Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#72543] Våler og Åsnes - trenger hjelp til å tyde navn på gård samt oppslag i Vålerboken

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Håper noen kan slå opp i bb for Våler for meg når det gjelder gårdene Syvderud og Fengsrud.Vielse 22 nov 1744 i Åsnes mellom Alv Eriksen og Sigri Nilsdatter (midt på venstre side).For meg ser det ut som om det står Syvderud på Alv, finner en gård Sivderud i Våler i FT 1801, hvor sønnen deres Nils er husmann.Når det gjelder Sigri ser det ut som om det står 'Berrig' (siden vielsen er i Åsnes er hun kanskje derfra?) men jeg finner ingen gård ved dette navnet verken i Hof, Våler eller Åsnes. Kan noen hjelpe?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-221>Lenke Sønnen Nils Alfsen husmann på Sivderud i Våler 1801:LenkeSønnen Nils dåp i Våler 8 okt 1747, oppholdssted Fæingsrud (Fengsrud):LenkeNår Nils Alvsen gifter seg i Åsnes 9 nov 1780, står det 'Nils Alvsen og Sigri Halvorsdatter Feingsrud'. (Midt på venstre side):

Gjest Sverre Søgaard

Sjurderud hadde to husmannsplasser som hette/er Fengsrud. De var bebodd i hvert fall fra tidlig på 1700-tallet. I Vålerboka står det bare at Sjurderud hadde disse plassene uten å nevne navn på noen beboere. Det står Berg (Berrig) etter Sigrid. Det er sikkert Berg i Våler som ligger litt nord for Sjurderud. Hvorfor du ikke har funnet noen gard med det navnet i Våler skjønner jeg ikke. I tillegg til garden med det rene Berg-navnet har du Solberg og Butteberg i Våler.

Gjest Guro Reinhart

Hei Sverre, jeg koblet ikke Berrig og Berg skjønner du. Dette er Esters farfars slekt etter hva jeg kan se. Sender deg det jeg har funnet på e-post i morgen, hvis du ikke har det allerede da? Hilsen Guro

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.