Gå til innhold
Arkivverket

[#73511] Oslo: Barbermester Iver Olai Olsen (f. 1866)

Gjest Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Otterå

Jeg har forgjeves prøvd å finne ut hvor det ble av ham og hans tre barn.Iver Olai Olsen ble født i Kristiania 5. mai 1866, sønn av skomaker, sko og skinnhandler og senere oppsynsmann ved arbeidsanstalten i Storgata, Ole Gunnerius Olsen. Iver Olai ble barberer og senere barbermester. Rundt århundreskiftet fikk han sin egen barber- og frisørsalong i Øvre Slottsgate 14 (hjørnehuset mot Karl Johansgt., der restauranten 'Tre brødre' ligger i dag). Dette er salongens adresse fram til bortimot 1915. I adresseboka 1915 er det en barbermester Iver Olsen i Tollbodgt. 25, i 1917 i Markveien 24. Har ikke fått bekreftet at dette er samme Iver Olsen som var i Øvre Slottsgt., men der slutter iallefall alle spor.Det ser ut som om Iver Olai flyttet fra kone og barn kort tid før 1908. Det året er han i den kommunale folketellingen oppført sist i familien (noe som i seg selv var uvanlig), deretter er navnet strøket over og det er anført: 'Det vi bekjendt egen forretning i Øvre Slottsgt. 14'. I folketellingen året etter (1. februar 1909) er det kun hans kone og tre barn som er nevnt i familien på adressen Hallingsgt. 1. Merknaden 'Underh. af sin Mand' står på kona Ragna Mathilde. De tre barna har her tatt navnet Olsen Holm. Hvorfor navnet 'Holm' vet jeg ikke.I adressebok for 1910 står Iver Olai oppført med barbersalong i Øvre Slottsgt. 14 og bolig i Sorgenfrigt. 36.Er det noen som vet noe om denne familien, eventuelt har et tips om hvordan jeg kan komme videre? Dødsfall-listene i kirkebøkene går ofte ikke så langt fram i tid. Skulle også gjerne visst om noen av de tre barna giftet seg og fikk etterkommere. Det er Alfhild f. 23. mai 1887, Ivar Thorbjørn f. 2. oktober 1889 og Harald Olaf f. 2. desember 1890.Jeg kan for ordens skyld gi noen opplysninger om Iver Olais søsken: Broren Julius Arnold (1871-1941) var massør og sykegymnast og drev massasjeinstitutt i Prinsens gt. 23, senere Øvre Slottsgate 5. På 1920-tallet eide han også Åsgårdstrand bad. Hans etterkommere har tatt navnet Jarnholt (tydeligvis laget på grunnlag av farens fornavn)Broren Ole Gunnerius (1874-1938) arbeidet hele livet i Kristiania Elektrisitetsverk (senere Oslo lysverker). Han begynte som bud, sluttet som bokholder. Han tok senere navnet Gunné (sikkert basert på hans mellomnavn)Broren Carl Johan (1869-1929) flyttet ca 1902 til Bergen og ble maskinmester på Hansa Bryggeri.Søsteren Anna Ovidia (1864- ) giftet seg i 1893 med svenskfødte Carl Gustavson. Etter det ingen spor. Broren Sven Torger (1876- ) reiste til USA, ingen spor videre.Skulle noen ha opplysninger om Anna Ovidia og Sven Torger vil også det være kjærkomment.mvh leif erik otterå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.