Gå til innhold
Arkivverket

[#74370] Karl August Johansson fra Borås i Sverige.

Gjest Solveig Kristine Westgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Det er også en navnbror her født samme år, men jeg leser dåpsdato til 18 nov. ved vielsen?LenkeHåper at husforhør kan gi svar på om noen av disse dro til Gjerpen ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at kandidat i nr. 26 gifter seg i Sverige, så han kan du se bort fra.Kan hende du kan finne ut om den Karl August ( 25) levde opp? Familien ser ut til å ha flyttet litt om du ser på barna som er født- Ser at Hällstad og Vänga som er nevnt ikke er så langt unna BORÅS, men om det er rette mann vet jeg jo ikke :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vedr innlegg 25. Jeg finner ikke noe Hallestad forsamling på östergötland.Jeg tror det må legges litt jobb i å finne mer her i Norge, før det er noen vits å lete i sverige.Først tror jeg det er en god ide å ta kontakt med de som driver gamle Gjerpen (Gard Strøm) og spørre om han vet noe. jeg vet fra tidligere at det er utrolig hva som kan finnes der.Så tror jeg man må følge Karl August i flyttelistene, til man finner hans innflytting til Norge fra Sverige.I gårds og slektshilstorien for Eidanger står det at Karl August dør i 1952. Det kan være en ide å kontakte kirkekontoret der, for å høre hva de vet. Det kan jo også være at de har navnet på den/de som fester/festet graven.Jeg tror det er 3 kilder som kan bidra til at vi får vite litt mer om Karl August, slik at det er mulig å finne han i Sverige.Vi kan følge både en og fler i Sverige, men det skal dog noe til for at det er rett person vi finner. Det blir litt som nåla i høystakken.Med tanke på fødested så kunne vi anta ut fra det vi vet at han er født i Borås i 1867. Problemet er bare at så vidt jeg kan se så er det bare en i borås det året, og som stemmer med far og han døde allerede i 1868. Da kommer den neste tanken at han flyttet til Norge fra Borås, men uten å være født der. Dvs at han evt bodde der ved flyttingen.Vel bare noen kveldstanker rundt dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Men.... jeg kan ta i morgen, og se noen år før/etter 1867 i Borås. Kanskje ikke f.året er helt nøyaktig. Det har jeg nemlig ikke gjort enda.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan tenke meg at soknet skal være Hällstad? LenkeEllers er jeg helt enig med deg at det hadde vært flott å finne hans innvarndring til Gjerpen . Nå tar jeg også kvelden!Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gunn. Først må jeg innrømme en aldri så liten/stooooor blemme. Jeg sa jeg ikke fant noe Hallestad/Hällestad sogn, selvfølgelig var det feil. Jeg klarte det mesterstykket å lete i feil län uten at jeg oppdaget det. Fy og fy. Godt jeg oppdaget det til slutt.Nå skal jeg sjekke Hällestad og litt mer i Borås.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja det er jo slett ikke første gang vi holder på tidlig på morgen eller på natten Gunn. Nå var det stille i heimen. Bare jeg som er oppe.Jeg har nå sett gjennom fødte i Borås 1865-1869 og fant ikke noe.Så sjekket jeg utflyttede fra Borås 1885-1886 og første halvdel av 1887. Fant en August Johanss. som flyttet til Norge i 1885. En sjekk i husforhøret viser at han var født i 1857. Det er 10 års avvik fra 1867 så han gikk jeg ikke noe videre på.Nå er bøkene for Borås ganske store, og det er selvfølgelig alltid en mulighet for at man overser noe.Så fortsatt mener jeg nok at Solveig bør prøve et/alle alternativene i innlegg 28. Vi må avklare Norge først.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

For å ta litt av det vi vet. I gårds og slektshistorien for Furulun forstår jeg det slik at han ble der til han døde.1) Han skal være født 1867 mulig i Borås2)Han er konfirmert i Sverige3) Kom til Norge i 18864) Gift i Gjerpen 1889. Tre barn i Gjerpen i det ekteskapet i tiden 1891-18955) Gift i gjen i 1898 Eidanger kirke. Barn i det ekteskapet 1899-1908 også det i Gjerpen.6) Karl August dør i 1952 også det trolig i Gjerpen.Ut fra dette, enten han kom til Norge med en gang fra Sverige eller ikke, så bør det finnes en innflytting på han til Gjerpen i tiden fra 1886 og frem til han i 1889 gifter seg. Enig ?Tror jeg går og ser hva som finnes over innflyttede til Gjerpen i den tiden. Gjør gjerne det samme Gunn. 2 par øyne vet du. Rart med det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har prøvd å søke i innflytterlister i Gjerpen kirkebøker 1886--- Uten hell til nå. Utrolig mange svensker som kom til dette distrektet, så jeg kan ha oversett han :-)Kan hende det står utflytting til Eidanger etter 1. konas død?Får fortsette leting. Finner han ikke registrert på Dis gravminner heller ?? Tror en henvendelse til Gard Strøm kunne være lurt.Siden Karl August oppholdt seg i så mange år i distriktet i Telemark, ville det være rart at hans fødested ikke finnes i kilder ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

I Dis gravminner for gamle Eidanger kirke finner jeg en Karl J.Løvsjø. Han var f.18.11.1867 og dør 7.8.1952.I folketellingen for 1900 bor fam.på gården Strandly i Eidanger. Under merknad står det at gården heter Furulund,kjøpt av Løvsje eiendom.Karl kan jo ha tatt Løvsjø som etternavn.Hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bravo Frøydis! Karl J. Løvsjø passer helt med den fødselsdato som er oppgitt ved vielsen :-) og oppgitt dødsår 1952.Mange forandret nok sitt sen-navn og J. kan jo være en forkortelse for Johansson.Kan hende det står noe om Strandly i bygdebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er helt sikkert rett mann Frøydis har funnet graven til . ID nr. 2758755 for på Id nr. 2758756 ligger hans 2. hustru gravlagt. Gunnhild Marie Johannessen LØVSJØ: LenkeMulig du må dobbeltklikke her på lenken for å lese hennes gravminne.For meg ser det ut til at deres barn kan være gravlagt under navn Løvsjø også. Du finner en rekke Løvsjønavn på kirkegården i Eidanger. ( Nevner Helga f. 1908, Jørgen f. 1894, Karl Martinius f. 1803 ) Vet ikke navn på barna, men disse kan sikkert sjekkes i kirkebøker.Dette ble spennende.Kan hende det blir lettere å finne den rette Karl August med den oppgitte fødselsdato? 18/11 1867. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om vi går tilbake til innlegg 18 og lenken til gårds og slektshistorien finner vi mange opplysninger om svigerfamilien til Karl August , ved å klikke på lenkene i teksten.Carl Magnus Gustavsen Løvsjø overlot gården til sin svigersønn Karl August Johansson . De navn som dukker opp i Dis -gravminner finner jeg igjen i denne gårds-slektshistorien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har vært borte i hele dag, men her er det jamen folk som har jobbet.Da har dere klart å avklare at Karl Augusts f.dato trolig er den 18/11-67, men hvor vet vi enda ikke noe mer om.Jeg har sett etter lysninger for begge ekteskapene, men har ikke funnet noe scannet for de to ekteskapet. Det første var i Gjerpen i 1889 det andre ekteskapet var i Eidanger 1898.På siden til Gamle Gjerpen fremkommer det ved den første vielsen at Karl August da var murer i Skien. Kanskje det er der vi kan finne flyttingen inn til NOrge ? Jeg har tatt en rask lyntitt på flyttelistene for å se, men den gang ei. Den titten bør nok tas igjen tror jeg. Merkelig hvor fraværende den mannen er der vi ser.Det fremkommer i det andre ekteskapet at Karl August er konf i Borås. Desverre har jeg ikke funnet noe tilgjengelig scannet materiale som viser konf i Borås for den aktuelle tiden. Husforhørene er for store til å gå gjennom hele forhøret uten å vite hvor, desverre.Om jeg i 1880 tellingen i Sverige søker på Karl August f 1867, så kan jeg ikke si at noen har pekt seg ut enda. I den tellingen bør han jo fortsatt være i Sverige. Vi vet for lite om far til å søke på han i tellingen.Karl August finnes ikke i Emibas med den f.dato, og jeg har heller ikke funnet noen aktuelle om jeg kun tar f.året 1867.Solveig. Gå til innlegg 16 og lenken til Gamle Gjerpen, send en mail til Gard Strøm, du finner mail adressen på hjemmesiden. Spør han om han kan ha noe om Karl August. Tro meg , der kan du faktisk være heldig.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Kristine Westgård

Hei, hei.Ja, jeg skal prøve å ta kontakt med Gard Strøm, å høre om han har noen opplysninger.Og så må jeg takke dere så mye for en fantastisk jobb dere har gjort. Det er så mange flinke folk på dette forumet. Tusen, tusen takk Anne Lene, og dere andre.Håper jeg finner noe, som jeg kan glede denne dama med.MVH Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Skulle du få vite noe Solveig, så legg det ut her da. Så får vi se om det er mulig å finne noe i Sverige. Hadde vært moro å finne en løsning.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mens vi venter på svar fra Gard Strøm , kan jeg jo prøve å finne ut litt om Karl Augusts første hustru, Mari Thorsteinsdatter fra Saude.Finner en Mari Torsteinsdatter døpt her i Sauherad i 1870. Se nr. 17 : LenkeForeldre Torstein Nielsen Moon og Mari Tollefsdatter Smidsvol?Skal se om jeg finner foreldre i 1865-telling.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her har du i alle fall foreldre og søsken til Mari Torsteinsdatter i 1865: LenkeDet er nok enklere å finne slekt i Norge enn i Sverige.Lurer på om det kan stå opplysninger om Karl August i skifter etter hustru 1.Hyggelig med slike vanskelige saker. Følger med fortsatt fra Sverige :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar med barn av ekteparet Torstein Nielsen og Mari Tollevsdatter , funnet ved foreldresøk Mormaonerdatabasen:Gunil dpt 20 sep 1863Birgith dpt 30 jul 1865Ingeborg dpt 13 okt 1867Nils dpt 25 aug 1872Legger lenke til siste barn her: LenkeDa kan du jo slå opp i kirkebøker for Sauherad om du vil ha flere opplysninger om disse forfedre :-)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.