Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#74090] Forfedre til Sivert Hansen, født 1833 i Kirkebø, Lavik i Sogn og Fjordane

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Da tror jeg vi er på sporet av noe her:'Eg finn Lars Jonson Holane 1778-1855 frå plassen Raudsteinane gift 1806 m/ Brita Hansdtr 'Nese' 1785-1837 på s. 229, i Vikøyri, i Ættesoga frå Vik, som kom ut i 2008. Her er sonen, Hans f. 1809 nevnt.På side 314, under husmannsplassen Holumshagen under bruket Holane står det: Hans Larson Vikøyri f. 1809 gift 1837 m/ Gjertrud Oladtr Holane f. 1813. 2 ongar som døydde same året, slik du skriv i innlegg nr 9. Brita Oladtr, som Hans får ei dtr med i 1835, har ikkje G. Balvoll identifisert. Hans og Gjertrud til Nord-Norge i 1841.' Jon Sværen..jeg legger til at Ættesoga for Vik da heller ikke har nevnt sønnen Sjur f 1833 som Hans Larsen fikk med Anne Sjursdatter Vollevik. Det har derimot morfar og grandonkel i Ættebok for Kyrkjebø.

Gjest Arnfrid Mæland
Gjest Arnfrid Mæland

En rettelse; Sjur f 1833 er nevn i Vik-soga på s 314, men med spørsmål om han døde samme år.Hans og Gjetrud; Gjertrud, altså Sjurs stemor, var datter av Ola Endreson Hauglum og Lussi Lassesdtr. Tenål. De dro som sagt til Øksnes i 1841.Så til Lars Jonson Holane 1778-1855 som var fra plassen Raudsteinane gift 1806 med Brita Hansdtr 'Nese' 1785-1837: De hadde først en plass i Hola, så i 1809 Åsberget og deretter Vikøyri.Hola er ein del under Flæte. Bygdebokfofatteren tror at Brita er fosterdtr til et barnløst ektepar i Hola. Åsberget er husmannsplassen i Indrefjorden under gard nr 60 Åse.

Gjest Arnfrid Mæland
Gjest Karl-Anton Nilsen

Hei til dere alle! Min forespørsel har gitt meg hele 29 tilbakemeldinger i løpet av ei helg. Jeg er helt overveldet over responsen og viste ikke at det kunne være mulig. Som relativt ny på dette trenger jeg litt tid til å studere det dere har skrevet, men så langt lurer jeg litt på dette med Sivert og Sjur. Han kan kanskje ha hatt to fornavn og valgt å skifte navnebruk i voksen alder? Jeg takker dere alle for deres engasjement så langt. Hilsen Karl-Anton

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Sivert, Sjur, Sigurd, Sigvart og Syvert er opprinnelig samme navn el nært beslektede navn. Ble brukt om hverandre tidligere, mens yngre personer i dag oppfatter dem som forskjellige navn.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.