Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#74272] Hågen Olsen Mostad, Ola Pedersen Gederås, Gunnhild Jonsdatter Okkelberg

Recommended Posts

Gjest Knut Solem

Hågen Olsen Mostad, en av mine forfedre var født ca 1757 på Frosta. Hans foreldre var: Ola P. Gederås og Gunnhild Jonsdatter Okkelberg.Foreldrene døde fra 3 barn og skifte var i 1766. Antar at Hågen vokste opp på Mostad, derav navnet.jfr. Frostadboka bind XI s.477 og 724. Det er enkelt å følge Gunnhild og forfedre med bygdebøker, Stjørdal og Hegra. Men far er verre å finne.Iflg Stjørdalsboka bind 2 s. 308 er Ola P. Gederås født 1718 gift med Karen Torstensdatter og de fikk 12 barn, hvorav 11 døde i ung alder.Dette er en annen person. Kan det være 2 med samme navn og ganske like på alder? Kan noen hjelpe meg med problemet?

Gjest Knut Solem

Foreldrene er oppgitt å være fra Øvre Stjørdal så det passer med Hegra. Den Ola P.Gederås jeg finner, ble bruker på gården Hjelseng i Stjørdal. Takk for utvist interesse for å hjelpe meg.

Gjest Gunn Huglen

Er ikke lokalkjent i dette området, men her finner jeg et par gårder med LOKTUNAVN, på Frosta i 1801, LenkeOm familien flyttet en del kan de ofte skifte navn etter gårdene de bodde på, men om dette passer her vites ikke.Mvh. Gunn

Gjest Odd Annar Tangen

Ola P og Gunnhild forlover seg i Værnes krk. den 18.februar 1750 side 283b.Det interessante her er jo den ene forloveren, Ole Persen Sesseng.Og da er det mulig du må rette blikket mot Selbu for å finne hans opphav.Lykke til.V.h Odd Annar

Gjest Arne Langås

Til nr. 13: Mon tro om det ikke står 'Jelseng', og ikke 'Sesseng' (og at det dermed er den O.P. som nevnes i innlegg 4).Ved trolovelsen står det han er 'ved oberst Heedmans kompani', altså Stjørdalske kompani. Jeg har tilfeldigvis kopi av militærrulle for dette kompaniet i 1748. Som nr. 62 finner jeg den vedlagte innførsel - Ole Persen Gedderaass, født på Gedderaass, 21 år gammel.

bilete8139.jpg

Gjest Odd Annar Tangen

Det var nok to Ole P. Gederås.Foruten den i #1 så blir det døpt en Ole med foreldre Peder Gederås og Lusie i 1727 side 272. Det er nok den soldaten Arne viser til.Den ene forloveren i 1750 er sikkert storebror Ole P.Gederås.V.h. Odd Annar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.