Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#73113] Kva heitte mor til Gidsken Eriksdt. fødd 1760 i Bud

Recommended Posts

Gjest Sivert Perry Nerland

Gisken ble døpt i Bud kirke den 17/8 - 1760, datter av Erik Olsen og Karen Olsdatter Nesset eller Frisnes (Friisnes)i Bud, Fræna. Denne Karen var født på Brennholmen, Vikan i Hustad sogn. Håper at dette kan være til hjelp. Vennlig Hilsen Sivert Perry Nerland.

Gjest Sivert Perry Nerland

Det er korrekt at Erik og Karen giftet seg i Bud kirke den 25/11 - 1753. Det er forøvrig skifte etter Erik Olsen den 10/3 - 1766 (skifteprotokoll for Romsdal nr. 9, folio 345b den 10/3 - 1766). Han er da oppattgift med ei Anne Iversdatter. De er ikke gift i Bud prestegjeld, kanskje i Aukra prestegjeld eller i Molde. Den første kona Karen Olsdatter døde 37 1/2 år gl. i 1763, begravet 26/2 - 1763. Det er skifte etter henne den 7/8 - 1764 i samme skifte protokoll på folio 242b. Vennlig hilsen Sivert Perry Nerland.

• 2 uker senere...
Gjest Erling O. Hagerup

Etter det eg har notert var Gisken nemnt som arving også på desse skifta: mormors søster Sara Kristensdatter, i Bollia 8/12-1764, og mormors søster Marta Kristensdatter, i Vikan 10.01.1775. Eg har ikkje kjeldereferansar eller kopiar for handa, og kan ikkje no kontrollere notatane mine.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.