Gå til innhold
Arkivverket

[#73866] HO: Marta Hansdtr Gjøn 1721-1803 og Johan Daniel L Galtung - etterslekt

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Johannessen

(99) og Lars dør i 1844, 29 år gammel Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 7 (1844-1872), Døde og begravede 1845, side 263. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er ikke KB for Jondal sokn etter 1908, desverre. Hun må jo ha blitt gammel. Hadde vi enda visst hvor barnene bodde, det lkan vi kanske vi ut pga det litt spesielle patronymet. Hun kan jo ha flyttet til en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, alle barnene til Steingrim bodde i Jondal iflg globalt søk. Da har hun dødd etter 1908. Jeg har sjekket Varaldsøy og Strandebarm. Skal sjekke Kvinnherad og Vikøy også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som har sjekket om det er flere enn Anne Hansdtr Baldersheim av ektefelenne til 1.2.4.2.6.3. Lars og 1.2.4.2.6.4. Kristine (med Vigleik) sine barn som er etterkommere etter Elin og Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Sønn til Kristine, Jan Daniel Pedersen (med hennes første mann) var gift med Anne Pedersdtr Sjusæter 1781-1863, hun er etterkommer. En av hennes oldemødre på morsiden var Malene Hansdtr Bru og på farsiden var en dem dem Lisbeth Hansdtr Bru.Kona til Lars sin sønn Christopher Larsen Galtung, Anne Elisabeth Hansdtr Galtung 1796-1868, var jo og etterkommer Hennes farmor var jo Martha Hansdtr Gjøen!Mannen til Herborg Larsdtr Galtung, Hans Engelsen Mehus / Dysvik 1792-1839 var og etterkommer. Jeg sa det nok over et sted at begge oldemødrene hans på morsiden var Malene og Elen Hansdøtre Bru.Men det er godt mulig at det finnes flere lenker tilbake. Jeg har jo bare en og to generasjoner på ektefeller dersom de er ukjente for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Oppdaget helt tilfeldig at 1.2.4.2.6.9. Karen Jansdtr/Johansdtr Galtung - Flatebø gifter seg opp igjen som enke i mars 1804 med Anders Larsen Flatebø: Nede til høgre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 4 (1778-1811), Kronologisk liste 1804, side 153. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11553&idx_id=11553&uid=ny&idx_side=-110>LenkeDernest finner jeg skifte etter Jens: Skifte etter Jens 13/7-1803: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 11b , 1801-1804, oppb: Statsarkivet i Bergen. Merknader: Fol. 857-ut. Register i protokollen. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24041/209 Permanent bildelenke: LenkeHer nevnes enken Karen Jansdtr, barna Johan Daniel Jensen 10 år, Anna Jensdtr 14 år, Martha Jensdtr 7 1/2, Inger Jensdtr 6. Det er de 4 barna vi finner i ft 1801: LenkeMen vi har jo ikke arbeidet med denne familien enda. For mitt vedkommende, hadde jeg ingenting her annet enn at hun var gift 1 gang.Jeg forstår skiftet slik at han hadde en datter Herborg fra 1. ekteskap?Skifte 21/7-1826 skifte etter Karen Jansdtr hvor hennes andre ektemann nevnes: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 14 , 1819-1826, oppb: Statsarkivet i Bergen. Merknader: Register i protokollen. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24044/426 Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Hei Kjellaug (112) og Arnfrid, Jeg har ikke helt oversikten over hvilke grener av familietreet dere jobber med nå, men 2. ekteskap til 1.2.4.2.6.9 Karen Johansdtr. Galtung i 1804 har jeg omtalt på s. 121 i min artikkel i NST 39/1 2003. I noen av fotnotene i artikkelen har jeg også påpekt feil i Galtungboken, fortrinnsvis i datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Elin.Jeg har artikkelen og skal finne den frem.Vi arbeider med etterslekten til 1.2.4.2.6. Marta Hansdatter Gjøn 1721 - 1803 & Johan Daniel Larsen Galtung 1722 - 1772 akkurat nå er det1.2.4.2.6.3. Lars 1752 - † 1822 gm Ragnhild Kristoffersdtr Hjeltnes ca 1757 - † 1822og 1.2.4.2.6.4. Kristine 1754 - † 1800 i hennes 2. ekteskap med 2) Vigleik Pedersen Flatebø 1760 - † 1831Ekteskapet med Peder Linga er vi ferdig med. Her er noe inngifte til andre Galtung-grener.Se bildet i 37)A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

113) Hei Elin, den artikkelen har jeg nok ikke fått med meg-:(Vi holder her på med etterkommerne etter Marthe Hansdtr Gjøen og Johan Daniel Larsen Galtung, men vi var jo ikke kommet så langt som til deres datter Karen for vi er vel ikke helt ferdig med deres datter Kristine 1754-1800 enda.Hun er nok nevnt her: LenkeDa hun først var gift med sin fetter. Men barna fra hennes andre ekteskap (se innlegg 42) er vel ikke helt ferdige. Arnfrid har satt opp ekteskapene deres, men kan ikke se at vi har fått med barna til 1.2.4.2.6.4.7. Boel gm Endre Sveinsen Sjøthun og 1.2.4.2.6.4.8. Kristine gm Sjur Iversen Gausvik.Jeg har heller ikke dødsfall til barna til 1.2.4.2.6.4.6. Peder Vigleiksens barnVi har jo hoppet litt fram og tilbake, så jeg har mistet litt oversikten her.Disse er jo alle nevnt i innlegg 2, men siden har vi jo funnet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

42 og 119) Diss barna i Christine Johansdtr Galtungs 2. ekteskap har vel fått feil nummer? De er jo barn n° 6, 7, 8 og 9 når det gjelder Christine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er dåpen til Endre Sveinsen Flatebø / Sjøthun Dåp på Flatebø: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 4 (1788-1817), Kronologisk liste 1797, side 43. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11680&idx_id=11680&uid=ny&idx_side=-43>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI ft 1801 står han som 4 år: LenkeFt 1865: LenkeBoels ekteskap med Svein, her ser vi at han kommer fra Flatebø: N° 16: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 6 (1826-1843), Ekteviede 1828, side 227. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.