Gå til innhold
Arkivverket

[#73820] USA/S&F, Sogndal, Ylvisaker; nok en kjendis - Arlene Carol Dahl - norske aner

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg forsøkte å samle informasjon om Arlene Dahl for noen år siden, men nå er visst de fleste lenkene jeg hadde døde.Men et par referanser har jeg:Aftenposten 3. august 2002; Artikkel i bladet «Bygdebrevet» 1964.Stammer fra Melhus, slekt også i Buvika.Jeg har vel førstnevnte artikkel et eller annet sted i arkivet her, men ikke spør meg hvor...Er dog temmelig sikker på at farfaren dro til USA via Trondheim (dvs. bodde der en stund).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Arlene Dahl besøkte Norge for få år siden og var da både i Melhus og Buvika hvor hennes morsslekt stammer fra. Jeg kan formidle kontakt med ham som fikk i stand dette besøket, og var guide for henne i Melhus og Buvika, hvis det er interesse for det. Han har mye stoff om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 28. Takk for korreksjonen. Da var det kanskje farfaren som kom fra Trondheim? Lurer på om han jobbet i butikk (kjøpmann?). Aftenposten-artikkelen ble vel skrevet i forbindelse med Arlene Dahls Norges-besøk.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK,27) Ja, jeg referer jo nettopp til Wikipedia i innledningsinnlegget 1).28) Nå er det denne Vestlandsforbindelsen min venn ber meg undersøke, men det kan jo være at vedkommende i Melhus eller du Håvard, også har noe om det. Uansett ønsker jeg at du legger inn Melhus-slekten/morsslekten hennes her i tråden, om mulig.26) Dag, kan du huske om det kun var Melhus-slekten som ble tatt opp i Aftenposten og Bygdebrevet, hva er det for tidsskrift, forresten? Kan vi da klare å finne farfares emigrasjon fra Trondhjem.Opps, hvilken slekt blir det da som kommer fra Vestlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Arlene Dahl WikipediaWikipedia. Ad-free forever. $0.6M USD$7.5M USDDonate Now[Hide][show]Wikipedia Forever Our shared knowledge. Our shared treasure. Help us protect it. [show]Wikipedia Forever Our shared knowledge. Our shared treasure. Help us protect it. Arlene Dahl From Wikipedia, the free encyclopedia Jump to: navigation, search Arlene Dahl Born August 11, 1928 (1928-08-11) (age 81) Minneapolis, Minnesota Spouse(s) Marc Rosen (1984-present) Rounsevelle W. Schaum (1969-1976) Alexis Lichine (1964-1969) Chris Holmes (1960-1964) Fernando Lamas (1954-1960) Lex Barker (1951-1952) Arlene Carol Dahl (born August 11, 1928)[1] is an American movie actress and former MGM contract star, who achieved notability during the 1950s. She is the mother of actor Lorenzo Lamas.Contents [hide] 1 Early years 2 Career 3 Personal life 4 Family 5 Television 6 Filmography 7 Television work 8 Writing 9 References 10 External links [edit] Early years Dahl was born in Minneapolis, Minnesota, the daughter of Idelle (née Swan) and Rudolph S. Dahl, a Ford motor dealer and executive.[2] She is of Norwegian descent. After graduating from Washburn High School, she held various jobs, including performing in a local drama group and briefly working as a model for department stores. Dahl's mother was involved in the theater. As a child she took elocution and dancing lessons and acted in local amateur theater. She was active in theatrical events at Margaret Fuller Elementary School, Ramsey Junior High School and Washburn Senior High School. Dahl briefly attended the University of Minnesota.[edit] Career Dahl was voted the Rheingold Beer Girl of 1946. She began her acting career in 1947. She reached the peak of her popularity and success in the 1950s. Some of her best films include: Reign of Terror (1949), Three Little Words (1950), Woman's World (1954), Slightly Scarlet (1956), and Journey to the Center of the Earth (1959).[edit] Personal life Dahl met actor Lex Barker in the early 1950s, and on April 16, 1951, Dahl and Barker wed. A year later she and Barker divorced, and Dahl would go on to marry another matinee idol, Fernando Lamas. Barker went on to marry Lana Turner. In 1958 Dahl and Lamas had their only son, Lorenzo Lamas. Shortly after giving birth to Lorenzo, Dahl slowed and eventually ended her career as an actress, although she still appeared in movies and on television occasionally. Dahl would go on to work as a beauty columnist and as a writer.She also founded her own business, Arlene Dahl Enterprises, which marketed lingerie and cosmetics. She eventually became an astrologer and wrote a syndicated column on the subject.[3][edit] Family Dahl and Lamas divorced in 1960, and Dahl later remarried. She has had two children from other marriages: a daughter Christina (born August 3, 1961) by third husband Christian R. Holmes and a second son, Rousevelle Andreas (born December 8, 1970), by fifth husband Rousevelle W. Schaum. She has 6 grandchildren and resides in New York City and West Palm Beach.[edit] Television She appeared on the ABC television network's soap opera One Life to Live as Lucinda Schenck Wilson from 1981 to 1984. Lucinda was planned to be a short-termed role, but she was later offered a one-year contract to appear on the show. The last movie she appeared in was the 1991 film Night of the Warrior, starring her son, Lorenzo. Before that, the last movie she had appeared in had been in the 1960s.[edit] Filmography Life with Father (1947) My Wild Irish Rose (1947) The Bride Goes Wild (1948) A Southern Yankee (1948) Some of the Best (1949) (short subject) Scene of the Crime (1949) Reign of Terror (1949) Ambush (1950) The Outriders (1950) Three Little Words (1950) Watch the Birdie (1950) Inside Straight (1951) No Questions Asked (1951) Caribbean (1952) Desert Legion (1953) Jamaica Run (1953) Sangaree (1953) Here Come the Girls (1953) The Diamond Queen (1953) Woman's World (1954) Bengal Brigade (1954) Slightly Scarlet (1956) Wicked as They Come (1956) Fortune Is a Woman (1957) She Played with Fire (1958) Journey to the Center of the Earth (1959) Kisses for My President (1964) The Ponies (1967) The Pleasure Pit (1969) Land Raiders (1969) Night of the Warrior (1991) Broadway: The Golden Age, by the Legends Who Were There (2003) (documentary) [edit] Television work The Pepsi-Cola Playhouse (host from 1953-1954) Opening Night (1958) (canceled after a few weeks) Deadly Dream (1971) One Life to Live (cast member from 1981-1984) All My Children (cast member in 1995) [edit] Writing Dahl, Arlene (1965). Always Ask a Man: Arlene Dahl's Key to Femininity. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. OCLC 4511224. [edit] References ^ Dahl 1965, pp. 21-22, 41. ^ [url="http://www.filmreference.com/film/29/Arlene-Dahl.html>Lenke ^ See CNN transcript of Arlene Dahl Shares Her Horoscope Insights [edit] External links Arlene Dahl at the Internet Movie Database Arlene Dahl at Brian's Drive-In Theatre Photographs and literature at Virtual-History.com Retrieved from '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Jeg har ikke noe om hennes slekt, men du kan få navn og tlf.nr til 'Arlene Dahl-eksperten' på Melhus om du tar kontakt på haavler@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det jeg egentlig hadde tenkt å skrive i 33), men ble satt helt ut, var at Aftenposten for 2002 ikke er digitalisert eller mulig å kjøpe på Buy and Read. Er det noen som har avisen fra 2002?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Må visst prøve å korrigere litt her;Dere skriver at morsslekten kom fra Buvika og Melhus, altså IDELLEs slekt. Da er vi i Trøndelag, ikke sant.Så står det at farfaren kom fra Trondhjem, altså JACOB DAHL, ikke sant. Da er vi også i Trøndelag.Da er det farmoren som gjenstår, altså INGEBORG/EMMA, men et sted står det at også hun kom fra Buvika / Melhus.Hva er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 30 og 34:Referanse til Bygdebrevet:LenkeSå det dreier seg vel om Melhus akkurat denne kilden. Jeg mener altså å huske at farfaren kom fra Trondheim (Trondhjem), men ettersom jeg ikke kan finne artikkelen akkurat nå (jeg vet jeg tok vare på den et eller annet sted), bør man ha et visst kritisk blikk på opplysningene foreløbig. Påstandene om Vestlands-aner vet jeg ikke noe om.Det er ellers ikke verre enn at jeg kan stikke innom NB og kopiere Aftenposten-artikkelen en av dagene.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

38) Bra,Søkte også nå på Arlene Dahl og Aftenposten, men fikk ingen treff av interesse.Lurer på om noen kan ha Bygdebrevet fra 1964? Ser ut for at det kan være 1. utgave?Sender en mail til Håvard, så får vi se om vedkommende i Melhus har noe interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

I lenkene det refereres til i (16) sies det bla. a. 'I det norske miljøet i Minneapolis traff Ingeborg, som ung dame, Rudolf Dahl. Hanhadde slekta si fra Bergenskanten. Han var handverker. Omkring 1920 ble de to gift. Noen år senere fikk det unge paret dattera Arlene.''Bergenskanten' peker vel mot Vestlandet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg så det Frank, men her er motstridende opplysninger, og i lenken er der ingen dokumentasjon.Vi har jo denne familien i Øksendahl, som kunne passe. Nå er ikke akkurat det Vestlandet, om man ikke trekker 'begrepet langt sør', men kanskje det kan være at familien har flyttet på seg. Ikke vet jeg.Skal vi lete etter Hans Dahl f ca 1816 og hustru Anne f ca 1825 med sønner Ole f ca 1850, Kristian f ca 1852, Jacob f ca 1854, Nils f ca 1863 og Herman f ca 1866 på Vestlandet i 1865? Jeg har prøvd, men kunne ikke finne denne familien ved FT 1865. Søkte med Hans f 1814-1818, neste person An--- 1822-1827 i alle sogn. Kun fam fra Øksendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Ole H Dahl Home in 1900: Minneapolis Ward 6, Hennepin, Minnesota Age: 50 Birth Date: Oct 1849 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1867 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's Name: Amalia H Marriage year: 1877 Marital Status: Married Years Married: 23 Residence : Minneapolis City, Hennepin, MinnesotaHousehold Members: Name Age Ole H Dahl 50 Amalia H Dahl 45 Hens M Dahl 19 Clara Frendina 21 Pauline E Jensen 24-Finner vi Ole f okt 1849 i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Name: Jacob H DahlResidence: Cottonwood, Minnesota Information: Farmer, businessman and postmaster in Cottonwood, later farmer near Gully, Minnesota. Son of Hans P Dahl brother of Peder H Dahl and Herman H Dahl Name: Hans P Dahl Origin: Øksendal, Bakke pr. Flekkefjord Emigration: 1867 Residence: Cottonwood, Minnesota Information: Pioneer farmer at Cottonwood since 1871. Father of Peder H Dahl, Jacob H Dahl and Herman H Dahl Name: Peder H Dahl Origin: Bakke, Flekkefjord Emigration: Residence: Gayville, South Dakota Information: Minister in the Norwegian Synod since 1881. Son of Hans P Dahl brother of Jacob H Dahl and Herman H Dahl, father of Hans P Dahl Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.