Gå til innhold
Arkivverket

[#73820] USA/S&F, Sogndal, Ylvisaker; nok en kjendis - Arlene Carol Dahl - norske aner

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Skal sjekke Facebook senere, men det hender jo at folk bruker identiteten til en stjerne, så det er jo ikke sikkert om Lorenzo Lamas på FB er den som Arlene Dahls sønn.Har forståelse for at du ikke har lyst til å ringe Arlene direkte - hvis en eller annen skulle få lyst til å gjøre det, så trenger man ikke bestille info - telefonnummeret står svart på hvitt på www.switchboard.comDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og foreldrene har vært gift mellom 12 og 13 år i 1930, så datteren kan godt være minst 4 år og 9 mnd. Det er tydelig at hun selv opererer med at hun er f i 1928. Det står jo også 81 år i alle tlf katologene og andre databaser. PUSSIG!Denne Charles Dahl, finnes han i noen kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Man kan jo sende sneglepost også, og håpe at Arlene vil svare raskt pr. e-post. Marc og Arlene er registrert på samme adresse også på Manhattan. Men det spørs jo hvor tålmodig vi skal være ... :-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

egentlig betyr det jo ikke all verden, når ingen har klaret opp i dette tidligere. 1925 er det forøvrig få som opererer med, men har nå også sett 11.8.1923. Datoen er alltid den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

* I artikkelen som ligger på bloggen min har jeg nå kun lagt inn en lenke til Wikipedia.** I anetavlen, som de som ønsker det kan få tilsendt, har jeg en note der det står at fødselsåret varierer fra 1923 til 1928 i de ulike 'kildene'. Anetavlen gjelder kun Sogndalsslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare for å avslutte saken om Dahl fra Trøms og Grense Jakobselv;Signor Hagbart Dahl emigrerte som ugift 23 åring i 1906 LenkeOm han skulle være far til Rudolph måtte han ha fått Rudolf som 11-åring hjemme i Norge i 1893. Umulig! Noen Charles finnes ikke som sønn av Signor Hagbart i en eneste kilde. Og der er ingen Charles Dahl som har en datter Arlen Carol i 1930.Rudolph og Idelle bor på samme adresse i 1920 og i 1930. I 1930 har de fått datteren Arlene Carol, som er 4 år 9 mnd iflg C 1930. De hadde vært gift fra ca 1918-1919.Er det noen som kjenner forfatteren av slektsboken og som kan få gitt vedkommende beskjed om feilen. Det er viktig at hun og de andre der kan få rettet dette opp.Når det gjelder Dahl/Orwoll så regner jeg det som ganske sikkert at slekten i Sogndal, bl a dagens ordfører som er 5-menning til Arlenes barn, tar kontakt med familien i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei - det starter med 'de norske anene til' osv (en kjendis), men så ender det med at det bare er anene på Vestlandet som synes å være interessante - eller tar jeg feil? (jeg er ikke så veldig interessert, men Nordtømme er jo interessant). Men er det slutt, så er det vel slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For all del Arnstein,Jeg kan godt lage anetavle for hele slekten. Det er jo litt spesielt at både mor og far har norske foreldre, så gjerne for meg.Når jeg startet tråde, som har Sogndal i tittelen, ante jeg ikke hvem denne damen var. 'Såper' er som sagt ikke min sterke side, men jeg husker jo sønnen fra Falcon Crest. Man kunne ikke unngå å få noe av den serien med seg.Var forresten inne på en side i dag og hørte et nesten times langt intervju med Arlene fra 2007. Hun virker intelligent og har fine holdninger utfra et nordisk perspektiv. Så også intervjuet TV 2 hadde med Larenzo, han var også innom den norske slekten. Han fortalte også at de brukte litt norsk, bla kunne han 'I Jesu navn går vi til bords'. Den brukte de hjemme med moren.Nordtømme-slekten, var det det? fra Tromsø, er jo ute av bildet. Så den skal vi vel ikke gjøre noe mer med. Det må vel bli Øksendal-slekten. Svanggrønning og Brubakk (Melhus og Buvik) er jo kartlagt og godt kjent for Arlene og hennes familie.Jeg stusser jo svært på dette med at Dahl sine i USA har vært i Nord-Norge og besøkt Dahl-slekten der. Arlene vet jo hvem hennes foreldre var og at de het Rudolf Sylvester og Ingeborg 'Idelle' Dahl, og hun vet jo også hvem besteforeldre var. Hun vokste jo endog opp hos dem i perioder. Foreldrene ble som kjent skilt. Så hvem som har vært der nord vet ikke jeg. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, jeg trodde at Nordtømme (der har jeg aner) hadde noe med Svangen å gjøre (samme område).Ellers, og uten at det har noe særlig med saken å gjøre - når det gjelder 'I Jesu navn osv', så var det min forfar Niels Bredal som enten skrev hele bordbønnen, eller så var det i alle fall han som først publiserte den på 1500-tallet :-) (i 'Börnespejl' 1568).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det være flere Nordtømme-steder, da?Her er den opplysningen vi fikk midt i debatten om dette:'Gunhild Sivertsdtr. Bordal Nordstu var f.1802 † d.1869 i Grense Jacobselv ble gift 1824 i Horg med skredder Anders Rasmussen Nordtømmesdalen, Dahl, f.1790 † d.1855 Gr.J.elv. Dette paret reiste til Finnmark, og dette er Arlenes forfedre på farsiden. Typograf Signor Hagbart Dahl var f. i Tromsø 1882. Han reiste til Minneapolis og var gift 2 ganger. Hadde sønnen Charles og han er Arlenes far. Arlene Dahl var født 11.08.1924 i Minnesota.'Så supplerte Dag med noen opplysninger:'Signor Hagbart Dahl var åttende barn av Ellev Andersen Nordtøme Dahl (f. Horg 4. februar 1838, d. Petsamo (?) ?) og Marcelia Charlotte Mikkalsen (17. mai 1845-2. desember 1925).Ellev igjen var sønn av Anders Rasmussen Nordtømmedalen (Dahl), f. Nordtømmedalen 1790, d. 15. juli 1855 i Grense Jakobselv, og Gunhild Sivertsdatter Bordal Nordstu, f. 1802, d. 18. november 1869 i Russland.'Disse opplysningen stemmer IKKE med våre funn.Der er imidlertid en Rudolph Charles Dahl i Hennepin MN i 1920, ugift f ca 1893, mener jeg, med foreldre Charles Dahl og nå husker jeg ikke navnet på moren. Jeg har tenkt at det tidligere har vært en forveksling mellom Rudolph Sylvester og Rudolph Charles. Arne el Hanne Line kan gjerne prøve å følge det sporet og se hvor vi ender. Gjerne et bilde av tellingen, om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Uten å ha undersøkt, så tviler jeg på at du finner Nordtømme andre steder enn i S-Trøndelag, men det kan ha vært nybyggere i N-Norge som kalte opp hjemstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge Rygh er det kun i Horg der er Nordtømme.Arne el Hanne-Line, om dere er innom kan dere sjekke litt rundt Rudolph Charles Dahl med far CharlesDahl i Hennepin i 1920? Det ville vært fint om vi kunne finne ut hvordan feilen om Charles Dahl har oppstått :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Denne Rudolph kan vi utelukke. Som vi ser er begge hans foreldre f. i Sverige:Name: Rudolph C Dahl Home in 1920: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota Age: 26 years Estimated birth year: abt 1894 Birthplace: Minnesota Relation to Head of House: Son Father's Name: Charles Father's Birth Place: Sweden Mother's Name: Helen Mother's Birth Place: Sweden Marital Status: Single Race: White Sex: Male

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

har sendt flg mail til Lorenzo:Hello Lorenzo,I have found where your mothers paternal grandparents came from in Norway.Rudolph Dahl came from Øksendal in Sirdal, Vest Agder, near Kristiansand S. in the south of Norway, and Emma Orwoll came from Aarvoll in Sogndal, Sogn and Fjordane, near Bergen in the Western Norway. The mayor in Sogndal, Jarle Aarvoll, is your fourth cousin.Please take a look at my blog http://fjellsiden.blogspot.com/ and tell your mother, Arlene Carol, about this. I can send you the ancestors in as .pdf if you answer me with an epost to affi online noBest regards from.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ser at jeg egentlig skulle ha skrevet Jacob Dahl, ikke Rudolph, til Lorenzo, men skitt au. Der er kommet automatisk svar som tyder på at administrator av den 'offisielle siden' er identisk med vedk på den uoffisielle siden, så det er slett ikke sikkert denne mailen hadde noe for seg.Ser at denne Ann-Kristin bor i på Kvaløysletta ved Tromsø.Aner jo ikke om hennes arbeid har noe med Arlene Dahl å gjøre. Hva er det egentlig dette anetreet inneholder? Er det kun de som er nevnt i etterlysningen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er vel den samme Anne-Kristin som har anetreet i 87) Da bor hun i Stavanger. Telefonnummeret finner du. Kansje hun kan klare opp i dette med Signor Hagbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, Hanne-Line la inn lenken til dette anetreet før vi fikk info om denne Signor Hagbart, så da regner jeg med at Arlene Dahl er nevnt i det anetreet. Jeg må nesten vite hva det inneholder før jeg kan ta kontakt med Anne-Kristin Mortensen. Kan du evt merke, kopiere og lime inn og sende som epost til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Slektstreet har ikke noe info om Arlene bortsett fra at det er lenket til 1930-census med Rudolph og Idelle og datteren.Snakket med Anne-Kristin. Hun lovet å komme inn her i debatten i løpet av helgen. Dette med Signor Hagbart var visstnok et villspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.