Gå til innhold
Arkivverket

[#74157] Herborg Johansdtr Galtung 1762-1811 etterkommere

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Dordi Torgerdtr var også etterkommer gjennom sin mor Anna Johannesdtr Berge (Strandebarm) f ca 1797Hun var datter til Johannes Pedersen Berge og Anna Olsdtr Berge. Malene Hansdtr Bru var oldemor både på hennes far og hennes mors side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Håper du noterer disse relasjonene til vi skal starte på 1.2.6.-slekten.Kan nevne at den Torgils Hansen Brathus som Knut Johannesen Brathus solgte sin part av Brathus til, var hans søster Herborg Johannesdatters ektemann, født på Gjøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og da ser vi at vi mangler litt når det gjelder 1.2.4.2.6.8.4. Engel og Kristis barn; Sisse(-l) Katrine f 1825, Nils f 1828, Marta f 1831 og Herborg f 1837, samt Engels sønn Hans f 1841 med Ingeborg Hansdtr Kjøn.Om jeg da ikke har misset noe underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kan det være Nils som emigrerer i 1855? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 16 (1851-1859), Inn- og utflyttede 1855-1856, side 343. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg sitter og går gjennom denne lenken for ajourføre mitt eget slektstre. I innlegg nr.22 skrives det at Jan Knutsen Bolstad var gift 2 ganger.1g. med Cecilie Jacobsdtr. Haugarvoll 1776-18612g. med Kristi Engelsdtr. Brathus 1785 - 1861.Jeg reagerer på at begge hustruene døde samme år. Ble han skilt fra hustru nr.1? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. post nr. 41, Malene Olsdtr. Helland. Her har jeg notert at hun er født/døpt 15.des 1810 og død 27 feb 1906. Hvor jeg har det fra vet jeg ennå ikke. Jeg hadde notert det i en bok med ? bak, trolig for å sjekke senere.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

158) Ja, jeg hadde og vært innom han, Arnfrid, men eliminerte han pga aldren som står som 14! Men nå tenker jeg at Lars har funnet rett person de var ikke alltid så nøye på noen pluss minus år!Ellers har jeg konfirmasjonen hans og også til hans to 'forsvunnede' søsken:Nils: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Konfirmerte 1842, side 209. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11626&idx_id=11626&uid=ny&idx_side=-177>LenkeMartha: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Konfirmerte 1847, side 235. Permanent sidelenke: LenkeHerborg: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 16 (1851-1859), Konfirmerte 1853, side 135. Permanent sidelenke: LenkeHun tror jeg kanskje er her i 1865: Lenke159) Rune, han / Jan Knutsen Bolstad var ikke gift med Cecilie Jakobsdtr Haugarvoll, Elene var en 'uegte' datter. Men hun er og etterkommer gjennom sin far. Elene ble gift i 1832 Lenke med Ole Andersen Lid ca 1797 fra Samnanger og de bosatte seg på Kilen.Og Cecilie døde i 1861: LenkeJeg har ikke sjekket hennes/Cecilies aner.Ja, jeg har sett at FS opererer med 15/12-1810 men vet ikke hvor det kommer fra for hun er ikke i kirkeboken for OS, vi har hennes konfirmasjon, vigsel og død og der står det 15/12-1811 som oppgidt fødsel (helt ute i margen til høgre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ellers ser jeg at jeg mangler dødsfall på to av barna til 1.2.4.2.6.8.5. Torgils Engelsen Brathus / Havsgård og Malene Olsdtr Helland:Nemlig barn n° 2 Herborg f 1843, gift og bosatt på Havsgård med Engel Johan Engelsen Helland Havsgård 1835-1895, vi fant henne jo ikke mellom 1900 og 1929, så vi konkluderte vel med at hun døde etter den tid.Men hennes søster Guro (barn n° 3) som ble f 1845 og flyttet med mannen Ole Engelsen Femanger f 1839 til Blænes, Fitjar har vi heller ikke funnet. De bodde der i 1900 som vi har over Lenke men finner dem ikke døde på Blænes, eller Fitjar i det hele tatt. Databsen der gå jo farm til 1966, de må derfor ha flyttet fra Blænes etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

164) Vi har jo ekteskapet til Guri Torgilsdtr over i St Jørgens i 1873, da fant jeg at de flytta til Blænes i 1874, Ole Engelsen hadde kjøpt garden der: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fitjar, Klokkerbok nr. A 1 (1864-1886), Inn- og utflyttede 1874, side 226. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8827&idx_id=8827&uid=ny&idx_side=-201>LenkeDe fikk ingen barn. De Olsen-barna som er døpt på Blænes er barna til Ole Johannessen Blænes.Som sagt over fikk Ole Engelsen en sønn med Helga Nilsdtr, denne Martin døde av tuberkulose i 1899:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Men vi mangler da de andre du nevnte over i # 155.Jeg synest det er rart at ikke Hans Engelsen Nerhovde/Skjelbreid er med i ft 1900, hans kone Oline Hansdtr står ikke som enke, men som gift bestemor: LenkeHennes død har vi jo i 1910 og da står det heller ikke enke. Kan han ha vært syk og bodd på en klinikk et eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, det var nok sikkert ikke han for det står jo Os som fødested og da er det vel n° 55 her: LenkeSå hvor var vår Hans? Jeg har prøvd med globalsøk og han over fant jeg da som den eneste kandidat pluss minus 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kikket på pantedokumentene vedr Nerhovde og Skjelbrei. Under Nerhovde er ikek Hans nevnt, under Skjelbrei er han kun nevnt som Oline Hansdatters nuværende ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er nok feil dødsår på 1.2.4.2.6.8.4. Herborgt Knustdtr og Engel Engelsen Nerhovdes sønn Engel f 1819, han døde i 1897 i Fana: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Fusa, Klokkerbok nr. B 2 (1897-1930), Døde og begravede 1898, side 134. Permanent sidelenke: Lenke173) Hvilket år nvar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hans er nevnt som Olines ektemann før hennes sønn Kåre Engelsen overtar gården, altså på 1870-tallet. Da Kåre har overtatt er ikke Oline nevnt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.