Gå til innhold
Arkivverket

[#72743] Folket på Larsløkken i heidal ?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Rahnhild Enersdtr Holen f.1820 har en søster Anne Enersdtr Holen f.1837. Ragnhild kom til Larsløkken øvre 189/26 og Anne til Larsløkken nedre 189/8. Anne Enersdtr ble g 1868 m John Christensen Mæhlum, Ringebu. Det er skjøte fra Frans Fransen til John Christensen Mæhlum for 45 sp 4/9 1875. John Christensen eier av Larsløkken til 11/10 1884 da Ole Ellefsen betalte kr. 600 for skjøte. Vil gjerne ha opplysninger om Anne`s første gifte og om de var i Heidalen og hvor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei nå, Kai. Det var ikke egen folketelling for Sel i 1865. Heidal hørte dengang under Vaage (Da også): Sel finner du i FT1865 under Vaage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Folketelling Sel 1865 utgitt av Dovre Data Arkiv DDA 08/09/1992 begynner med Øvre Hedalens Skoledistrikt, Hedalens Sogn, Waage Præstegjeld. Går så til Skovbygdens og nedre Hedalens skoledistrikt for så å gå over til Sells søndre skoledistrikt, Sells Sogn, Waage Præstegjeld. Jeg kan ikke noe for det, Helge, men Heidal og Sel er i Folketelling for Sel 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg kan ikke noe for det, men deltagerne her på Digitalarkivet har stort sett adgang til de folketellingene som Digitalarkivet har. I originalen er Sel under Vågå og det er den som Digitalarkivet har. Jeg har også forøvrig de papirutgavene som du referer til fra Dovre Dataarkiv men jeg går da som sagt ut fra at deltagerne i dette tilfellet bruker det som er tilgjengelig på Dataarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei igjen folkens... Anne Enersdatter f. 1837 var først gift med Tord Tordsen Bratt Bjølstad f. 1800 Heidal. Han døde 31.03.1866 Bjølstad. Så giftet hun seg med John Kristiansen Mælom f. 08.05.1843. Død 19.09.1930.De ble viet 09.06.1868 i heidal.De fikk datteren Annna Thora Jonsdatter Vestad f. 07.05.1869 Men Anne Enersdatter døde 09.05.1869 på Bjølstad. Dette var jo to dager etter at hun fødte sin datter, regner med at det var komplikasjoner etter fødsel som førte til hennes død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Kjenner du til et passende årstall for giftet mellom Anne og Tord? Engebret Hogen III,s.67 bruker gift ca.1850. Hun burde vel være ca.20 år før hun giftet seg, f.eks ca.1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marilla Schenk

Would it be correct that the Einar Hansen Holen listed under entry (8)- and father of the several children listed there - is also a grandson to Ener Hansen Holen f. 1729 (mentioned in debate #11751 entry 3, person #8) and his first wife Ronnaug Olsdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hello Marilla.... Einar Hansen Holen listed under entry 8, is also grandson to ener Hansen Holen born about 1729. But it is his second wife Ragnhild Olsdatter Kleppe. I dont think Ener Hansen Holen born 1727 and his first wife Rønnaug Olsdatter had any children.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Jeg er kanskje heilt på viddene, og det har vel ikke så mye med folkene på Larsløkken å gjøre, men etter mine notater har Ener Hansen Holen (f. ca 1729) med kona Rønnaug Olsdatter Fjerdingren sønnen Hans Enersen Holen f. 1759. Ener hadde med sin andre kone, Brith Rolfsdatter Trælviken, sønnen Ole Enersen Brenden f. 1791. Hans vart gift med Ragnhild Olsdatter Kleppe, og fikk flere barn, bl.a. Ener, Knud og Marit. Jon W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Holen og Larsløkken har forbindelse, så du er på rett spor. Det jeg lurer på er,hvordan vet du at brith Rolvsdtr f.1751 er fra Trælviken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor Bøhmer

Spørsmålet har litt relevans til denne siden, men burde muligens ha vært lagt inn som eget tema, men jeg prøver meg:I forbindelse med rydding i mengder av dokumenter for noen dager siden fant jeg bevillingsbrev for ekteskap mellom Tord Tordsen Bjølstad og Anne Enersdatter Holen. Etter en rask gjennomgang ser jeg ikke hvorfor de måtte ha bevillingsbrev. Det sto jo ingen forklaring på hvorfor.Er det noen som kan være behjelpelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det næmeste slektskapet jeg finner mellom Anna og Thord er firmenning, men genetisk sett er de jo nærmere enn det, for forfedrene er i slekt på kryss og tvers slik som det var på bygdene. Men det slektskapet ble jo ikke lagt til grunn når man giftet seg.Det var bare slektskapet slik man kunne sette det opp på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Thor! Vet ikke riktig hvor strengt dette var på bygden med slektskap, kom kanskje litt an på hvor streng presten var eller om det var lover omm dette. Men mor til Tord het vel Ragnhild Pålsdatter Tolstad, og oldefar til Anne het Ola Pålsen Tolstad. Vet ikke om det er dette som ligger til grunn for dette bevillingsbrevet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har slekta vel dokumentert for begge. Men nærmere enn firmenning kommer jeg ikke. Det er selvfølgelig mulig at jeg har registrert feil,men jeg tror ikke det i dette tilfellet. Spørsmålet var altså hvorfor de måtte ha bevillingsbrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei .... Det ser jo ut som om Tord Tordsen f. Bjølstad 1800 var temmelig rik. Han eide matrnr 188 Bjølstad, matrikkelnr . 187 Rudi, matrikkelnr. 176 rusten. Det kan jo hende,( men dette blir bare gjetninger). Ettersom det var så stor aldersforskjell på Tord og Anne, så var det jo store muligheter for at Anne ble sittende med formuen. Det kan jo hende at det var slekt til Tord som var imot dette ekteskapet, slik at det måtte til ei bevilling. Etterat Tord og Anne døde, så var det jo Annes andre mann Jon Mælum som hadde gården inntil 1870. Den ble tatt fra ham ved odelssøksmål av Iver Paulsen fra Tofte, en sønn av Paul Paulsen Tofte på Harildstad i kvikne og Mari Tordsdatter. Den datteren som Jon Mælum og Anne Enersdatter fikk Anna Thora f. 07.05.1869 ble gift med Erling Bjørnson( sønn av dikteren og Caroline Reimers) Hun ble gift andre gang med kaptein Trond Alm Tostrup f. på Østerhaug i Øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men han var jo ikke umyndiggjort og giftet seg med den han ville, så hvorfor bevillingsbrev? Ditt svar bærer preg av synsing. Jeg ønsker en forklaring dersom noen kan gi det, og som sagt, bevillingsbrevet er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det er ikke lett å svare deg. Du sitter på opplysninger som vi andre ikke har. Når jeg leser Engebret Hougen III, s.67, kan man lure på om Thord Thordsen har vært på barnerov, i så fall burde han ha fått en bevilling, men så viser det seg at de er gift ca. 10 år senere. Så vidt jeg kan se har TT kun en søster i live og hun er gift til Tofte. Både Thord og søsteren er sin stand bevisst og vil nok ikke at eiendomsmassen skal forsvinne ut av slekten ved et barnløst ekteskap i høy alder. Vil tro at det er tatt fornuftige forholdsregler ved ekteskapsinngålse slik at slekt følger slekt. Ved barnløshet overtar nærmeste slektning som er hans søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.