Gå til innhold
Arkivverket

[#73646] Modum. Søker foreldre til Christine Hansdatter Svarterud Thoen født 1816.

Gjest Inger-Lise Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Moen

Kan noen hjelpe her? Christine ble født på Modum og giftet seg 22 år gammel - 05.01.1838 i Heggen kirke - med enkemann Ole Ingebretsen (Engebretsen) født 16.01.1793 på Modum. Bosted: Ørvandsbraaten (Urvandsbraaten) under Aamodt. Ole døde 1867 og ble far til 21 barn i sine 2 ekteskap !! Jeg har ingen opplysninger om Christines aner.Inger-Lise Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Prøver meg , selv om jeg slett ikke er sikker. Eneste Christine med far Hans finner jeg født i 1817. Nest nederst på høyre side.Far Hans Welliksen Ullen og mor Ingeborg AndersdtrKildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 3 (1783-1819), Fødte og døpte 1817, side 470-471. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid=ny&idx_side=-240>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

Innlegg 3, folketelling 1865 stemmer. Innlegg 2 må jeg studere nærmere, ganske vanskelig å lese. Men takk skal du ha Bjørg Hukkelberg. Finner du mer så er det kjempefint !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Kan virkelig Ole Engebretsen ha blitt far til 21 barn?Når den første kona Olia Torgersdatter Aamodteie dør 10/11 1835 oppgis det 6 barn:1.Gunhild, 16 år2.Anne, 14 år3.Even, 12 år (dør 26/4 1867, 42 1/2 år)4.Tholine, 8 år5.Mari, 6 år6.Ole, 3 årNår Ole Engebretsen Aamodteie dør 5/10 1867 oppgis ytterligere 6 barn:1.Ingeborg, ca 27 år2.Hans, ca 25 år3.Karen Olia, ca 22 år4.Anne Marie, ca 20 år5.Christian, ca 16 år6.Berthe Johane, ca 12 årEnken Christine Hansd., Aamodteie dør 6/6 1869.Enkens far Hans Welliksen Svarterud dør 9/11 1857, 82 år gammel. Hans barn er:1.Gulbrand, 40 år2.Christine g.m. Ole Engebretsen Braaten u/Øderud3.Anne, hun er død og etterlater sønn Tollef, 10 årFra tidligere ekteskap har han sønnen Hans, 60 årIngeborg Andersd. Svarterud dør 9/10 1869, 87 år gammel.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

Hei Arnt HoleTakk for fin info. I ditt oppsett i andre ekteskap er nr. 5 - Christian (senere skrevet Kristian) min oldefar. Jeg har tidligere fått oppgitt at han var nest siste barn i andre ekteskap.Dette stemmer. Når det gjelder de 21 barna har jeg ikke forsøkt å finne fødsel/dåp på alle, men tallet ble oppgitt på et slektsstevne i 1975 for etterkommere av Anne Kornelie og Kristian Olsen Moen. Her var mange gamle etterkommere og den eldste 90 år. Jeg har flere avisutkilpp fra stevnet og her fremkommer tallet 21. Flere døde som barn, bl.a. druknet 2 samtidig i Langsjøelva som skal ligge like i nærheten av Ørvandsbraaten. Antall barn er altså en muntlig overlevering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.