Gå til innhold
Arkivverket

[#72451] Johannes Martinius Magnussen Gripenfelt, 1905 g,m, Amalie Elisabeth Lindegård,

Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei Gro Berit.Jeg vil gjerne ha de navnene som du har skrevet opp. Er også intressert i å vite om de er født der, evnt, gift,døde osv.UnniMail adr: unnknu@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Ramstad

Iflg. Dødsfall i Norge (dødsannonser i norske aviser - er på biblioteket i Norsk Slektshistorisk Forening) døde Hjalmar Lindgaard på Rjukan i 1925, og etterlater seg enken Agnes f. Christiansen.I kirkebok for Rjukan 1920-28 side 201 ser vi at Hjalmar er født 1878 i Trøndelag, så det er vel vår Hjalmar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til dere..At Hjalmar Lindgaard og kona Agnes, hadde flyttet til Rjukan visste jeg ikke, dette var en intressang opplysning.Hjalmar død der og sønnen Harald Søren konfirmert i 1919.Hjalmar død 24/8-1925. Begravet V.Gravlund Oslo.Carsten har i sitt innlegg (47)skrevet om gravplassen, men har ikke hvert sikker på hvor den var.Her har jeg fått fødselsdagen til Harald Søren, Per og Else Johanne.Hjalmar og Agnes giftet seg i Oslo 22/2-1903.Sønnen Harald Søren født på Ytterøen 24/10-1904.Disse har alså først bodd i Oslo, så på Ytterøen, kanskje tilbake til Oslo, eller Rjukan.I allefall så bodde de der i 1919. Kan Harald Søren bare være født på Ytterøen og så døpt i Oslo eller Rjukan.Her må man bare sette i gang å lete.Unni.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Rjukan, Klokkerbok nr. 2 (1920-1928), Døde og begravede 1925, side 201. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Seljord: Har fått beskjed via tlf. at faren Magnus het Johannessen til etternavn. Jeg har også tenkt at Tea kunne være et kallenavn, og en kilde jeg fant viser Anne Mathea.Tenkte det er viktig å få dette frem her.Familien flytta fra Seljord til Oterholtområdet i Bø.Jeg skal få sendt deg en mail snart, med litt mer info.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Gro Berit.Det skal bli spennende.Tror jeg har en Magnus Johannessen gift med Anne Mathea Fredriksen,Skal også sjekke opp dette.Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Magnus og Thea (hun var av Flintians-folket) er foreldrene til Johannes Martinius, som altså var den eldste født 1905, mens yngstebarnet var født i 1929. Magnus var for øvrig kjent som en 'pengefant' som kunne kjøpe gård i Seljord. Men det var kona som holdt styr på pengene... :-) - 'Det hadde ikke vært rart stell om ikke jeg hadde passet pengene', pleide Thea å si ifølge en 95-årig informant jeg snakket med i 1994. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei til Jonny og Gro Berit.Magnus heter, Guldbrand Magnus Johannesen Gripenfelt, han var født i Eiker, 14/2-1887,kona Anna Mathea (Tea) Fredriksdatter Flintian, Født på Nes Verk (Holt).Har 10 barn til dette paret.Den eldste Johannes Martinius Magnussen 1905, som Jonny skriver.Har at den eldste sønnen er født 1930.Det er denne Johannes Martinius som var gift med Amalie Elisabeth.Datter til Hjalmar Lindgaard. Har ennå ikke funnet henne født/døpt/død eller viet.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Endelig, her har jeg funnet Amalie Elisabet. Skrevet med veldig små bokstaver. Unni.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Jacob, Ministerialbok nr. 5 (1896-1903), Fødte barn av dissentere 1901, side 251. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Håper at det er noen som kan tyde det som står her.For meg så ser det ut til at Hjalmar er far til barnet Arne også.Stemmer det at bostedet er Lillestrøm, Gatenavnet kan jeg ikke klare, Har lett etter vielsen deres, men har ikke funnet den ennå. så hva kona Kristine Georgine heter til etternavn vet jeg ennå ikke.Unni,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg.Nå ble jeg glad, dette er sikkert de rette folkene.Mor hennes fra Barbu, og Kristine jobbet på Apotek, og Hjalmar var farmasøyt. Dette var toppers. Ser du om Hjalmar er far til begge barna på 'lenka' som jeg la inn, og hva annet står det? desverre, nå må jeg på jobb!!!Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Og her er nok din Elias hos sin familie på Aarstad i Sokndal, funnet på Stein Norem Wisted sin hjemmeside over slektene i Sokndal, Rogaland, som du lett kan google deg frem til. Der finnes flere av Elias sine forfedre, tenker jeg.Aarstad: 57. MIKKEL JENSEN f. 1794 d. 1852 Eik nr. 38b, bodde på Bøe i 1852 g.1820.m. GJERTRUD MALENE JAKOBSDTR. f. 1795 d. 1826 Stranden nr. 53c, 'døde av epidemisk Syge' g.1827.m. KAREN GJERTINE JONSDTR. f. 1803 d. 1863 Haneberg, husmenn nr. nr. 22d, døde på Mydland Barn 1.: a. dødfødt sønn 1822 b. dødfødt datter 1823 c. dødfødt datter 1826 Barn 2.: d. Johanne f. 1827 d. 1862 'sindssyg' e. Grete Malene f. 1829 f. dødfødt sønn 1832 g. Jonas f. 1833 h. Johan Kristian f. 1835 skredder, Stavanger i. Elias f. 1838 j. dødfødt datter 1841Da tror jeg 'Hustad' som etternavn i 1865-tellingen må være feil for 'Aarstad'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, det tolker jeg slik, men at Arne har en annen mor, pige Anne Elisabeth f. 1871.Skulle ikke forundre meg om det er Kristine Jørgines søster Eliseberth Aarstad oppgitt f. 1972 i 1900, som bor med Kristine. . Og de er ført som dissentere, medlem av en evangelisk frikirke. Har Arnes mor dødd? Eller har Christine Jørgine 'overtatt' dette barnet etter en ugift mor, eventuelt sin søster, så de er vokst opp nærmest som tvillinger? Men i realiteten halvt søskenbarn/ halvsøsken?Men ifølge teksten i kirkeboken er Hjalmar ført som far til begge, slik jeg kan tolke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Finner ikke Anne Elisabeth Aarstad født verken i Arendal, Barbu eller Tromøy, 1871 eller 1872. Mangler fødte dissentere disse stedene såvidt jeg kan erfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.