Gå til innhold
Arkivverket

[#74374] Hallo Vinje-eksperter !

Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Tosten Tarjesen og hans hustru Asloug Andersdatter (1745-1835) bosatte seg på Hagestadeie i Holt i 1787, sammen med sine 2 sønner Torje (1774-1841) og Anders (1776-1840). De giftet seg på Vinje 19/7-1774 (se lenke - midt på høyre side), men hvor kom de fra ? LenkeEnhver informasjon mottas med stor takk av deres etterkommere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Denne er ikkje heilt lett, ettersom korkje Torstein eller Aslaug tilsynelatande ser ut til å vera fødd/døypt i Vinje. Me får ta det som er sikkert fyrst; Gift 19.juli 1774 og trulova 24.april 1774 Caut: Størker Særen og Hermo MidbøDåp 25.des 1774 Tosten Tarjesens Søn Tarje Test: Hæge Særen, Iver Olsen, Tron og Birgit Huustvedt og Gonil Tarjesdtr.Dåp 18.Mai 1777 Tosten Tarjesens Søn Anders. Test: Torond Onsdatter, Knud Flaaten, Even og Tone Særen og Gonil Jonsd:Dåp 9.Juli 1780 Thorsten Tarjesen Flaathyls Søn Kiøstof. Test: Sigri Nestestue, Ole Bechuus, Ole Tallefsen, Durdei Kittilsdt., Thuri Andersdatter.Torstein er konfirmera i 1760, noko som bør tilsei at han er fødd fyrst på 1740-talet. Kyrkjeboka er mangelfull på desse tider så han kan godt vera blandt dei som er utegløymde. Ut frå forloverar og fadderar kan han ha ei tilknytning til Særensgrend, uten at eg klarer å plassere han. Særensgrend hadde på 1770-talet gardane Skovik, Hustveit(2 bruk), Midtbø, Særen(2 bruk) og Mule, samt husmannsplassane Tjodvorlie, Skjelvik, Stakkstølie og Høytveit. Husmannsplassen Byggtveit har eg funne nevnt siste gong i 1757 og var truleg nedlagd før 1770.Når det gjeld Aslaug trur eg at ho er frå husmannsplassen Flothyl. Finn ingen dåp, men du skal få dei brikkene eg har i puslespelet.Dåp 25.mars 1749 et uegte barn kaldet Ole. Faderen Anders Olssøn fra Hallingdahl Moderen Jorond Kystøphsdatter Flaathyll testes: Aslaug Kiøstophsdatter, Ragnil Aadnesdatter, Sove Gislesøn, Tosten Sigursøn, Iver Woxlie.Dåp 3.mars 1750 et uegte barn kaldet Ole. Faderen Anders Olssøn fra Halingdahl Moderen Jorond Kystophsd Flaathyl testes: Richar Voxlie, Jermon Halvorsøn, Karie KnudsdDåp 23.april 1752 et uægte barn og kaldt Niels. Faderen Anders Olsen fra Hallingdal Moderen Jorond Kiøstophsd. Testes: Torbiør Halvorsd, Halvor Elefsen, Ole Woxlie, Sove Torbiørnsd, Dorothea Tallachsd.Anders Olsen og Jorond KystofsD: Flaathyld er trulova og gift i Eidsborg i Lårdal i 1758. Side 46 i ei lite oversiktleg kyrkjebok.Dåp 26.desember 1758 Anders Flaathyls Datter og kaldt Turi. Testes: Sigri Lien, Hege og Ole Hougosmoen, Tallef Olsen og Ole Thorsen.Dåp 19.mars 1761 Anders Flaathyls Søn og kaldt Tiøstu. testes: Sigri Løgh, Lodvor Midsæ, Torjus Olsen og Torbiør Løgh.Dåp 21.november 1762 Anders Flaathyls Søn og kaldt Sove. Testes: Sigri Knudsd, Sigri Langelie, Tallef Olsen og Størker Svenkesen.Dåp 29.september 1764 I Kirken publiceret Anders Flaathyls Søns Daab, som tilforn var hiemedøbt og kaldt Knud. Testes: Sigri Giesløs, Sigri Tallachsd, Tallef Olsen, Aslach Gundvaldjord og Sigri Svendsd.Dåp 24.juni 1767 Anders Flaathyls Datter Kari. Testes: Sigri Heien, Hege Norstuen, Biørn Jarandsen, Stephan Aslachsen og Ragnil Olsd.Dåp 21.april 1769 Anders Flaatyls Søn Knud. Test: Sigri Heijen, Saave Lien, Ole Edland, Kittil Langlie og Anne Bechhuus.Konfirmantar 1760-1790 med Anders/Andres som patronym: 1764 Gunnil Andræd., 1767 Anna Andersdt., 1772 Ole Andreæsen, 1772 Asloug Andersd., 1774 Margit Andersdt., 1778 Thuri Andersd.Gravlagd 18.juli 1767 Anders Flaathyls liden Datter Kari 0årGravlagd 9.mai 1778 Anders Flaathyls Søn Kiøstof 18AarGravlagd 27.april 1781 Andreas Olsen Flaathyl 63AarFyrst på 1780-talet ser det ut som heile familien forsvinn frå VinjeFamilien er litt omtala i bygdeboka: R.Berge Vinje og Rauland bind 3 s.604. Interessant familie, det bør absolutt lesast! Det er 2-3 sider, eg kan godt scanne og sende hvis du ikkje har bygdeboka lett tilgjengeleg.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Aslak, og tusen takk for utførlig redegjørelse om denne familien. Jeg bor i Estland, og har ikke tilgang til Vinje og Rauland-boken, så derfor tar jeg med glede imot ditt tilbud om kopi av de nevnte sidene. Det var et stort skritt å finne tilbake til Vinje, og disse sidene forstår jeg kan gi ytterligere forståelse av familien. Min e-mail adresse er: helge.viking@hotmail.com. På forhånd takk.Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Då har eg sendt sidene om Flothyl til deg. Det vil sikkert vera meir å finne dersom ein gjeng inn i litt meir krevande arkivstoff som tingbøker o.l.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.