Gå til innhold
Arkivverket

[#72557] Heraldikk: Åpen og lukket hjelm

Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Jeg mener å vite at åpen eller lukket hjelm i våpenskjold viser hvorvidt innehaveren er adelig eller ikke. Kan noen bekrefte og fortelle om det? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg søkte i det vide og det brede på Google før jeg opprettet denne tråden. Jeg fant etterpå en side som bekrefter at åpne hjelmer «anses förbehållen adel». Det gir vel svar på mitt spørsmål. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjälm_(heraldik)Skjønt skulle det være noen som har tilføyende opplysninger eller bare noe interessant å fortelle, så er tråden åpen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Dette er et nokså omfattende spørsmål. Vi kan jo avgrense til tiden fra 1600-tallet til 1821 i Norge. Da ser vi en mengde våpenskjold fra ikke adelige personer med bøylehjelm ('åpen hjelm'), både i segl og i andre avbildninger. Sondring åpen/lukket hjelm for adelige/ikke adelige er dermed lite relevant i Norge - og iallfall i tiden etter adelsloven i 1821.I heraldisk teori i andre land har det for visse tidsperioder vært sondret mellom til dels flere forskjellige hjelmtyper for personer med adelskap, grader av titler og for andre. Men det er stilt spørsmål ved hvor gjennomført dette virkelig var i praksis.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk, Hans Cappelen, det var nøyaktig en slik historisk brifing jeg ønsket. Det synes klart at dette var et uregulert område i Danmark-Norge. Det i motsetning til Sverige.Jeg har nemlig sett at ikkeadelige aristokratiske slekter som jeg nedstammer fra, førte våpenskjold med åpen hjelm. (Det vites da ikke hvorvidt bruken av åpen hjelm ble begrunnet med et tidligere adelskap i mannslinjen eller gjennom kvinneledd, men det er nu en annen sak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.