Gå til innhold
Arkivverket

[#73105] Salve og Thomas fra Hammersland, Sund, HO til USA


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Johannessen

FT 1910 oppgir også at Harry emigrerte så tidlig som i 1881, så da tviler jeg på om han er identisk med Svale fra Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ser ut som Svale døde 3. jul 1919 i New York.NY City death indexSurname Given Name Age Month Day Year Certificate Number CountyHendriksen Svale 55 y Jul 3 1919 15503 Kings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Så spennende! Takk, Hanne Line!Betyr det at det går an å be om et oppslag et sted - Kings County? Har de dødsmeldinger slik vi kjenner dem herfra?Det skulle eventuelt være mulig å finne ham igjen i NY, siden vi nå vet hvordan han skrev navnet sitt 'over there', og området han bodde i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Arne!Så da er Kalda enke i 1920 - og både Svane/Harry og Svale død - eller er de en og samme mann. Jeg blir jaggu ikke helt klok på denne, altså.Hadde vel igrunne utelukket Svane/Harry som Svale, jeg. Vi finner ikke et separat death certificate for ham, da?Kan Svale ha reist til sjøs/Amerika første gang i 1881, og så meldt 'siste utflytting' i 1899?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nei, det er ikke helt enkelt å gi noe godt svar på dette. Jeg kan ikke finne noen passende Svane eller Harry død i New York i perioden 1910 - 1920. Selvsagt kan han også ha dødd i Virginia. Jeg burde jo også ha presisert at adressen i 1920-tellingen over gjaldt Svanes/Harrys enke og ikke nødvendigvis Svales enke, så det beklager jeg. Nå _kan_ jo immigrasjonsåret for Svane/Harry være feil, men så langt har vi jo bare 1910-tellingen å forholde oss til. Jeg har forsøkt å finne sønnen Henrys overfart i 1907/8 for om mulig å finne farens navn nevnt der, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ingenting å beklage, Arne. Veldig glad for all hjelp!Kanhende må jeg konsentrere meg om å finne Svane fra Ålesund _i_ Ålesundstraktene - for å sjekke ut om det dreier seg om to forskjellige menn her. Eventuelt finne ekteskapet mellom Svane og Kalda i NY?Ser forresten at Henrietta er nevnt både i 1910, 1920 og 1930 - er det mulig å finne henne gift også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Med fare for å komplisere enda mer: I Ellis Island-basen finner jeg Calda gift med en Fritz Wilhelm Mathiessen! Han er 44 år, hun er 23. Lenke Nora Mathiessen&doa=Aug 03, 1907&port=Liverpool&line=0008De reiste med SS Baltic fra Liverpool 25. juli 1907, og ankom New York 3. august.Fant noe annet i samme side! Nr 4, John Olsen Blaness, reiser til friend Svale Henriksen! Dette tyder på at Svale var i live i 1907 og bodde i New York, og at han ikke var gift med Calda. De har likevel bodd i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner ikke Henrietta gift i New York. Databasen jeg leter i går til og med 1937.Men jeg finner en 'Naturalization Record' for Svale Hendricksen. Kanskje du bør bestille en kopi?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Godt jobbet, Lars! - men makan til navneforandringer tror jeg aldri jeg har sett før, og er dette hans rette navn kan vi jo bare glemme han. Det er mulig at han er født i Aarstad - om det ikke gjelder personen før ham da. Her fra 2. side i manifestet:

bilete7820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Så flinke dere er! Helt utrolig!Det er jo særdeles rart om John Olsen Blaness (Blænes i Austevoll) eller personen på linjen over, Paulus Ananias Hansen, reiser til Svale Henriksen på samme skip som Svale AKA Fritz. Rimelig sikker på at Fritz og Svale er to forskjellige personer, uten at vi kan utelukke at Kalda giftet seg på ny med en Svane eller vår Svale.Til manifestet over tenker jeg: 1) Vil tro det er person nummer 3 som reiser til friend Svale Hendriksen - nummer 3 er norsk statsborger. Person nummer 4, John Olsen, har jo egen adresse og er amerikansk borger - han trengte vel ingen venn å reise til? Hva tror dere?Paulus Annanias Hansen: Lenke Fritz og Kalda over, John Olsen Blaness (Fitjar) under. Det er noen blant disse som oppgir Svale som friend i det amerikanske manifestet - muligens som onkel her dersom det er Paulus Annanias som er rette manns kommentarfelt?Paulus Annanias Hansen oppgir Johannes Hansen som far. Kan dette tyde på at onkel Svale Hendriksen er gift med en av Johannes Hansens søstre? Det er ingen Johannes blant Svales brødre (de heter Lars, Ole, Erik, Mons, Henrik og Thomas, sistnevnte i USA, de andre i Sund og omegn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Eller reiser kanskje Paulus via sin venn Svale Hendriksen i Brooklyn til sin onkel i Marhalltown, Iowa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, løsningen kan jo være at de har rotet det skikkelig til i papirene både ved utreisen og i passasjerlisten. Det positive får vel være at vi finner nevnt _Svale_ (og ikke Svane) Henriksen på samme side. Kan det være at Kalda reiste uten sin mann og at det da var hun som skulle til Svale Henriksen? Ikke noe forundrer meg mer :)Vi får jo tro at Svane/Svale var gift på denne tiden, - de får jo barn sammen i 1902 og 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det kan selvsagt være veldig tilfeldig, men både Kaldas sønn som var født i Norge i 1906 og SvaLes bror heter Henrik Martin.Finner vi noen av disse igjen (eller andre puslebrikker?) på adressen nevnt under friend Svale Henriksen i manifestet i 1910, feks? Er det 29 Lequer, Brooklyn det står på person nummer 4 (John Olsen eller Paulus)?Ser dere at det står på person nummer 7 (Fritz) at han skal til 'Fritz Mathiessen, 29 Lequer, Brooklyn' også? Samme adressen, altså?Er det kanskje Svale/Svane med familie som reiser _til_ Fritz, rett og slett, at det er der forvirringen har oppstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Pussig, forresten. Ved utreisen i 1907 er Colda oppført som født i Virginia, mens i census 1910 er hun oppført som født i Norge. Undres hva som er riktig?I 1910 står Harry oppført som emigrert i 1881.Fritz vet vi emigrerte første gang i 1892.Svane emigrerte i 1899.Svale fikk meldte utreise til presten i 1899.... men Colda/Kalda og barnas navn går igjen...Finner vi igjen Fritz i noen folketelling? Og hvem bor på 29 Lequer i Brooklyn i 1910 - kan dèt gi noen pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.