Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#73432] Kan någon hjälpa mig hitta Olof Fredrik Petterson?

Recommended Posts

Gjest Marie Bråthen Birath

Hej!Jag söker uppgifter om min bestemors bror, som blev dräpt i Norge (enligt SCB 1919-1920).Jag har hört mig för på statsarkivet i Oslo, då jag trodde detta skedde i Aremark, Norge. De undersökte Halden politikammer men hittade inget.Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig hitta platsen där de bodde/där det skedde så jag kan få reda på mer?Han var född 2 november 1896 i Rölanda, Sverige. De utvandrade sedan till Norge och han ska ha blivit dräpt antingen i nov 1919 eller nov 1920.Vore jättetacksam för hjälp!!!Vänliga hälsningar Marie

Gjest Hans Petter Engh

Hei!Jeg har søkt i kirkebøkene i Aremark, Idd og Halden uten å finne dødsfall i 1919-1920. Jeg har også søkt i listor over innflyttade svensker til Østfold i tiden frem til 1920 uten resultat.Har du flere opplysninger(Uppgifter) Flyttet hele familjen ifrån Rølanda? Hva fremkommer i husførhørslengden i Rølanda och i utflyttingslistor? Hvar(var) ble han begravet?

Gjest Marie Bråthen Birath

Hej Hans!!Jag vet tyvärr inte vart han blev begraven. I SCBs utdrag från Rölanda dödsbok står att han vart dräpt och begravd i Norge. Jag tror det hände 11 februari 1920 men att informationen nådde Rölanda först i november 1920.Jag har heller inte sett varken när familjen flyttade till Norge i utflyttningslängd eller husförhörslängd. Mitt abonnemang på genline har bara böcker fram till 1895.Jag vet att han får en bror 1905 och då bor familjen kvar i Rölanda, Böhle.Hans föräldrar hette: Peter Erik Olsson född 1851-03-04 i Rölanda och hans mor Maja Kajsa Olsdotter, född 1857-05-31 också i Rölanda.Jag har försökt hitta dem i 'innflytta till Östfold' men utan resultat. Jag har också försökt att hitta honom i dödsböcker i nästan alla orter i Östfold - också utan resultat...Det hela är jättekonstigt!! Jag hoppas innerligt på hjälp...Vänliga hälsningar Marie

Gjest Hans Petter Engh

Jeg foreslår at du forsøker en henvendelse til Landsarkivet i Gøteborg. En ville tro at landsfiscalen på hans hemort i Sverige ble informert av norsk politi for han var sikkert svensk statsborger.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.