Gå til innhold
Arkivverket

[#72945] Skattemanntall-forlovspenger 1715.

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere filmet og lagt ut 'Ekstrakter av forlovspenger i Trondheim stift' fra Rentekammerarkivet. Dette er en avskrift av skifteprotokollen, og det ble gitt en avgift av arv. Disse skal ha blitt laget til etter Cammer collegi anordning av 24 mars 1715. Spørsmålet jeg har er om det finnes noen vet om det finnes slike ekstrakter for andre steder, eller perioder også. I så fall er dette en god kilde for å erstatte tapte skifteprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvor ligger ekstraktene? Jeg ser du har lagt ut fotografier av denne kildetypen for Strinda og andre områder i Sør Trøndelag. Er det disse som til sammen utgjør Trondheim stift? Og er i så fall Trondheim by inkludert i noen av seriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fotografert ligger her: Lenke Jeg har fotografert alt som lå der. Materialet som var der var fra Møre og Romsdal i sør og nordover. Jeg har et håp om at det kan være bevart noe fra andre steder også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld så kan jeg nevne at i blandt papirene over skifteekstraktene så ligger en liste over innsendte skifteekstrakter for Sorenskriverier Nordenfjeldske. For Bergen stift skal være innsendt skifteekstrakter for: Sundhordaland 1711-1714, Yttre Sogn 1688-1714, Sundfjord 1709-1714 og Nordfjord 1711-1714. Disse skal være sendt videre til en Lambert Harder 25 des 1716. Men hvor er de nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg går ut fra at det er forlovspengene på slektskilder.blogspot.osv. du har skrevet av. Husker du hvilken av områdene som inkluderer Trondheim by?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiJeg tror ingen av disse inneholder Trondheim by desverre, vet ikke helt grunnen til det men. Det nærmeste omr til byen er vel Strinda. Fellesdokumentene for kilden har jeg lagt ut her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.