det någon som vet något om Amund och frun eller kanske har dem i sin släkt? Är möjligen nån/några av Ulllensakers tidiga kyrkböcker transkriberade nånstans? Mvh, JörgenPS. Ang transkriberade kyrkböcker är jag även intresserad att veta ifall Nannestad har nån tidig bok transkriberad.

• 4 uker senere...
Gjest Jörgen Ingman

Har letat igen i kyrkoböckerna, och dessa två personer finns inte i begravningsboken de åren som nämnts. Ej heller åren runtomkring. Dessutom hittar jeg heller inte en svärson till Amund som ska ha dött 1721.Var kan författaren/na ha fått uppgifterna ifrån om det inte är kyrkoböckerna? Amund fanns i alla fall som fadder så sent som 1714 (= 80 år!).Jag har dessutom kollat i skiftesregistren men ingen av dem verkar ha något sådant efter sig.Mvh, Jörgen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.