Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#74128] Vang og Stange Hedm: Kari Eriksdtr g.1. 1700-16 m. Michel g.2.m Haagen Andersen

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

I skifte 26.6.1752 på Glemmestad i Vardal etter Halvor Michelsen ca1716-52 g.m. Maria Gulbrandsdtr. Glemmestad oppgis at hans mor bor i Vang og heter Kari Eriksdatter g.m. Haagen Andersen. Av Halvors søsken nevnes bla. Nils Michelsen (Tonset i Stange?) og Siri Michelsdtr. (muligens på Bragernes?)Søker Halvors opphav.

Gjest Grethe Flood

Kirkeboka for Vang er ganske tung å lese, men omtrent på midten på venstre side, finner du dåpsinnførselen til Siri, datter av Mikkel Nilsen og Kari Eriksdatter - Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 2A (1713-1733), Kronologisk liste 1719, Annen liste 1719, side 105-106. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9046&idx_id=9046&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Geir Thorud

Hei Grethe,Tusen takk skal du ha.Med ganske mye godvilje skal jeg være med på at det er Siris dåp som står i boka, men man skal nok ha studert denne håndskriften en stund før man klarer å få noe fornuftig ut av det.Det tredje ordet på linja kan vel være et stedsnavn, men det får jeg overlate til lokalkjente.

Gjest Laila Kornstad

I lista over døpte pikebarn på s. 107, som er litt lettere å lese, står det (tror jeg...):Michel Nielsen Dystvolds Daatter Siri blev døbt Dom. 2 Advent d. 10 Decembr. Pag. 72.Selve dåpsinnføringen er det litt sent å begynne med nå, men jeg tror den begynner slik:Michel Niels. Dystvold og Karen Erichsd. daatter blev døbt, og kaldet Siri;[Det er faddere fra Myr?, ????, Dystvold, Myr?, Bersvendrud, lille Opsal]Hilsen Laila Kornstad

Gjest Geir Thorud

Hei Laila,Ja, da har jeg sett den måten å gjøre det på også - register. Takk skal du ha.Det blir da enkelt å finne broren Halvor på side 90 døpt 10 apr 1718 og innført på side 56.Men det står kanskje 'Dystvolds EJERS søn' på s. 56

• 5 uker senere...
Gjest Asbjørn Røsbak

Hei Dette var morsomt å lese i og med at Dystvold er en gård som skal være med i neste bind av Vang bygdebok. Her er andre søsken til Siri, Halvor og Nils (1714): Berte født 1710, Erik 1712, Ole 1716. Deres far Mikkel dør i 1732 og Kari blir deretter nok gift med Haagen som du nevner, selv om dette giftemålet mangler i Vang. Tonset (Tønset) er en plass i Vang, samme med Stange (ødegård). Hilsen Asbjørn Røsbak

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.