Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#73254] Laurius Kristian Tønder Johannessen, f.i Lurøy, Nordland .9.08.1885-- Hvor ble

Recommended Posts

Gjest Wenche Iversen

Laurius Kristian Tønder Johannessen gifter seg i St. Johannes kirke i Stavanger 29.11.1908 med Agnes Askildsen. Såvidt jeg vet er det ikke barn i ekteskapet. Den 23.12.1914 inngår Agnes Askildsen nytt ekteskap med Stener Nilsen ved byfogden i Stavanger. De skifter senere navn til Teigland.I byfogdprotokollen står Agnes oppført som 'Pike Agnes Askilsen', til tross for at hun har vært gift før. Jeg har så langt ikke klart å finne ut hva som skjedde med første ektemann--døde han, ble de skilt -eller bare forsvant han ? Noen som kan hjelpe ? Wenche Iversen, Stavanger

Gjest Steinar Olsen

heisiden han var fra Lurøy har jeg sjekket litt. oppdaget t hans mor Mariane Thordftr var fra Sveen i Rogaland. LenkeMeldte de seg ut av statskirken siden hun ble gift hos byfogden?Det kan jo være greit å sjekke hos sorenskriveren om hans dødsfall er meldt til skifteretten, noe som vel måtte gjøres før hun ble gift på nytt.Steinar

Gjest Wenche Iversen

Takk til Steinar Olsen--Jeg har ikke tidligere sjekket foreldrenes giftermål, så jeg visste ikke at moren var fra distriktet, det forklarer kanskje hvorfor han var i Stavanger. Bruden Agnes var medlem av Metodistkirekn ,derfor ekteskapsinngåelse hos byfogden.Jeg synes likevel det er rart ar hun kan tituleres som ' Pike '. Jeg har tidligere sjekket evt.dødsfall og skilsmisse, men kan selvsagt ha oversett noe---får vel ta en ny runde--han kan jo ikke ha forsvunnet ' i løse luften '. Wenche Iversen

Gjest Steinar Olsen

heivar borti et tilfelle der et par som var gift hos byfogden fik et barn som ble egistrert i disenterprotokollen i kirkeboken og da hadde presten skrevet uægte på barnet til tross for at de hadde vært gift minst 3 år.Folkeregistret har og oversikt tilbake til den tiden det er snakk om her, men det er lettere å få vite ved besøk eller tlf til sorenskriver eller tilsvarende i dag.Vet ikke om hans tre brødre ble gift, og har etterkommere. Karnskje Rune Bang i Lurøy vet noe om dem Lurøy hjemmeside Lenkeen pussighet: det var en til med nøyaktig samme fornavn i den slekten og på samme går født nesten samme mnd, eneste skille var farens navn, som var Jakob.Metodistkirken har trolig og protokoll, som du nok må besøke dem for å se.Steinar

Gjest Wenche Iversen

Agnes Askildsen ble utmeldt av Metodistkirken sammen med moren og de andre søstrene i 1894, etter farens død i 1892. Jeg må kanskje sjekke på nytt on hun meldte seg inn igjen.Ellers takk til Steinar Olsen for gode tips, som jeg vil bruke. Wenche Iversen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.