Gå til innhold
Arkivverket

[#74157] Herborg Johansdtr Galtung 1762-1811 etterkommere

Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg vil tro at Engeline Engelsdtr er henne vi finner på Ådland i Samnanger, det ble jo skrevet Olland og: Lenke Får se hvor hun har opphavet sitt.Men noen Gunvor (i alle varianter) Engelsdtr på Nerhovde, finner jeg ikke i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

201) Denne Engeline var fra Kleppe i Samnanger og jeg finner ikke noe slektskap med folket i Fusa verken på hennes mor eller hennes fars side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jo, det er vel den eneste kandidaten, men hvorfor står hun ikke som Skjelbred/Skjældbrigt da? Her står hun jo som Nerhovde.Gunvor kan jo være feilskrevet (Guro?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da Hans Engelsens datter Ingeborg ble f i 1867, var Otte Engelsen Skjelbreid og Engel Engelsen Nerhovde blant fadderne. Finner ikke disse 2 søstrene Martha og Herborg d.y. igjen.Herborg d.y. kan, som sagt være denne i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

154) Dette gjelder datter til Torgils Engelsen, Herborg Torgilsdtr, som vi fant gift med Engel Johan Engelsen Helland i 1871: Det kan ikke være vår Herborg Torgilsdtr allikevel!Ved ekteskapet står det at hun ble født 7/11-1847: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5219&idx_id=5219&uid=ny&idx_side=-103>Lenke Faren heter riktignok Torgils Engelsen, men fra Berge i Strandebarm.Vår Herborg Torgilsdtr ble født 24/1-1843 og så oppdager jeg at vår Herborg flytter til Bergen for å gifte seg i 1873: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa, Ministerialbok nr. A 1II (1855-1879), Inn- og utflyttede 1873, side 490. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hm, i 1900 står hun som f 1842 og som Hafsgård LenkeTorgils med familie var paktere på Berge og Tangerås i Strandebarm fra 1840 og i en ca 10 års periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

noe alvorlig galt med DF i dag.Ad Herborg; der er feile opplysninger i klokkerboken for Fusa sogn 207), men tilnærmet korrekte opplysninger i Minsterialboken for Fusa prg 210) At hun dro til Bergen for å gifte seg i 1873 forstår jeg ingen ting ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

211) Da var hun ihvertfall ugift og fødselsdatoen stemmer akkurat !Så det kan ikke være samme Herborg som gifter seg i 1871.Nå tror jeg kanskje at det var to søstre og den på Hafsgård var eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

212) Men det er det heller ikke! Finner ingen andre Herborg Torgelsdtr/Torkelsdtr fødte i Strandebarm fra 1841 til de får Martha Kristine i 1854! Kan han som har ført inn vår Herborg i 1873 ha tatt fullstendig feil på personen?Finner ingen Herborg gift i Bergen etter 1873 som kan passe. Dette går over min forstand! Nå kan det jo være at ekteskapet fant sted ved siden av Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg tror jeg skjønner hva som har skjedd! Presten har forvekslet Herborg og hennes søster Guro, HUN giftet seg i Bergen i 1873! Da får vi tro at problemet er ute av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Guro ble jo gift i juni og denne Torgilsdatteren drog til Bergen i mai!Vi trodde de ikke hadde barn, men fant en Engel Olai døpt i 1874 i Bergen DK: LenkeHvor vidt han levde opp, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jammen er det store variasjoner med hensyn til alder, da Engel Femanger / Havsgård fikk sønnen Ole, står Herborg f 1847! Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Fusa, Ministerialbok nr. B 1 (1880-1938), Fødte og døpte 1884, side 7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1903&idx_id=1903&uid=ny&idx_side=-12>LenkeLikeledes da Hans blir f i 1889: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa i Fusa, Ministerialbok nr. B 1 (1880-1938), Fødte og døpte 1889, side 13. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg tror vi gir opp å finne disse to søstrene fra Nerhovde, Martha og Herborg d.y. Engelsdøtre.Skal jeg sette opp ny tråd om 1.2.4.2.6.9. Karen Johan/Jansdtr Galtung 1765-1826?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Jammen fant jeg Marthe i utflyttingslisten gitt!;) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fusa, Ministerialbok nr. A 1II (1855-1879), Inn- og utflyttede 1855-1856, side 472. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Bravo! Det er det jeg har sagt, du har gode øyne. Jeg har og gått gjennom denne listen, men hun snek seg nok unna meg!Du skulle vel ikke finne Herborg og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(219) Joda Kjellaug, visst finner jeg Herborg! Det ligger noe på rootsweb.com som sier at hun døde 8. februar 1926 i Iowa, og var gift med Daniel Peterson. LenkeJeg finner også dette paret i Census 1900, der er Herborgs fødsel oppgitt til april 1837, ut fra dette tyder mye på at dette er 'vår' Herborg. Det står ikke når hun utvandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Supert!Med andre ord, så emigrerte Herborg allene og ble gift først i 1882. Det står 'infant', så barnet hun fikk må ha dødd.Men hans første kone kan ikke være vår Marta selv om navnet er likt for jeg ser de ble gift i USA i 1853, mens vår først drog over i 1856.Dersom da ikke ekteskapsdatoen er feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(224) Her er en kort biografi (endatil med bilde!) over Daniel. Denne sier at Daniel og Martha ble gift da han var 24 år, altså må ekteskapsdatoen over være feil. Det sies også at Herborg var Marthas søster. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.