Gå til innhold
Arkivverket

[#73680] Feil i Vaksdalboka om Kari Markusd. Olsnes (ca. 1669-1741)

Gjest Odd Roar Aalborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Til orientering for granskere av slekter i Bruvik på Osterøy legger jeg en Lenke til DIS Slektsforum der jeg mener å påvise at Vaksdalboka har forvekslet to brødre med samme navn og dermed feilplassert en 'Brita Olsd.' som kone på Olsnes rundt 1700.De digitaliserte kirkebøkene for Haus her i DA viser at den ifølge Vaksdalboka 'på 1690-tallet avdøde Kari Markusd.' på Olsnes nok lever lenge etter den tid, og dermed er mor til Johannes Olsen Hesjedal d.e. (på Olsnes) sin tallrike etterslekt, bl.a. på Tveiten i Hosanger. Jeg regner også med at hun med ganske stor sannsynlighet er sønnedatter av Nils Markussen og Karen på Indre-Bruvik i 1645.Etterkommerne etter disse er nok tallrike i dag, så dette bør være av litt generell interesse.Hvis noen har kommentarer, må de gjerne komme med dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Odd Roar Aalborg

I det tillenkede temaet i (1) har jeg nå lagt ut flere teorier ang. slekter på Osterøy og i Arna, bl.a. om den litt viktige slekten på Fokstad og Fossmark.Har også nevnt litt om Øvre Mjelde i LenkeDet finnes diverse forbindelser mellom gårdene i de to lenkede temaene, så dette bør være av generell interesse for granskere av slekter rundt Sørfjorden og tilgrensende områder.Når det gjelder dette har jeg hatt stor nytte av de nå søkbare kirkebøkene for Arna / Haus som er lagt ut i Digitalarkivet, så slikt bør det absolutt komme mye mer av! Kan ikke dette søkkrike landet snart greie å betale noen kyndige personer en vanlig lønn for å gjøre dette meget nyttige arbeidet (for ganske mange granskere)? Jeg ser ikke poenget med å bruke endeløst med slitsom tid på uoversiktlig skrifttyding når spennende, resonnerende 'slektskartlegging' ut fra greit leselige og søkbare tekster er langt mer interessant å holde på med!Nok en gang:Hvis noen har kommentarer eller spørsmål ang. opplysnger og teorier i de tillenkede temaene, må de gjerne komme med dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Odd Roar. Det er mange frå Olsnes, Faugstad, Fossmark, Stanghelle, Helle, Dale i Bruvik som vil setja stor pris på at du forskar på Osterøya, Øvste-Mjelde osv.Venleg helsing Ole Gilje Dale(frå Dale bnr.6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for en meget hyggelig tilbakemelding. Det er helst litt for få av dem. Synes dette er så spennende saker at det jo bør interesser mange flere enn meg.Har i øyeblikket i noen uker lånt Hausbindet av Hausboka, som ellers er umulig å få kjøpt. Kombinert med den digitaliserte kirkeboken og tingbøkene, samt det jeg ellers selv har av bygdebøker (tre fra Haus og alle fra Vaksdal) så går det an å finne ut litt nytt, som jeg mener å ha gjort bl.a. på Olsnes, Bruvik, Fossmark og Øvre Mjelde. Tror det er en del hittil ukjente slektssammenhenger i strøket som bygdebokforfatterne i sin tid ikke helt har oppdaget, selv om grunnlaget de har lagt jo er utmerket for å finne ut mer.Ser gjerne at folk som har noe å bemerke eller evt. vil spørre eller protestere (vel å merke: ikke kverulere) ang. det jeg har skrevet kommer med det, enten her eller i DIS Slektsforum. Det kan bidra til å avduke mer eller evt. rette opp feilslutninger, som lett kan oppstå pga. manglende oversikt. (Går jo litt raskt frem av og til, men håper det blir riktig likevel.) De aktuelle slektene angår jo mange, også ellers på Osterøy og i Vaksdal, men i tillegg nok også en god del ætlinger i Bergen og ellers rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.