Gå til innhold
Arkivverket

[#74142] 1905: Varmtvannsinjeksjoner mot mental sykdom?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

En problemstilling litt utenfor det genealogiske:Billedhuggeren Robert Dietrich (Lenke) fikk mentale problemr under et opphold i Firenze våren 1905. Han dro da til København, fordi hans gamle lærer, Ludvig Brandstrup, hadde ordnet med en lege som kunne hjelpe ham. Selv beskriver Dietrich behandlingsmetoden som 'Indsprøitninger af varmt Vand'. Jeg forstår det slik at det var snakk om injeksjoner i kroppen. Følgen var i hvert fall at pasienten følte seg rolig og optimistisk en periode, opptok sin kunstneriske virksomhet igjen - inntil neste utbrudd av sykdomen.Jeg har lett litt i den psykiatriske faglitteraturen - uten å finne en slik behandlingsmetode beskrevet. Er det noen her i forumet som kjenner til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo føye til at den diagnosen han hadde fått i København, og som dannet grunnlaget for behandlingen, var 'Hypochondriske Forestillinger'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.