Gå til innhold
Arkivverket

[#73149] Tønnes Nordstøe f. 1876 i Stavanger? Dåp? Konfirmasjon?

Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen
LenkeIngeborg Sofie Hansdatter Norstø født 01.10.1864 i Egersund, konf. 05.10.1879 i Eigersund ladested gift 14.10.1890 med slagter Tomas Tønnesen Dybing f. 1864 som i 1900 hadde ”fødevareforretning”, datter til kjøpmann Hans Andersen Nordstø fra Hovland på Eigerøy og kone Rakel Anbjørnsdatter fra Store Ege i Egersund landssogn.Ingeborg Sofie hadde såvidt vites også broren Tønnes, f. 1876 i Stavanger, handelsbetjent i Egersund i 1900, som bor med moren Rakel Nordstøe i 1900, se lenke. Hadde Rakel og Hans Nordstøe flere barn? Og hvor finner jeg Tønnes Nordstøe f. 1876 født og konfirmert?Noen som har bedre briller enn meg her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Tanken har saktens slått meg, men 'det heter seg' at han skal være en bror til Ingeborg Sofie, såvidt hennes etterkommere vet. Men jeg har fundert på om han kan være en 'adoptert' sønn i familien. Nordstø-etternavnet er ellers meget sjeldent forekommende, og stammer fra et lite stykke under Hovland-gården på Eigerøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk, Carsten! Sammenhengen ser jeg nå, etter litt videre undersøkelse:Tønnes Mikal sin far Johan Andreas Theodor Tønnessen 1851-1893 er f. Norstø / Nordstøe, sønn til Ingeborg Sofie Andersdatter f. Nordstø på Hovland og Tønnes Rasmussen Eie.Johan Andreas Tønnessen (Norstø) 1851-1893 var gift 1. gang 1873 med Inger Marie Mikkelsd. 1851-1890, fra Egersund, og gift 2. gang ca. 1890/91 med Maria Tønnesd. Kleven, med hvem han fikk 2 døtre før han omkom på sjøen i 1893.Lenke Tønnes sine helsøsken som vokste opp, Nils og Johan, bor her med sin stemor og hennes 2 døtre i 1900, mens altså Tønnes Nordstøe bor hos sin farmors svigerinne Rakel som var enke etter Hans Andersen Norstø/ Nordstøe. Så da var han ikke en sønn eller en søster til Ingeborg Sofie f. 1864, slik man har trodd.Gåten løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.