Gjest Jörgen Ingman Skrevet September 24, 2009 Del Skrevet September 24, 2009 Hej!Undrar lite vad ni skulle skriva för dödsort i detta fallet, Skedsmo eller Tveiter, Ullensaker?Mannen som begravs den 26/2(1752) på höger sida, Gulbrand Jacobsön bodde på Tveiter i U-aker men hittades död på en äng i Skedsmo socken efter en stadsresa: Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir Tverå Skrevet September 24, 2009 Del Skrevet September 24, 2009 Jeg ville skrive død i Skedsmo og begravet i Ullensaker.Mvh Geir Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aud Sandbu Skrevet September 25, 2009 Del Skrevet September 25, 2009 Antar du tenker på hvordan registrere det i slektsprogrammet?Jeg for min del er konsekvent med å registrere stedet der vekommende bodde, som dødssted. Men er det spesielle omstendigheter rundt dødsfallet, skriver jeg om dette i fritekstfeltet, gjerne ved å sitere presten direkte fra kirkeboka.I ditt tilfelle ville jeg registrert Tveter, Ullensaker som dødssted, og skrevet i fritekstfeltet at Gulbrand Jacobsen ifølge kirkeboka 'blev funden død i een Eng i Schedsmo Sogn, da han kom fra Kiøring fra Byen; efter Besigtelse og Øvrigheds Resolution begraven d. 26de Febr. i Ullensager. Hans alder var 54 Aar.' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jörgen Ingman Skrevet September 25, 2009 Del Skrevet September 25, 2009 Hej!Stämmer, det var släktprogrammet jag menade. Jag använder faktiskt inte kolumnen begravda i den. Använder bara døda men før 50-75% blir det ändå begravningsdagen jag registrerar där eftersom det var det prästerna skrev i äldre dar. Om det är døds- eller begravningsdagen har ingen stor betydelse før mig, oftast begravdes de inom några dagar.Det som du Aud skrev blev som jag gjorde :-) Jag skrev hemorten som dødsort men i biografin ang hur han hittades død på ängen. Mvh, Jørgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts