Gå til innhold
Arkivverket

[#73820] USA/S&F, Sogndal, Ylvisaker; nok en kjendis - Arlene Carol Dahl - norske aner

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Bra Dag,og hjertelig takk for tilsendte oppslag fra Aftenposten og Bygdebrevet, der det står at Rudolph var Bergenser, noe han altså slett ikke var. Han var født i Minnesota av norske foreldre: far Jacob Dahl fra Øksendal i nå Sirdal kommune og mor Emma Orwoll f i Wisconsin av to Sogndølinger som emigrerte sammen med 23 andre fra bygden i 1851, altså pionerer.I Sogndal er de nå i ekstase: 'Mori te Lans i Falkon Krest'Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Ang innlegg 143: Kristian Johannesen f. 1.3.1772 på Skjeldestad. Far: Johannes (ulesligt) Skjeldestad. Mor: Sigrid Olsdtr.10.4.1794 giftar Kristian Johannesen m/ ekkkja Astrid Kristøffersdtr Bjelle. Ho døyr 19.7.1820.Knappe 3 mnd seinare, 29.9.1820, giftar Kristian Johannesen m/ Ingeborg Lassedtr Åberge. Fyrstefødte er Astrid f. 7.11.1820. Einkvar får rekna sjølve .... Ang innlegg 144: Sonen Johannes f. 3.2.1823 (og bror til Marta) er registrert på garden 'Haug' då han giftar seg 9.4.1844. Så det er nok mora som døyr, som du sjølv har registrert her Arnfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Jon,Da mener du at det er korrekte personer i 143) og 144)Så, gjelder det 47. Magnhild Andersdatter Åberge 1746 - 1797 og hennes mann Lasse Hansen Ølnes/Åberge 1750 - 1797.Her skifte etter Magnhild 3.2.1797:Namn arvtakar: Magnilde, Andersdtr Gard: Aaberge, nr.:1Yrke: Danneqvinde Skipreide: Sogndal Protokoll/side: 11a-190 Datering: 1795-1800 Dato: 3.2.1797 Eiga: 400 Dalar, 1 ort, 11 skilling Gjeld: 128 Dalar, 3 ort, 0 skilling Netto: 271 Dalar, 4 ort, 11 skilling Personar i skiftet : (1) Lasse Hanssen Enken (2) Ole Johannessen 20 Aar Søn, 1. ekteskap (3) Giertrud Johannesdatter 23 Aar Datter, 1. ekteskap (4) Martha Lassedatter 13 Aar Datter, 2., ekteskap (5) Anna Lassedatter 10 Aar Datter (6) Ingebor Lassedatter 5 Aar Datter (7) Boets gjeld Kreditor (8) Lasse stefar Hanssen Aaberge Formynder for Giertr (9) Ingebrigt Olssen Eggum Formynder for Ole (10) Ole Ingebrigtsen Eggum Formynder for Ingebo (11) Johannes Erichsen Hillestad Formynder for Martha (12) Ole Anderssen Naverzetter Formynder for Anna (13) Lasse far Hanssen Aaberge Formynder for Hans (14) Hans Lassesen 8 Aar Søn, 2. ekteskap''og så etter Lasse knapt 8 mndr senere, 27.11.1797, men nå med enke Marta Olsdatter, noe som vel må bety at han giftet seg igjen raskt. Hvorfor er det ulike g.nr.?: Namn arvtakar: Lasse, Hansen Gard: Aaberge, nr.:4 Yrke: Dannemand Skipreide: Sogndal Protokoll/side: 11a-291 Datering: 1795-1800 Dato: 27.11.1797 Eiga: 504 Dalar, 4 ort, 1 skilling Gjeld: 356 Dalar, 3 ort, 0 skilling Netto: 148 Dalar, 1 ort, 1 skilling Personar i skiftet : (1) Hans Lassesen 9 Aar Søn (2) Martha Lassesdatter 14 Aar Datter (3) Anna Lassesdatter 8 Aar Datter (4) Kreditor (5) Ole Johannessen Kreditor (6) Johannes Olssen Kreditor (7) Martha enken Olsdatter Gravferdskostnad (8) Skifte omk Kreditor (9) Skifte omk Kreditor (10) Ole Johannessen Kreditor (11) Ole Anderssen Kreditor (12) Kreditor (13) Ole Anderssen Kreditor (14) Ole Johannessen Kreditor (15) Fleicher Kreditor (16) Skifte omk Kreditor (17) Skifte omk Kreditor (18) Østen Iversen Aaberge Kreditor (19) Peder Bottolphsen Bielde Formynder for Ingebo (20) Giertrud Olsdatter Bielsde Kreditor (21) Ingebrigt Olssen Eggum Formynder for Hans (22) Ole Ingebrigtsen Eggum Kreditor (23) Johannes Erichsen Hillestad Formynder for Martha (24) Johannes Giesten Hillestad Kreditor (25) Ole Naverzetter Formynder for Anna (26) Giest Ellingsen Qvahle Laugverge fopr Enken (27) Johannes Olssen Qvale Kreditor (28) Anders Olssen Søvde Wiig, Ytre Sogn Kreditor (29) lars Lensmand I: Westrem Kreditor (30) Lars Lensmand I: Westrem Kreditor (31) Ole Sørensen Fieren ? Kreditor (32) Siur Ølnes Kreditor (33) Martha Olsdatter Enken (34) Ingebor Lassesdatter 6 Aar Datter (35) Ole Anderssen Aaberge Kreditor (36) Lars Lensmand I: Westrem Kreditor (37) Lars Lensmand I: Westrem Kreditor (38) Sølfest Ølnes Kreditor (39) Ole Aarvold Kreditor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Arnfrid, ditt innlegg Nr 153. Lasse Hansen Ølnes giftar seg 4.12.1780 m/ ekkja Magnhild Andersdtr Åberge. Magnhild døydde: 11.1.1797 (født 1746)18.5.1797 giftar Lasse seg oppatt m/ Marta Olsdtr Kvåle. Lasse døyr 13.11.1797 (født 1748).Klokka 'er vorten mykje' etterkvart så eg klarar ikkje å forstå kva som er problemet ditt, Arnfrid. Eg prøver meg i morgon etter EEG-testen. Dvs utpå ettermiddag / kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Nr.99) I gards- og ättesoge/Fortun sokn b.1, under gården Hauge : Anna Christensdtr. (1721-18/5-1773) g. 19/6-1740 m. Sölfest Olss. Dvergedal döpt 24/8-1705, död 5/8-1760, 11 barn.Foreldre til Anna : Christen Eriks. Hauge (1671-20/3-1746)g. 13/8-1701 m. Öllegaard Skaksdtr. Vestreim/Sogndal (1682-1734) 4 barn.Foreldre til Christen : Erik Hermunds. Hauge (1640-1695) g. m. Ingrid ???, 3 barn.Foreldre til Erik : Hermund Eriks. Moen/Haugen (1607-1685)kone ???, 1 barn.Foreldre til Hermund : Erik Jacobs. Hauge (1570-1622) kone Gjertrud, 1 barn.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Trodde jeg skulle finne gården Ylvisaker i noen av de 3 bygdebökene for Sogndal/Stedje sokn for og finne event. tilknytning til Arlene Dahls mors slekt der, men ikke.Jeg misstenker att Ylvisaker ligger under Norum/Sogndal, og dette området finnes det vel ikke bygdeböker for ??.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

154) Jon, jeg bare stusset på om det jeg hadde var korrekt, og det var det da.155) og 156) Takk for de opplysningene. Nei, jeg tror ikke vi finner noen link til Ylvisaker.Jeg trenger hjelp til å finne flg kirkelige hendelser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

20. Lasse Sylfestsen Årvoll 1789 √ - † Ølnes 1864 ?21. Sigrid Olsdtr Ølnes 1794 √ - † Ølnes ?40. Sylfest Sylfestsen Dvergedal 1754 √ - † Årvoll 1800 ?41. Kristi Lassesdtr Kvam 1752 ? Hafslo - † Årvoll 1840 ?42. Ole Olsen Åberge 1766 ? - † Ølnes ?43. Anne Hansdtr Vikum 1765 ? - † Ølnes ca 1800 ?44. Johannes Larsen Stenhjem 1737 ? - † Skjeldestad 1815 ?45. Sigrid Olsdtr Åberge 1742 ? - † Skjeldestad 1828 ?47. Magnhild Andersdtr Åberge 1746 ? - † Åberge 1797 √årstall uten ? betyr at jeg ikke vet når.årstall med ? betyr at jeg har funnet årstallet uten kildehenvisning.årstall med √ betyr at det er kildebelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Har akkurat lest bloggen din, Arnfrid, - og all honnør for sammendraget sålangt. Ikke helt 'stuerent' kansje, men jeg må innrømme at jeg humrer litt for meg selv når jeg tenker på nord-norgesturen og de som sikkert i etterkant har 'skrytt' av sitt slektskap til Arlene. :-) Vel, slik kan følgene bli av en dårlig 'research'. Fint at du også tar med såpass mye fakta om briggen 'Bjørgvin'.Tør jeg også komme med et lite forslag? Siden Sylfest og Marta er så sentrale her, hadde det ikke da passet godt med å legge inn det sikkert unike bildet av dem? Men det bestemmer du selvsagt helt og holdent selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal det.Nå er jo de i Sogndal livredde for at saken skal bli kjent for offentligheten før Sogn avis får saken. Jeg har sagt de kan bare tipse avisen. Det er 100 % at det er korrekte foreldre til Arlene Carol. Enig?Bildet på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Trenger fortsatt hjelp til 158) og 159).Ellers blir utfordringen nå å finne slekt i Sogndal for mitt vedkommende:Her er Sylfests bror Ole med fam i 1865 Lenke samt hans mor og en ug søster Kristine på 30 år.Finner ingen Kristiansbarn på Bjelde i 1865, men vi vet jo at en bror av Marta, Johannes, bodde på Haug i 1844, men den Kari Johannesdatter som bor her er for gammel til å være hans datter.Er det noen som vet noe mer om hvor Sylfest og Martas søsken kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skifte etter Kristian J Bjelde i 1835 viser flg barnKristi 14 1/2 år, Johannes 12 år, Marta 6 år og Sigrid uten alder. Da er det Sigrid vi ikke har i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

forts 163) Her er Sylfests nevø Lasse Olsen på Årvoll i 1900 Lenke Sylfests bror Ole bor der også.Da er det etterkommere etter Kari, Maria, Ole, Ingebrigt, Johan og Harald Lassesen Årvoll, fødr fra 1882 til 1894, vi skal finne etterkommere etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Felles tippoldeforeldre, Lasse og Sigrid Årvoll, skulle da tilsi at barnebarn av de 6 nevnte barnene i 166) blir Arlene Carols 4-menninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lasse Sylfestsen Årvolls dødsfall i 1864 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6925&idx_id=6925&uid=ny&idx_side=-252>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog enken hansSigrid Olsdatter Årvoll døde 8.11.1890 døpt 9.2.1794, dvs ganske gammel Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

dødsfallene til 43, 44 og 45 er også på plass.Hanne Line, om du fortsatt er innom:Jeg fikk et treff på Rudolh S Dahl, Hennepin, MN, på WW1. Kan du forsikkerhets skyld sjekke den?Kan du også, for å være 100 % sikker, sjekke at den soldaten som falt i Korea, ved navn Arlen Dahl, finnes i Census 1930, hvis mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er alle kilder vedr slektsboken fra Sogndal klare.Hanne Line,hvilken dato er 1930 Census tatt opp?Er dette vår Rudolph Dahl:Name: Rudolph DahlBirth: dateDeath: dd mm 1974 - city, Maricopa, Arizona, United States of AmericaCivil: MinnesotaKan du sjekke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, men send det hjem til meg. Jeg er spesielt interessert i om der er etterkommere på gården i dag.ellers er bloggen nå oppdatert.håper Hanne Line kan sjekke de to utfordringene i 171) og 172)Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

History The 1930 census began on 2 April 1930 for the general population of the United States. (The enumeration in Alaska began on 1 October 1929.) Regardless of when an individual was contacted, all responses were to reflect the status of the individual as of 1 April 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.