Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#72388] Kristiania 1900: Just Høeghs Gade?

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om Fredensborgveien er identisk med den gata som på et kart fra 1917 er kalt Fredensborggaden (Lenke (BAR)/Internett (BAR)/Bilder/0002 MTE4NTE4MDYzNTEwMDU4OTczOD.jpg), ser det vel ut til at Just Høegs gate må være navnet på en gatestubb rett nord for Trefoldighetskirken (og altså ikke i derekte forlengelse av Grubbegata)?

Jeg kaster med det samme inn et delspørsmål: Dersom det ligger en bygning på samme sted i dag, hva er da nåværende gateadresse? Jeg er klar over at dette er et område der mye er forandret siden tidlig på 1900-tallet - så kanskje er er hele det som en gang hette Just Høegs gate borte?

Ja, nå fant jeg 'J. Høegs Gade' på kartet jeg - uten å lykkes - prøvde å lenke til i innlegg 7. Den gikk sørøstover fra Fredensborgveien og gjennom 'Christ Kirkegaard'. Og ved å sammenlikne med et moderne bykart, har jeg sett at Gunnars opplysning i innlegg 2 er helt korrekt - i og med at Grubbegata i 'moderne tid' (når?) er blitt utvidet og forlenget opp til Fredensborgveien.

Ja, nå fant jeg 'J. Høegs Gade' på kartet jeg - uten å lykkes - prøvde å lenke til i innlegg 7. Den gikk sørøstover fra Fredensborgveien og gjennom 'Christ Kirkegaard'. Og ved å sammenlikne med et moderne bykart, har jeg sett at Gunnars opplysning i innlegg 2 er helt korrekt - i og med at Grubbegata i 'moderne tid' (når?) er blitt utvidet og forlenget opp til Fredensborgveien.

Gjest Arne B. Kristiansen

Just Høegs gade 2 ligger mellom der hvor dagens Fredensborgaten 9 og 11 er.Hele Fredensborgområdet ble endret. Faktisk så var det her Gustav Vigeland bodde før han flyttet til der hvor Vigelandsmuseet er den dag i dag.

Jeg ser av Tone Wikborgs Vigeland-biografi at Gustav Vigeland hadde atelier og bosted på Hammersborg fra oktober 1902 til april 1906 (Fredensborgveien 1, som i dag har adresse Schandorffs gate 4). Dermed var nok Dietrich og Vigeland naboer en periode, for Dietrich bodde muligens i Just Høegs gate helt til han ble innlagt på Dikemark i 1905.Hjertelig takk for god hjelp! Den videre debatten om Robert A. Dietrich kan da fortsette i denne tråden: Lenke

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.