Gå til innhold
Arkivverket

[#72733] Fusa: Hans Hansen Gjøn (1711 - † 1790 ) og Anne Engelsdtr Mehus (1716-)

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Oppdatering: Nå er også alt Kjellaug hadde i PDF-dokumentet du sendte meg kommet med. Jeg er nødt å konsentrere meg om de dataene som skal inn i slektsboken. Når det gjelder 9. gen. er det, i tillegg til f.år og d.år på etterkommerne, navn på ektefelle, samt bosted, gjerne også vielsesår.

bilete7723.2.2.2.1.8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Barna til Elene og Herborg er vel 8. generasjon etter hva jeg skjønner.Herborg er 1.2.2.2.1.8.1.Elene er 1.2.2.2.1.8.7.Jeg har ikke tenkt å gå lenger, men det er jo best å ha med fødsel, død og eventuelle giftermål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, barnene til Herborg og Elene er 8. gen. Tidligere fikk 8. gen. nr og egne skjema, men det kan vi ikke nå når vi er kommet så langt frem i tid. Nå må vi avslutte slik som øverste del av skjemaet i 68) viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg kan evt senere legge inn lenker til FT 1865, 1900 og snart 1910, i teksten under, om ønskelig. Men, på den annen side har vi svært mye registreringsarbeid igjen, så vi får nå se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da er det vel 1.2.2.2.1.8.2. Anna Engelsdtr Gjøen (1782-1832)som står for tur?Døpt på Gjøen: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 10 (1779-1788), Kronologisk liste 1782, side 56. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11621&idx_id=11621&uid=ny&idx_side=-58>LenkeAnna og 4 andre kom bort på Korsfjorden på tur til Bergen, ingen ble funnet. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Døde og begravede 1832, side 288. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun ble gift med Størk Andersen Drageide 29/11-1807: Han var enkemann LenkeForeløpig har jeg bare funnet en sønn f ca 1810: Anders Størkson han ble gift med Rangela Torbjørnsdtr Bjørndal (f ca 1811) 27/10-1833Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Ekteviede 1834, side 239. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

132) Det er greitt, Arnfrid, men har vi lenkene her, så er det lettere å finne tilbake til dem ved en eventuell senere oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Vet ikke om det er relevant for denne debatten... men jeg har Nils Lassesen Hammeland som tippoldebarn av presteparet vårt. Husker ikke om vi har hatt den grenen oppe før (han er oldebarn av Hans Rasmussen Ivarshus og Kari Olsdtr. Berge), uansett kommer vi til det før eller senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

da er han nok sønn av 1.2.6.7.6. Kari Mortensdatter Skogseide & Lars Hansen Hammerslanddvs at han i så tilfelle er 6. gen i den grenenskal se på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

i notatene har jeg kun 2 barn av dem, Ingeborg f 1763 gm Anders Nilsen Foer, og Anders f 1773. Vi er ikke kommet dit enda. Men hvilket nr er Nils i rekken av barn? Jeg vil gi han et nr slik at vi husker på det når vi kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(139) Jeg har notert 5 barn: Ingeborg f. 1763 Morten f. 1766 Hans f. 1770 - d. 1838 g.m Kristi Andersdtr. Haugarvoll Anders f. 1773 Nils f. 1766 (rent foreløpig, her må kildene sjekkes når vi kommer så langt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, ja Nils 1776 (ikke 1766). Han har da fått 1.2.6.7.6.5.Nils Lassesen Hammersland, foreløpig. Så glemmer vi han ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

138 og 139) Det stemmer Arnfrid og Lars. Jeg har Nils Lassesen som 1.2.6.7.6.5. Ja, Lasse Nilsen Taranger har dermed to oldemødre som kommer fra vårt prestepar: Elen Hansdtr Bru og Anna Engelsdtr MehusLasse Nilsen blir således 1.2.6.7.6.5.1. via sin far og 1.2.2.2.1.8.4.1 via sin mor. Han hører dermed inn både i 7. og 8. generasjonLasse Nilsen og Gjertrud Jansdtr var jo søskenbarn. Mødrene deres, Kristi og Herborg Engelsdøtre var søstre. Ellers har jeg lagt inn forespørsel etter skifte for Størk Andersen Drageide, så får vi ihvertfall se hvilke barn som vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Størk var jo allerede en aldrende mann da de giftet seg i 1807, så det spørs om det var noe mer fres i han etter Anders fødsel ca 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her var det jo alt kommet inn! Jeg holdt på med å regne ut generasjonstalla her!!Men som dere sier, vi kommer tilbake til dem i en annen tråd. Tilbake til Drageide! For en gangs skyld hadde presten notert dåpen, her blir Anders døpt 19. søndag udi Trinitas (på høsten, men når?) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Fødte og døpte 1809, side 160. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-161>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Størk Andersen Drageide og Anna Engelsdtr fikk og en datter Inger, døpt 21/2-1808: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Fødte og døpte 1808, side 155. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-156>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun var nok oppkalt etter Størks første kone Inger Sjursdtr Havsgård / Røen (enke på Røen da hun gifta seg med Størk 3/7-1768:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.