Gå til innhold
Arkivverket

[#73833] Ole Nilsen Tyssøy f.ca1673 på Skeie i Fana. Hvem er hans opphav?

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Ola Nilsen Tyssøy f. ca1673 på Scheie i Fana g.m. N.N. Tingboka 1731: Ole Tossøen forklarede at have boet i 26 aar paa Tossøen, tient paa Søre Biørøen i 10 Aar før, aldrig har Kiv eller trette i de dager om TretteVigen, men hvis (det som) der falt af fisk, blev allene til Søre Biørøen betalt Landslod, ligeledis hørte *ham (hand) medens hand tiente her af andre, at det Var skeed tilforne.Manntall 1701 LenkeI bygdebok for Fana er ikke Ole Nilsen nevnt under Skeie. Vi finner Ole Eriksen Skei g. Martha, nevnt ca1631-ca1680. De har 3 barn. a) Anna b. Liland b) Erik b. Rød c) NN Olsdatter g. Hans Kristoffersen Y. Hamre b. Skeie d) Sønnen Nils, står det ikke noe om, men han er trulig far til Ole Nilsen Tyssøy.Hva skjedde med Nils Olsen Skeie og er han far til Ole Nilsen Tyssøy? Etter å ha studert de tre andre søsken og hvem deres barn/barnebarn gifter seg med, så dukker Niels Olsen på Lønningen g. Britha Knudsdatter Lerøy opp som en mulig bror til Anna, Erik og NN. Det har eg imidlertid ikke funne beviser for, annet enn at disse slekter kobles til hverandre.Har noen andre opplysninger som kan bidra til å finne opphavet til Ole Nielsen Tyssøy f. Skeie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei HeidiEg har tenkt på Skeie i Os, siden vi er innom den garden også, eg trur likevel at i dette tilfelle er det Skeie i Fana det er snakk om. Dess meir eg ser på slektskoblinger til etterslekta, dess meir taler alt for at vi har med Niels Olsen Lønningen å gjøre, men eg har dessverre ikkje bevis for at dette er riktig. Gardene som ser ut til å knytes sammen er Flesland, Liland, Lønningen, Bjorøy og Tyssøy.Eg kunne også nevne en rekke andre gårder, der da Ole Nilsen sin sønn Ole Olsen Tyssøy g. Synneve Henriksdatter Bjørge kjem inn. ref. mitt andre innlegg. LenkeEg hadde ett håp om at noen hadde studert dette nærmere og kanskje via jordeiendom, skifter eller andre ting kunne koble dette sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Oddvar Søreide

Kanskje har de følgt med i denne debatten, som egentlig omhandler samme slekt. LenkeEtter nærmere studier på Ole Nilsen Tyssøy f. Skeie i Fana, så taler meir og meir for at Ole Nilsen er sønn til Nils Rasmussen Søre Bjorøy, da i Nils sitt 1 ekteskap. I 1701 er Ole Nilsen oppført som tjener hos Nils Rasmussen S. Bjorøy.Nils Rasmussen Søre Bjorøy f. trulig Sælen i Fana, kom til gards på S. Bjorøy først på 1690-talet. Han var trulig enkemann når han gifter seg med Martha Nilsdatter, som var datter til Lene Jacobsdatter Mathopen. Nils er f.ca1648-55 mens Martha Nilsdatter er f.ca1673.I Fana bygdebok under garden Midttun finn vi Martha Nilsdatter Skeie g. Erik Pedersen f. Jevndal (kor nå det måtte være). Nils Bjorøy var forlover sammen med Ole Haukeland. Selv om det indikeres at både Ole og Marta er født på Skeie, så står det ingenting om dei i bygdeboka, men utifra alder så er dei to trulig søsken. Det mest nærliggende er å tru at mor til Ole og Martha kom frå garden Skeie og at ho var gift med Nils Rasmussen Sælen. Trulig var ho dotter til Ole Eriksen Skeie g. Martha.Tar vi for oss barna til Ole Eriksen Skeie, så vart dattera Anna Olsdatter g. Mikkel Gregoriussen Liland. Sønnen Gregorius Mikkelsen vart g. Sisilie Nilsdatter Flesland. Deira sønn Ole Gregoriussen Flesland g. Helene Nilsdatter S. Bjorøy. Sonen Erik Olsen g. Sissel Olsdatter. Deira sønn Lars Eriksen 2g. Kari Thomasdatter Flesland. Faren Thomas busett ei stund på Nore Bjorøy, broren Jacob Thomassen g. Ida Olsdatter N. Bjorøy.Slik kan en fortsette å koble disse opp mot hverandre, men det endelige bevis, det foreligger dessverre ikke. Har noen noe å bidra med så settes jeg pris på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.