Gå til innhold
Arkivverket

[#73497] Andrew Mowat,s mulige forfedre

Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter S. Lunga

Jeg snublet over en sak her. En 'Bertil Muat' nevnes i Bergen i 1446/49, ifølge Boka 'De Tyske Haandverkere på Norsk Grund i Middelalderen' av BE Bendixen Kristiania: 1912 s. 99. Originalkilden er Hanse-Recesse II, 7, no. 528.Det er vel imidlertid nokså tvilsomt at dette er far til Anders Mowat, han er i såfall en meget aldersstegen far (90 år ?). Det er ikke sikkert det er snakk om Mowat-slekta engang. Jeg har ikke fått tid til å se på originalkilden enda, men sier ifra hvis det skulle dukke opp noe interessant.Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Christoffer Owe

Noen kommentarer til tavlen i (27):Bertel Mowat kalles baron av Hugoland. Hugoland var ikke noe baroni, og hvem som eide Hugoland før Anders Mowat er ukjent dessverre.Barbara Sinclair kalles 'daughter to the Lord St clair of Dysert'. Dysert var (ved siden av Ravenscraig) et av baroniene til Lord Sinclair. Opplysningen samstemmer med de to andre kjendte stamtavlene som gir Barbara Lord Sinclairs våpen. Likevel må det være feil.Dersom Barbara var ektefødt datter av en Lord Sinclair så burde dette ha vært kjent. Man har rimelig god kjennskap til alle ektefødte barn tilhørende høyadelen på denne tiden. Uekte barn er derimot mindre kjent. Men dersom Barbara var uekte så ville det være svært spesielt at Anders Mowat arver hennes våpen og til og med plasserer det foran Mowat-våpenet.Så har vi tavlen til Christoffer Orning som oppgir bestemødrene til Anders å være av slektene Bruce og Forbes. Henry Sinclair, 3. Lord Sinclair, var gift med Margaret Hepburn (ikke senere enn 1488) og døde i 1513. Sønnen William Sinclair, 4. Lord Sinclair, var først gift med Elizabeth Keith og deretter med Mariota Bruce. Men Elizabeth Keith var i live i 1524 og Mariota Bruce kan derfor umulig være mor til Barbara.Men Anders må ha vært stolt av Sinclair-forfedrene sine, siden han plasserte Sinclair-korset foran Mowat-løven i våpenet sitt. Vanligvis gjøres ikke dette uten at man også tar morens etternavn.Hovedregelen for å inkludere morens (eller hustruens) våpen i sitt eget, er at hun skal være en heraldisk arving. Dvs. at hun ikke har brødre eller at brødrene er døde uten livsarvinger. De heraldiske reglene ble imidlertid ikke lovfestet før langt utpå 1600-tallet. De var riktignok basert på tidligere praksis. Men jeg kjenner i hvert fall et eksempel hvor vedkommende ikke var heraldisk arving. Sir William Forbes of Kinnaldy (som godt mulig er blant Anders Mowats forfedre), stamfar for Forbes of Pitsligo, var gift med Agnes Fraser og fikk Pitsligo av svigerfaren. Sannsynligvis pga. dette ble Fraser-våpenet inkludert i våpenet til Forbes of Pitsligo. Agnes Fraser hadde brødre med etterkommere. Så kanskje fantes det på 1400- og 1500-taller en praksis som tillot å inkludere sin mors eller hustrus våpen i sitt eget dersom man hadde tilstrekkelig gode grunner for det?Kanskje må man lete etter Barbaras foreldre blant Lord Sinclairs nærmeste slektninger? Disse er mye dårligere dokumentert.mvh Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

Dette er interessant, Christoffer jeg har noen teorier om hvordan ting kan henge sammen her. Som du sier er ikke alle Lord-Sinclair-familiens sønners etterkommere særlig dokumentert.William 1st Lord Sinclair fikk følgende sønner: 1. William 'the Waster' 2nd lord, men ble gjort arveløs til fordel for sin egen sønn. 2. John, prest il Glascow 3. Sir Oliver of Rosslin. (Førte ifølge 'Scotlands Historic Heraldry' Sinclairkorset differensiert med en stjerne i midten av korset. - Dette tyder på at Sinclairfamilien) 4. William Secundus, fulgte sin far som 2nd Earl of Caithness. 5. Alexander, nevnes 1498 og 1506. 6. Robert, nevnes 1498 7. George, nevnes 1498 og 1504. 8. Arthur, nevnes 1498 og 1504. 9. David, en uekte sønn som dør i 1507 og som i følge testamenetet av 1506 etterlater seg både sønner og døtre. Han hadde forøvrig tilhold på Shetland, Orknøyene og i Norge.Sønnenes (4.-8.) etterslekt er dårlig kartlagt og her bør man kunne finne mulige forfedre til Barbara. Hvis Forbes-våpene fra Orningsstamtavle kommer fra Mowat-siden og Barbaras mor er en Bruce, har vi kanskje et foreldrepar i Marcus Sinclair of Carberry og Marion Bruce of Clackmannan (KILDE: A genealogical and heraldic history of the commoners vol. 2 (1836) s.370). Ingen foreldre av Marcus nevnes - men Sir Oliver, nr. 3 over er i besittelse av Carberry i 1467 og Marcus kan således være en ukjent eller uekte sønn. Sir Oliver er også i besittelse av Dysert, samme år og det er ikke før på begynnelsen av 1500-tallet at han overfører eiendommen til broren William.Men en annen Sinclair som har et interesssant våpen er Arthur Sinclair fra van Bassens stamtavle. Ved første øyekast ser det ut som en helt vanlig versjon av Sinclair-våpenet, men hva er krysset i midten av korset? Kan det være at dette en differensiert Sinclair-våpen og hvilken Sinclair-familie fører isåfall korset differensiert med et kryss? En mulighet er at det er tegneren som har blingsa, at det skal være en stjerne og at Arthur tilhører Rosslyn-grenen av familien etter Sir Oliver Sinclair. Boka 'West Norway and its fjords' fra 1954, påstår imidlertid, uten å oppgi kilde, at Arthur er sønn av den uekte sønnen David Sinclair til Sumburgh. Dessverre kjenner vi vel ikke Davids våpenskjold.Så lurer jeg på hvor sikkert det er at Patrick Mowat på Freswick (d.1564) var sønn av Magnus Mowat på Loscragy (d. 1526). Utifra våpentradisjonen kan jeg ikke skjønne hvorfor Patricks sønnedatter Isobel Mowat fører tre stjerner i sitt skjold, på heraldisk høyre side. Alexander Nisbet kommer også inn på at det finnes en Mowat-familie som fører tre stjerner i sitt våpen. Hvis løven tilhører Loscragy-familien må vel Anders også tilhøre denne, men ikke Patrick. Se forøvrig Mowat-våpenet fra Anders' bolig på north house, Papa Stour(innlegg 14). I dette tilfellet er altså ikke de tre stjernene i Isobal Mowats og Anders Mowats våpen de samme med mindre Anders fører 2 ulike Mowat-våpen i sitt skjold.Det hadde vært så mye enklere å flette trådene sammen dersom det fantes en større samling segl og våpen fra dokumenter på Shetland/Orknøyene og i Skottland. Finnes det tegnede skold fra Rosenktrantz' stamtavle?mvhPeter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christoffer Owe

De tre barna til 1. Lord Sinclair som ble stamfedre for hver sin hovedgren av familien, er rimelig bra dokumenterte. Men av disses etterkommere er yngre sønner, og ikke minst uekte sønner, dårligere dokumenterte. Uekte døtre kan nok være helt ukjente.The Scots Peerage gir en rimelig bra oversikt. Den kan lastes ned gratis fra www.archive.org.David Sinclair var en stund lensherre på Bergenhus. Testamentet hans er trykket bl. a. i Shetland Documents. Han hadde ingen legitime arvinger, så brødrene hans arver en stor del. Han har barn født utenfor ekteskap som arver ham, men de nevnes ikke ved navn i testamentet. Jeg mener å huske at en av sønnene het Magnus. Det spørs om ikke flere av Sinclair-slektene på Shetland og Orknøyene stammer fra ham, men det vil nok aldri la seg bevise.William Sinclair of Warsetter er en yngre sønn av 2. Lord Sinclair. Han har ganske sikkert etterkommere på Orknøyene, men jeg har ikke sett noen link til Orknøyene.2. Lord Sinlair har også en annen yngre sønn, Magnus, som er nevnt i 1487 men for øvrig ukjent.3. Lord Sinclair har en uekte sønn William. Men han døde ca. 1585 og må være for ung til å kunne være morfar til Anders Mowat.Alexander Sinclair of Dunbeath, yngre sønn av 2. jarlen av Caithness, figurerer som far til Barbara på enkelte web-sider. Kanskje fordi sønnen hans førte et todelt skjold med Sinclair-korset og tre stjerner (Alexanders hustru var av familien Innes). Men det spørs om ikke de tre stjernene i Anders Mowats våpen heller kom fra farens familie.William Sinlair, 2. jarl av Caithness, hadde også en uekte sønn William som ble legitimert i 1543. Han er for øvrig ukjent.Ifølge 'The Saint-Clairs of the Isles' av R. W. Saint-Clair, avsto Oliver Sinclair of Roslin i 1481 Cousland, Dysert, Ravenscraig samt Castellis mm. til broren William, 2. Lord, mot at denne avsto krav på Roslin.Marcus Sinclair of Carberry har jeg aldri hørt om før. Marcus er ikke et navn som forekommer blant Anders Mowats barn eller barnebarn, så det reduserer vel sannsynligheten for denne kandidaten. Men heller ikke de typiske Sinclair-navnene William eller Henry forekommer. Det er riktignok en Henry Mowat nevnt i 1540-årene på Shetland, men vi vet ikke hvem han var eller hvor han ble av.Jeg fant forresten denne websiden, http://www.fionamsinclair.co.uk/, som har kopiert slektstavlene fra både 'The Saint-Clairs of the Isles' og 'Caithness Family History'. Her er svært mye Sinclair-stoff. Selv om dette er 100 år gamle bøker, ser det ikke ut til at noen har gjort noe bedre forskning på Sinclair-familien etter disse to forfatterne.Sinclair-våpenet i van Bassens stamtavle er et helt enkelt Sinclair-kors. Ingen førte dette våpenet på denne tiden(muligens med unntak av Sinclair of Herdmanston, som tilhørt en helt annen familie enn de som stammet fra Sinclair of Roslin, og som ikke har noen link til Orknøyene eller Shetland). Krysset i midten er jeg rimelig sikker på er kun dekorasjon, sannsynligvis for å få en 3D-effekt.Det er rimelig bra dokumentert at Patrick Mowat er sønn av Magnus Mowat. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor Isobel Mowat har tre stjerner i våpenet. Og de er uansett på feil side. Jeg har ikke funnet noen andre slike våpenskjold, så jeg vet ikke hva Nisbet refererer til. Det har nok godt tapt en god del materiale siden hans tid.Merk at Mowat-våpenet fra huset på Papa Stour IKKE representerer Anders Mowats familie. Huset ble arvet av Balquholly-familien (som giftet seg inn i Anders' familie)og dette er derfor det 'rene' Mowat-våpenet, siden Balquholly-familien var overhodet for familien. Men bortsett fra Isobel Mowats gravstein er det ingen grunn til å tro at noen Mowat har ført et våpen som ikke på noen måte har inkludert Mowat-løven. Det skal nok være en løve på Isobels våpens høyre (heraldisk venstre) side. Spørsmålet er hvorfor det er speilvent.Det finnes en del segl fra middelalderen, men alle har kun Mowat-løven. Tidlig i middelalderen var det vanlig å differensiere vha. farger, og det ser vi jo ikke i seglet.Jeg tror ikke det finnes våpenskjold i Rosenkrantz-tavlen.mvh Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(27:) Karen Axelsdatter Mowath (1630-1675) ('Cathrin' i tavlen) (g.m. baron til Rosendal, Ludvig Holgersen Rosenkrantz (1628-1625)) er i tavlen oppført som datter av Axel Mowath og en 'Cathrin', igjen datter av 'Cernitus Bilite' og 'Cicilia'. Stemmer dette ? Jeg trodde Karen var en utenomekteskapelig datter (f. ca.1630?) av Axel og Karen Knudsdatter Bildt av av Lungegaard, med hvem han noe tidligere skal ha fått sønnen Axel ca.1625. Med Margrethe Eriksdatter Odland/Aadland skal Axel ennå tidligere ha fått sønnen Anders (ca.1620?), også u.e. Er dette riktig, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Karen er en kort Dansk-Norsk form Af Katarina. Cathrin den engelske form. Mon ikke Cernitus er en form af Canutus = Knud. Så det er nok samme personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

Den Bertil Muat som nevnes i innlegg 26 er dessverre blitt et offer for en trykkfeil.Hanserecesse opplyser at navnet er Bertelt Munt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Svein Tislevoll

Noen som kan bekrefte eller avkrefte denne slektslinjen her : 1 generasjon : Anders Mowat og Else Christophersdatter Tronds, 2. Axel Andersen Mowat, f.1592 og Margrethe Eriksdtr. (av Dahlslekten), 3. Anders Axelsen Helvik, f.ca.1620 g.m. Cathrine Carlsdtr. von Marqwitz, f.1632, 4. Frederich Andersen i Traavigen, Kvinnherad (1661 - 1722)gift 1712 m. Anne Johnsdtr. i Husnes kirke, Kvinnherad, 5. Aksel Fredriksen, døypt 19.12.1715 gift 1743 m. Anne Gundersdtr. i Fjellberg, de bodde på Steinsbø i Bømlo og bygslet der i 1756, var fattige da, 6. Anders Akselsen Steinsbø, f.ca.1744 gift 1769 Lukrete Larsdatter, gift 2 med Brynhilde Rasmusdatter Vespestad, Bømlo. Dette hører ikke til under dette emnet, men lurer likevel på om noen som kjenner slekten bedre enn meg kan bekrefte eller avkrefte linjen her, Usikkerheten gjelder om Aksel Fredriksen døypt 19.12.1715 i Kvinnherad er samme person som Aksel Fredriksen som bodde på Steinsbø, Bømlo i 1756. Aksel på Steinsbø hadde barna : Anders, Dortea, Svein, Aksel og Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Om noen kan bekrefte eller avkrefte linja, så skriv det på siden : 'Hvem var forfedre til Anders Akselsen Steinsbø, Bømlo f.1744 ?' så forstyrrer det ikke debatten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Per (31)Karen og hennes helbror Axel Axelsson var ektefødte barn.Cernitus er egentlig Knut Danielsson Bildt (Morlanda) gift Sidsel (Romelsdatter) Bruun.(Ref.Antegnelse/skifte etter Sidsel 1637.SAB-1637.Boks/mappe: A 70.Axel Mowat til Børge)Karen Knudsdatter Bildt døde ettersigende i Bergen rundt årsskiftet 1662/1663.Karen og ektemannens kister står under koret i Kvinnherad Kirke.Hun ble begravd 12 Januar 1663.Admiral Axel Andersson Mowat døde 27 Januar 1661.Hans setegård var Hatteberg i 1648.Karen Bildts foregående ledd : Daniel Knutsson Bildt (Abildgård) & Blancefloor Vincentsdatter Lunge. Romel Pedersson Bruun & Bodil Clausdatter Gagge. Anders Axelsson Helviken var en uekting, og en bonde i særklasse. Det er vel den eneste bonden i Norges land så vidt jeg vet, som omtales i Ft. 1701 som ' ej af Bundestand '.Han omtales ellers som ' velfornemme ' og brukes som dåpsvitne sammen med strøkets andre kondisjonerte.Han var som vi ser i tingbøkene, sønn av Margethe Eriksdatter (av Dall-Slede ætten.)(Tingboken.ANNO Chr. 1662. Den - 30. och - 31. 8bris.Holdtes Høsteting paa Thottland Med Almuen aff Føen schibrede..)..Da Erbøed Anders Axelss Sig,Att Dersom hans Moder Jche Wilde Nøyes Noget aff Forschrne. Poster, Da Wilde Hand Tage Hende Till Sig, och hende med En Erlig Opholding Forsiune,Der Jmod Fremstod Anders Reinertss och J Rettelagde Jt Jndleg Dat. 31. 8br. udj Hans Wermoder Margrete Agdesteens..Margrethe var ikke adelig pga at hennes far,Adelsmannen Erik Jonsson Brandvik & Ådland (Dall/Slede) måtte frasi seg Adelskapet ved inngåelse av ektet med (Ufrie) Susanna Pedersdatter (datter av Finnåspresten Peder Larsson Finnås) Anders (Mowat) Helvikens bønnebok, ligger på Bergens Museum i Manuskrift samlingen som nr 155.' 1681 den 26 desember blef (drukna) min sallig kiære daater och hendis kiære mand och baarn sielff femte, det uar end sørgelig anden Jull dag ...'Jeg har ikke klart å finne ut av om dette er Anne født 1651 han omtaler som druknet ? Noen som vet noe mer om denne familien ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

(38)Beklager der er jeg helt blank, bortsett fra at jeg har sett oppført flere jenter (5) som het Anne Catherine som døtre av disse 2.Disse døde i perioden 1717-21.Må være verd å lete videre på disse, for det er jo ei eksotisk slektsgrein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Knut/37:) Når og hvor ble Axel Andersen Mowath gift med Karen Knudsdatter Bildt ? (Axel og Karens foreldre).Oppsitteren i Helvik, som var 'ej af Bundestand' (1701), Anders Axelsen (Axel Mowaths' sønn født u.e.), hadde med sin hustru Anne Cathrine Carlsdatter von Marqwitz (intet mindre) 11 barn (ingen brukte 'Mowath), hvorav flg. piker:- Anne 1651-- Else 1654- , g.m. Jens Knutsen Ørbech- Karen 1665-1666- Karen 1668-- Margrethe 1669-1746, g.m. birkedommer Christian Mathiasson LambergSå både Anne, Else og Karen kan etter ovenstående ha vært den som druknet med mann og barn 2. juledag 1681. (Hva betyr 'sielff femte' ?)(I tillegg flg. gutter : Axel 1656-1729, Ivar 1659-1729, Frederich 1661-1722, Anders 1666-1728(-1744 ?), Karl 1673-1673).(Supplementer og korreksjoner til ovenstående er velkomne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig erik holten

I Blix Dahle slektsforum blir det hevdet at Barbara Sinclair mor til Anders(Andrew) Mowat til Hovland er datter av 4th earl George Sinclair of Caithness. Er dette riktig ?. Hvorfor/Hvorfor ikke. Er det sannsynelig at hun herstammer fra denne slekten? Fikk ikke helt tråden etter å ha lest innleggene over.Digitalarkivets diskusjonsforum oppgitt som kilde av deres kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christoffer Owe

Det finnes ingen grunn til å tro at George Sinclair, 4. jarl av Caithness, skulle være morfar til Anders Mowat. George Sinclair døde dessuten så sent som i 1582. Anders Mowat kan ikke ha vært født senere enn 1535/40 (han var voksen og gift i 1558), så om det ikke er kronologisk umulig at George Sinclair var Anders morfar, så er det ikke langt i fra.Ifølge 'The Scots Peerage' hadde George Sinclair to døtre ved navn Barbara. Den første skal være født ca. 1535 og gift med Alexander Sutherland, 11. jarl av Sutherland. Hun var altså omtrent like gammel som Anders og kan umulig ha vært hans mor. Den andre ble gift med Alexander Innes of Innes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Per (40) Har ikke datoen for ektet men tingboka viser tydelig at datteren var Velboren.Dvs kan ikke vært uekte.ANNO Chr. 1663. Den - 16. Februarii. Waare Wi Effterschrne. Christenn Bertelsenn Soernschriffuer udj Sundhorlehn, Olluff Møchebost, Laurss Fusch, Nielss Nattersta Laurss Stueland, Laurss Schaale, Joen Bache, 6a Knud Gudall, Haluor ibm. Laurss Joessnes, Olle Nielss Hielmeland, Erich Tuedt och Lauridz Omuig, Laug Rettessmend i quindheretz schibrede, Effter Louglig Till Neffnelse Forsamblet paa Seiglem i bette. Schibrede Retten Att betienne Huor Da For Retten præssenterit Erlig och Wel Acht Mand Hans Clausen Fiscall Offuer Bergenhusslehn, Som med Schrifftelig Slodz Citation Haffde Ladet udj Rette Citere Erlig och Welb. Mand Loduig Roesen Krandz Till Hatteberig, Anlangende Endeell Odelss goedz och gaarde som Hans Welbh Haffde Faaet, Sampt med hans K. Welb. Frue F. Karen Mouatt, Arffuet Effter hendess Sal. For Ældre, Welb. Sal. Axell Mouat och Sal. Welb. F. Kaaren Bildt, Huilchet hand Formeentte Jche Alt Saa louglig Att Were Frj holden Som det sig bør,..Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Stig Erik Holten

På www.geni.com ser jeg at en av teoriene til Andrew Mowat sitt opphav er denne rekkefølgen Adrew Mowat - Barbara Sinclair - William 2 Sinclair - Henry Sinclair 3rd lord of St Clair - William Sinclair 2nd earl of Caithness. Det vil si to ledd før det jeg nevner under punkt 42. Noen som har en formening. Alderen her kan stemme bedre overens. www.lunga.org har en stamtavle bestående av våpenskjold under tittelen 'Orningsfamiliens forfedre etter Klevenfeldt' der det blir anntydet Bruce tilknytning. Kona til William 2 Sinclair oppgitt til å være Manotta Bruce. Forfedre til Patrick Mowat også av Bruce slekt er det anntydet flere steder. Jeg har nok ikke kunnskap til å finne ut av dette selv. Noen som har noen formeninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

'MowatLöven'Den på et ben stående löve er ikke specifik Mowat. Den er snarest almen skotsk og forekommer i såvel den skotske konges våben som på flere af de skotske jarlers (nok de som var af Bruce slägt eller indgiftede i denne).Se vedlagte billede som er en kopi fra Armorial de Gelre. Nok de äldste gengivelser af skotske adelsvåben, sent 1300tal.kilde: FACSIMILES OF THE SCOTTISH COATS OF ARMS EMBLAZONED IN THE 'ARMORIAL DE GELRE' WITH NOTES. BY ARCHIBALD HAMILTON DUNBAR, F.S.A. SOOT. PROCEEDINGS OF THE SOCIETY of antiquarians of Scotland, DECEMBER 8, -1890.Der er i alt tre tavler i den nävnte artikel, men ingen Mowat på nogen af dem. Anledningen er nok at den fornemste Mowat (lat: Monte Alto), William M, heritable sheriff of Cromarty var blevet frataget Cromarty af Robert Bruce i året 1316 (Regesta Regum Scotorum V, p74). William Mowat havde väret i Engelsk tjeneste lidt for länge. Cromarty blev givet till Jarlen af Ross som havde allieret sig med Robert Bruce i 1308. Efter 1320 gik William igen i engelsk tjeneste og faldt i strid i 1327 (Rotuli Scotiae). Lars

bilete10728.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Og så text på engelska:överst: The King of Scotland, Earl of Ross, Earl of Carrick, Earl of Fifemidten: Earl of Strathern, Earl of Douglas, Earl of MarchUnderst: Earl of Mar, King of Man, Earl of Moray, Earl of Lennox, Annanderdale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Løven stående på bare ett bakbein, er en helt vanlig heraldisk type som brukes spesielt når den opprette løven er tegnet i et trekantet skjold som smalner til nederst. Samme ses i de vanlige framstillingene av det norske riksvåpenet.Når opprett løve avbildes frittstående eller i mer firkantet formet skjold, står den ofte på begge bakbeina, f.eks. i løven som brukes på de norske departementenes brevpapir m.m.Løven på ett ben står imidlertid i det norske kongeflagget som fortsatt brukes på slottet i Oslo og andre steder. Hele denne spesielle utformingen av løven (med øks og krone), stammer fra 1905-versjonen av riksvåpenet som ellers er forlatt i statens bruk av riksvåpenet idag.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.