Gå til innhold
Arkivverket

[#72420] Plassen Svingen under Slette i vågå.

Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Anne Olsdatter var født 27.11.1816 øvre bilbeneje. Foreldrene var huusfolk her. Ole Guttormsen og Ingbjør Olsdatter. Faddere var Ole Guttormsen Sletteje, Jøda Knudsdatter Sletteje, Anne Knudsdatter Sletteje, Hans Guttormsen Sletteje, Anne Pedersdatter Slette. Allså så var Jøda Knudsdatter fadder til Anne.Ole Guttormsen.Men Ole Guttormsen døde jo i 1818, og Ingeborg giftet seg opp igjen har Kai funnet ut. Hvem var det da hun giftet seg med? Og hva het de to sønnene hun fikk med denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Unnskyld det går litt fort i svingene her. Det er jo Syver Syversen som er den nye mannen til Ingbjørg. Det har jo Kai alt svart på.Men barna deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Bekkemellem: Ole Guttormsen Bilbeneie øvre f.1788, d.1818, g 1816 m Ingeborg Olsdtr Bilbeneie f.1799. Ingeborg g 2 1823 m Syver Syversen Steinfinnsbøeie f.1799 Barn: 1. Anne Olsdtr f.1816, 2. Ole Syversen f.1822, 3. Anne Syversdtr f.1828 Ole Syversen fortsatte på Bekkemellem og søstra kom til plassen Enden under Bekkemellem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ja, men den ole Christensen som dør 1812, er det den ole xstensen som i FT 1801 er gift med Jøda Knudsdtr.? Han passer perfekt i alder, og ingen annen kan jeg finne som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det er fortsatt Svingen. Jøda Knutsdtr sitter der som føderådsenke og er muligens fostermor til Anne Olsdtr Sletteeie f.1816 se innlegg (29). Anne Olsdtr ble gift med Peder Pedersen fra Kvam og de sitter på Svingen. Ole Kristensen døde 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg synes det alltid er mere interessant med slektslinjer inn i vår tid enn persongalleri på begynnelsen av 1800-tallet. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Heisann. Vil takke for mange svar som jeg har fått av dere.Har masse stoff og jobbe ut i fra.Tusen takk. Med vennelig hilsenØyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei igjen... Vil bare skrive litt om denne Peder Pedersen Buøien som Anne Olsdatter giftet seg med. Han står beskrevet i disse papirene jeg har: Han er ein tå dem som trør sterkast fram i folketradisjonen her. Han skulle væra ein framifrå rettskaffen kar i eitt og alt. Det var han som tykte seg best verna under vengjom på den store fuglen, som i hass tilfelle var vertsgarden Slette. Ho gamle Mari Haugen huksa godt han Per som den snille og godtokka mannen, velsett og velverd av høg og låg. Attåt dette var han flink til å syngje. Ofte um kveldane gjekk han att og fram på golvet og song, er det fortalt. Han Per er den fyrste ein veit um i grenda som song ut døde når dem skulle fara frå heimen. Gravøl var sterke samlingpunkt som prega grendelivet før i tida.Måtte bare få med dette, synes det er artig med slike papirer hvor personligheter kommer fram. Artig allså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
Gjest Anders Bakken

Av og til er det jo spennende å se over gamle debatter, det hender man kan finne ledetråder eller sende av gårde ett skudd i blinde. Min forespørsel havner nok i siste kategori.Med bakgrunn i persongalleriet som nevnes i innlegg nr 20 ang plassen Hjellet i Heidal, har jeg ett spørsmål.Jeg har en Ragnhild, født 28.03.1855, hun er uekte av foreldre Ole Hansen Ødegaardseie fra Sel og Imbjør Larsdtr Faukstadeie. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16812&idx_id=16812&uid=ny&idx_side=-29>LenkeVidere har jeg sannsynligvis moren Imbjør/Ymbjør (dette er såvidt jeg har kunnet se den eneste Imbjør Larsdtr som ser ut til å passe inn) født den 22.08.1833. Permanent sidelenke: Lenke Foreldre er ekteparet Lars Knutsen Jelet og Mari Hansdt. Vielsen deres er vel denne som jeg finner i 1822, nr 11. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.