Gå til innhold
Arkivverket

[#74088] Et selvstendig Skottland? Noen med skotske aner her?

Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Larsen

Per Sørdal I en bok jeg har, The Commissariot Records of Edinburgh. Register of Testaments 1514-1600, der står en lang liste på Hay.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Dette var knall. Endelig så fremkommer det ytterligere opplysninger om div. ættlinger etter Skotter her i Norge. De aller fleste av Skottene på Nordmøre var forøvrig ifra Banff-distriket i Skottland. Det være seg især vedr. Gordon og Leslie. Vi har ellers navn som Armstrong og langt flere på Nordmøre. Gordon, Leslie (og de aller fleste), hadde ellers flere lokale Skotter i sitt arbeide, både på Nordmøre, i Romsdal og på Sunnmøre, men disse arbeiderne hadde ikke borgerbrev. De som igjen var over disse i rang var kalt 'Factor'. Nå ligger det vel mye stoff om dette på nettet, men se ellers mitt tidligere innlegg her under #36, hvorav min stamfar første gang er nevnt i 1758 (og ikke i 1759). Ellers så har vi flere her i Fræna kommune, Møre og Romsdal fylke, som stammer av ætta Lochard, som idag er ført i form som Lockert og anna. Deres stamfar har kommet på 1600-tallet fra Skottland til Nordland. Farsund på Sørlandet har ellers flere av skotte-blod. Det samme kan vel sies om de aller fleste steder ? Iallefall så får vi holde tråden oppe. Ha ei god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

God ide med å skape et skotteforum her. Via 'søta bror' ser det nok ut til at jeg også har litt skotteblod i meg.Sophia Robertsdotter Pfeiff, f. etter 1625, død 1680 i Risäter, Nedra Ullerud i Värmland, er en av mine mulige aner. Hennes aner kommer fra Montrose i Skottland. Det er fortsatt uvisst om faren het Robert Pfeiff (Fyf eller Feiff) eller Robert Rynd (Rind). Roberts far var muligens Alexander Feif. Alexanders kone, Joneta Rynd, er Robert Pfeiffs (Rynds) mor, og det kan være en mulighet for at hun hadde sønnen Robert fra et tidligere ekteskap. Dette ”strides” det om i Sverige. Bakover i tiden skal også slekten McDuff forekomme. Pfeiff-familien bodde i Stockholm.Noen andre Pfeiff-, Rynd- eller McDuff-etterkommere her?Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til innlegg 54: Se Fife på tema 14181: (Alek)Sander Davidson Fife - Skotte på Vestlandet -Lenke Forøvrig er det mange med navn Robert, Rupert, Rubbert og liknende varianter i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.