Gå til innhold
Arkivverket

[#73820] USA/S&F, Sogndal, Ylvisaker; nok en kjendis - Arlene Carol Dahl - norske aner


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Arlene Coral Dahl Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota View Map Age: 4 Estimated birth year: abt 1925 Relation to Head of House: Daughter Father's Name: Rudolph S Mother's Name: Idelle Race: WhiteHousehold Members: Name Age Rudolph S Dahl 37 Idelle Dahl 34 Arlene Coral Dahl 4 9/12 Jennie Alltop 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Arlen er en mann, og han ble drept i Korea krigen. Korean War Casualties, 1950-1957Name: Arlen C Dahl Birth Date: 1925 Gender: Male Race: Caucasian (White) Home City: Hardin Home State: Iowa Citizen Status: US CitizenDeath Date: 17 Sep 1951 Processed Date: Nov 1979 Casualty Country: Korea Casualty Type: Hostile - Killed Casualty Cause: US Army - No Information Available Casualty Air: US Army - No Information AvailableService Branch: US Army Component: Z Rank: Private First Class Pay Grade: Private First Class (U.S. Army) Or Airman Second Class (Airman First Class) (U.S. Air Force) Or Lance Corporal (U.S. Marine Corps) Or Grade/Rate Abbreviations With First Column: A,C,D,F,H,S,Or T; Second Column: A; Third And Fourth Columns: Blank (U.S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den 1930 folketellingen har jeg jo sett på tidligere, men ble ikke lagt inn her. Ettersom det da ikke var noe spørsmål om Arlenes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

122) Gullbjørg, jeg er absolutt ikke opptatt av å være i slekt med kjendiser, men jeg har vært med å kartlegge norske aner til flere. Marilyn Monroe hadde Haugesund tatt til seg, Matt Sørum var gjest i Sørum da han hadde konsert i Oslo. Matts Sørum-slekt kom fra Indre Sogn, ikke fra Sørum i Akershus. Marilyns norske, la meg si juridiske, slekt kom fra Stavanger og Jæren, ikke fra Haugesund og Skjold. Mange er det som altfor lettvint tror de har funnet forbindelsene og som derfor siden blir korrigert. Grunnen må vel være at de ikke har gjort et godt nok kildearbeid.Forøvrig er jeg ikke i slekt med noen amerikanske kjendiser, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Iflg Fylkesarkivet, Utflytte: Sylfest Lasseson Årvoll reiser i april 1851, ugift, frå Sogndal til Amerika.Marta Kristiandtr Bjelle, reiser og i april 1851 som ugift til Amerika.__________ Om knappe timen er det møte i DIS-Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Jon,OK, du får løpe du da.Ingeborg Emily Orwells søster Siri Louise Orwoll 1859-1949 ble gm Rudolph Sylfests bror Hans Chr Dahl 1852-1893.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, du kan så si, men de har nok i hvertfall blitt registrert etter hverandre, om det er dem da. Finner du noen av de andre fra Sogndal i listen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Foreldre til Ingeborg Olsdtr f 20. juni 1831 i Melhus, er husmann Ole Thomassen Øyaas og Kari Ellevsdtr (og så forsvant lenka). Det kan være samme Kari Ellevsdtr som vi finner i mitt innlegg nr 94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, jeg finner jo noen navn som samsvarer med dem i kirkeboken, men alderen varierer litt. Ser i den skannete listen at Sylfests patronym er skrevet som Lossesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg synes det står Lassesen.OK, men jeg trenger litt hjelp. Er nesten ferdig med anetavlen vedr Sogndals-slekten, men her er en som jeg ikke finner dokumentert.11. Marta Kristiansdatter Bjeldes foreldre: 22. Kristian Johannesen Skjeldestad ca 1770 - † Bjelde 1835 √ Bor på Bjelde i FT 1801 √og23. Ingeborg Lassesdtr Åberge 1791 √ - † Bjelde ?Bor på Åberge i FT 1801 √ble viet 29.9.1820 √Utfra alder i 1801 og ved død skal Kristian være født ca 1770. Foreldrene, Johannes og Sigrid er på Skjeldestad i sjeleregisteret for 1776, ikke Kristian. Er det feil foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gården Svangen i Buvika 1865: Johan Jenss 4 år og født i Buvika. Foreldre: Jens Johans, gårdbr selveier 42 år f i Melhus og Randi Klemmetsdtr 35 år og født i Buvika Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg har sendt kopi av artiklene i Bygdebrevet og Aftenposten til Arnfrid.Som nevnt i tidligere innlegg, bestilte jeg også opp boken 'Gunhild Sivertsdatter Bordal og Anders Rasmussen Nordtømme Dahl. Deres aner og etterslekt' av Ingrid Dahl Kårvatn, [Furnes] [2000?], selv om det forsåvidt var overflødig, jf. innlegg 126.På s. 284 står følgende:'VI Signor-Hagbart Dahl f 3 des 1882, Tromsø. Typograf Signor-Hagbart var gift to ganger. Han bodde i Minneapolis, USABarn 1 Charles Dahl Se pkt 11 Charles DahlBarn 1 Arlene Dahl f 11 aug 1924. Minnesota, USA. Skuespiller G m Fernando Lamas. Skuespiller Bosted New YorkBarn1 Lorenzo Lamas f 20 jan 1958 Skuespiller G 27 apr 1996 m Shauna Sand. Lorenzo har bla spilt Lance i 'Falcon Crest' som har gått mange ganger på TV her i Norge.'Nevnte Signor-Hagbart (for en herlig navnekombinasjon!) var åttende barn av Ellev Andersen Nordtøme Dahl (f. Horg 4. februar 1838, d. Petsamo (?) ?) og Marcelia Charlotte Mikkalsen (17. mai 1845-2. desember 1925), jf. kap. 11.Ellev igjen var sønn av Anders Rasmussen Nordtømmedalen (Dahl), f. Nordtømmedalen 1790, d. 15. juli 1855 i Grense Jakobselv, og Gunhild Sivertsdatter Bordal Nordstu, f. 1802, d. 18. november 1869 i Russland.På side 312 oppgis kildene - folketellinger og kirkebøker for en haug med steder, diverse bygdebøler, emigrantprotokoller og andre slektsarbeider. Antar at myen av boken ellers er basert på spørreskjemaer. Det kommer ikke frem av boken hva som er brukt som kilde for påstanden om at Charles Dahl var far til Arlene, men vi vet jo allerede at dette var skivebom. Innlagt i boken er et 7 siders kopiert 'Rettelser og tillegg til : Gunhild Sivertsdatter Bordal og Anders Rasmussen Nordtømme Dahl'. På side 5 for bokens side 284 er det lagt til flere opplysninger om Signor-Hagbarth (navnet staves i boken og rettelsesskrivet Signor Hagbarth, Signor-Hagbarth og Signor Hagbart), først og fremst detaljer om Arlenes karriere, og om ektemennene hennes. Signor H. emigrerte 22 år gammel sammen med søster Anna og moren. En av hans koner het Martha. Han døde i Des Moines, Iowa.En leser har satt et stort kryss over opplysningene om Signor H/Arlene-avsnittet i rettelsesskrivet s. 5 og 6. Ser ikke ut til at krysset var en del av det kopierte skrivet, så det var nok en leser, og ikke forfatteren, som lagde det...Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.