Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#73315] Søskenfflokk på Vatnebu i Flosta f. ca. 1770. Foreldrene?

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tosten Torjusen og Asloug (Aaslau) Andersdtr. får for øvrig en 'attpåklatt' mens de er bosatt på Hagestad-eie: Sønnen Tosten Tostensen, som blir døpt i Holt 20/2 1796.Lenke

Jeg fant din DIS-etterlysning her, Helge: Lenke.Jeg ser da at det også er andre som har tenkt på paret fra Vinje. Derfor slipper jeg fra meg den problematikken i denne tråden - og fortsetter min enetale om søsknene Knudsen/Knudsdatter :-)

Gjest Helge Berntsen

Tusen takk for ekstrainnsatsen din, Oddbjørn. Av en eller annen grunn hadde jeg ikke fått melding om det andre DIS-innlegget. Jeg håpet det kanskje var en forbindelse mellom disse 2 familiene, men det ser ikke slik ut foreløpig.

• 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Problemstillingen er altså at hvem som kan ha vært foreldre til Anne Knutsdtr. Vatnebu - død i Flosta 1860, 93 år gammel. Hun var gift to ganger: 1) 1787 i Holt med Ljøde Johnsen Bjelland (ca. 1764-1800). De bosatte seg ca. 1788 på Vatnebu. 2) i 1811 i Flosta med Tellev Gundersen Vatnebu.Hun tilhørte sannsynligvis denne søskenflokken - alle bosatt på Vatnebu de siste par tiårene av 1700-tallet:1. Karen Knudsdtr. f. ca. 1765, g. 1) 1792 i Flosta med Christen Gundersen Vatnebu (død 1794 i Frankrike); 2) 1796 i Flosta med Rikard Halvorsen Bjelland.2. Anne Knudsdtr. f. ca. 1768, g. 1) 1787 i Holt med Ljøde Johnsen Bjelland; g. 2) 1811 i Flosta med Tellev Gundersen Vatnebu.3. Helje Knudsdtr. f. ca. 1770 (konf. 1786). Antakelig ugift.4. Ole Knudsen f. ca. 1775, g. 1809 i Holt med Kirsten Andersdtr. Borås. Bosatt i 'Kirkebugten', Vatnebu.5. Lars Knudsen f. ca. 1778, g. 1805 i Dypvåg med Rakel Olsdtr. Eidbo-eie.Ingen dåpsinnførsler er funnet for noen av disse søsknene. De må ha vært tilflyttere til Vatnebu en gang i 1780-årene.

Gjest Knut Inge Apesland

Hei Oddbjørn. Jeg kan ikke hjelpe deg med opphavet til denne søskenflokken. Selv 'tøtsjer' jeg også inn på denne søskenflokken i Flosta - eller rettere sagt på to av søstrenes ektefeller fra Vatnebu i Flosta:KIRSTEN TELLEFSDTR VATNEBU (1739-1789) Hennes slekt i Vatnebu kjent tilbake til Bjørn Vatnebu som levde omkring år 1590-1600 på Vatnebu. Kirsten gift med GUNDER SALVESEN VATNEBU (ca. 1735-1789).Fra Sandøya i Dypvåg ? Gunders opphav er usikkert, trolig fra Sandøya i Dypvåg. Gunder først gift med Liv Nilsdtr. Gunder Salvesen var skipper og bodde på Vatnebu i Flosta.Gunder og Kirstens barn: 1. Tellef Gundersen Vatnebu(1766-1847).Skipper på Vatnebu G.m. 1) Anne Larsdtr (1767-1811). G.m. 2) enke Anne Knudsdtr (1768-1860).2. Christen Gundersen (1770-1794). Sjømann. Død i Frankrike. G.m. 1792 Karen Knudsdtr. (fca. 1765)søster til Anne Knudsdtr ovenfor.3. Liv Gundersdtr (f. 1778). G.m. Anders Alvsen Bodde i Kolbjørnsvik på Hisøy.4. Salve Gundersen Kilsund(1782-1840?. Skipper bodde i Kilsund i Flosta. G.m. Inger Pedersdtr. Holmen (1779-18 ? ). Dette ekteparet er mine forferdre / - mødre. Denne familien flyttet 1834 til området Barbu / Strømsbu rett utenfor Arendal (Da i Tromøy sogn).mvh Knut Inge.

Interessant - og jeg 'tøtsjer' inn på dine aner her, i og med at Anne Knudsdtr. (ca. 1768-1860) og hennes første ektemann, Ljøde Johnsen Bjelland-Vatnebu, var mine 3xtippoldeforeldre.Det er forresten ellers noen litt spesielle familiekoblinger her. Anne Knudsdatters sønn fra første ekteskap, Knud Lydersen (1796-1877), giftet seg med sin stesøster, Kirsten Helene Tellevsdtr. (1799-1858; datter til Ane Knudsdatters ektemann nr. 2)!Og som om ikke det skulle være nok: Ei av Anne Knudsdatters døtre fra første ekteskap, Gunvor/Gumborg Helene Lydersdtr. (1793-1845), giftet seg med sin fetter, Halvor Jensen Bjelland (1794-1865). De ble de mine tipp-tipp-oldeforeldre.Ellers er det pussig at det skal være så vanskelig å finne opphavet til søskenflokken Knutsen/Knutsdatter Vatnebu. Jeg finner dem ikke døpt noe sted - og ingen av dem finner jeg noe skifte etter. Og de har heller ikke satt spor etter seg i panteprotokollene (bortsett fra Ole Knudsen som voksen, samt noen av Knutsdøtrenes ektemenn). Jeg vil jo tro at de har kommet til Vatnebu sammen med foreldrene sine - Knud NN og (Gumborg??) NNdtr.

Gjest Harald Søren Storaker

Interessant mulighet, som må undersøkes nærmere! Det var en viss tilflytting fra indre Agder (og Vest-Telemark) til disse kystområdene... I denne tråden har vi jo allerede vært innom en annen familie som havnet på Vatnebu i omtrent samme tidsrom - og der var utgangspunktet Vinje i Telemark.

Her er både trolovelsen og vielsen til paret fra Bygland: LenkeSå gjenstår det å se om de kan ha hatt en barneflokk som passer. Trolovelses-/vielsestidspunktet (1750/1751) er litt i tidligste laget (barna på Vatnebu ser ut til å være født i tidsrommet ca. 1765-ca. 1778).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.