Gå til innhold
Arkivverket

[#74428] DIS-Norges nye medlemstilbud. Er dette riktige veien å gå?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå at jeg stiller et spørsmål. På det spørsmålet har jeg fått mange svar.Jeg må vel ikke ha en agenda her på forumet for å stille et spørsmål?To ganger har jeg henvendt meg direkte til DIS i en annen sammenheng, men de har ikke tatt seg bryet med å svare meg. De svarer sikkert ikke personer som ikke er medlemmer. Derfor kom dette spørsmålet her på brukerforumet, og jeg har fått de svar jeg forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Lars Ove: Tror ikke at noen i DIS eller Otto egentlig mener at en ikke skal kunne uttale seg uten å være medlem, men jeg tror at Otto mente at den som er medlem i større grad kan påvirke til det som denne(i dette tilfellet du) mener er riktig enn en som står utenfor kan. Selv er jeg medlem av både DIS og Norsk Slektshistorisk Forening, og syns jeg har utbytte av å være med i begge foreninger. Jeg er enig i at det er litt merkelig at DIS tenker å legge ut de samme kilder som tidligere er lagt ut av deg og andre på Digitalarkivet, men det burde jo som jeg tidligere skrev være mulig med et samarbeid. Spørsmålet du tok opp her er viktig syns jeg, og det som har kommet frem har vært interessant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Til 118: En må gjerne komme med konstruktive forslag, men å sitte på utsiden gir nok ingen beslutningsrmyndighet, det har det aldri gjort. Skal man endre noe, så gjør man det best på innsiden.Du stilte ikke noe konstruktivt forslag i ditt orginale innlegg. Du spurte om dette er måten foreningen skal tjene penger på? Svarer er trolig nei, og som nevnt tidligere så tror ikke jeg at DIS Norge vil skaffe seg flere medlemmer på denne tjenesten, heller ei tror jeg at den var ment slik. Men det er en tjeneste for medlemmene likefullt. Og har du valgt å stå utenfor, ja så får du kanskje ikke tilgang til denne tjenesten, men må bruke andre måter å få tak i kilden på. Orginalkilden finnes jo fortsatt. Hva som til syvende og sist legges ut, se det bestemmer medlemmene selv. Du skal ikke se bort i fra at tjenesten vil bli utvidet eller forandret, men dette er nå slik den foreligger.Jeg synes vel også at premissene lagt i åpningsinnlegget blir feil.1: 'jeg er stiller meg spørsmål ved er om dette tilbudet er den måten en forening skal tjene penger på.'Jeg tror ikke dette er korrekt fremstilt. Jeg har vanskelig for å tro at dette er ment å være et tilbud foreningen 'skal tjene penger på'. Det er en tjeneste for eksisterende medlemmer. Formålet slik jeg oppfatter det har jeg redegjort for tidligere. Som en av bidragsyterne forventer jeg at mitt syn i hvertfall tas hensyn til i debatten.1: 'Dette er materiale som ikke er eksklusivt. Dette er materiale som staten eier og alle har tilgang til, og da mener jeg det blir helt feil at en forening skal kreve betalt medlemsskap for brukere som ønsker å lese dette.'Tjenesten tar ikke bort tilgangen til materialet. Den er der like tilgjengelig for alle i kongeriket som før DIS publiserte den. Det er bare at DIS medlemmer vil kunne se på kilden uten å fysisk besøke arkivsted. Men jeg tror samtidig ikke at du forstår hva det er vi legger ut. Det er vårt grunnlagsmateriale for ting som enten allerde er publisert på DA eller ting som vil bli det. Dette endrer ikke på tilgjengeligheten til orginalkilden.122 er jo helt på villspor også. Tjenesten er like mye lagring (dokumentasjon av kilderegistrering) som det er tilgjengeliggjøring av dokumentasjonen, så for meg blir det absurd når det klages over at noe legges ut som andre har lagt ut før, eller noe legges ut som ingen har lagt ut før. Det legges ut fordi noen har et lagringsproblem for denne type dokumentasjon, og fordi jeg i hvertfall ikke har funnet noe annet varig alternativ.Nå skal det avslutningsvis også for meg, sies at jeg kun er menig DIS medlem, og således på langt nær uttaler på foreningens vegne. Men som DIS medlem, så har jeg i kraft av mitt medlemskap møte, forslag og deltagelsesrett i foreningens beslutningsorganer, og således mulighet til å påvirke ting.Har du problemer med å nå frem til bestemte personer eller funksjoner i DIS Norge, så send meg en email. Jeg skal nok kunne videreformidle kontakt, uten at jeg skal kunne forhåndsgarantere noe resultat/utfall.Helt til slutt vil jeg si at det er summen av det DIS tilbyr som er avgjørende om man vil delta i foreningen. I mitt tilfelle, og for 8000 andre, så har den summen resultert i at vi er medlemmer. At andre velger annerledes har jeg ingen problemer med. Jeg har ikke noe behov for å hverken kommentere eller utdype hvorfor jeg har valgt som jeg har. Heller ei har jeg behov for å kommentere de som ikke gjør som jeg. Bedre meg, jeg hadde ikke gjort annet. Kanskje en gang når jeg trer ut av arbeidslivets rekker, at jeg får litt bedre tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterDu har gode og lange innlegg, og 4300 besøk på denne debatten i løpet av 72 timer betyr bare at det har vært en engasjerende debatt.Av de 8000 medlemmene av DIS er det så langt jeg kan se bare et fåtall som har kommet med innlegg her, hva det enn måtte bety. Jeg har ingen medlemmer og da er det jo ikke rart at jeg stort sett står alene om mine meninger :-)Det er en kjennsgjerning at alle foreninger i Norge (kanskje bortsett fra noen losjer) ønsker flere medlemmer. Økt medlemsmasse resulterer i en økonomisk mulighet til å iverksette nye 'attraktive' prosjekter som igjen vil lokke enda flere nye medlemmer. Da svinger det!I mitt hode er dette simpel logikk, men tydeligvis ikke hos alle.Å bruke argumentet som 'sikker lagringsplass' for at et medlems arbeid skal bevares er jeg med på, men arbeidet ligger like trygt hvis det er åpent for alle.Utpå nyåret kommer også jeg til å starte skanningen av helt unikt originalmateriale som aldri vil bli publisert av Arkiverket (opplysninger jeg har fått).For 73 timer siden var jeg usikker på hvordan DIS og dens medlemmer tenker og om de kanskje kunne være en forening for meg i framtiden både som medlem men også som en potensiell samarbeidspartner. Derfor staret jeg denne tråden.Jeg har fått de svarene jeg forventet, så debatten kan gjerne avsluttes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Mange foreninger, også DIS er faktisk _veldig_ opptatt av hvordan beholde medlemmer, og å engasjere flere av de til å ta en mer aktiv del i arbeidet foreningen driver. Ikke nødvendigvis å skaffe flere medlemmer. Derfor utvikles tjenester som f.eks denne, hvis hovedformål, slik jeg har oppfattet den, er blitt redegjort for tidligere.Du skal ikke se bort i fra at tjenesten vil bli videreutviklet i fremtiden til kanskje å dekke andre behov - også kanskje endog dine og andres, men jeg er usikker i hvilken grad DIS ser det som sin oppgave å sikre varig bevaring av dokumentasjon og arbeid rundt bestemte kilder. Kanskje dette er best håndtert av DA på sikt - jeg vet ikke. Dette kan være gjenstand for en egen debatt i en egen tråd. Man kan f.eks også dra inn eget forskningsarbeide.Jeg vet at det har vært diskutert å lage et 'siste hvilehjem' for slektsdatabaser hos DIS, slik at arbeid i elektronisk form ikke går tapt, men kan bli bevart for ettertiden, og kanskje tilgjengeliggjort om så er ønskelig av de som har gjort arbeidet.Vi kan lage en ny debatt om ønsker for nye medlemstjenester i DIS Norge eller andre foreninger, den kan jo bli interessant. Men jeg avslutter gjerne denne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Når kontingenten til DIS-Norge stiger fra 300 kr. til 400 kr. blir det ikke akkurat noe enklere å verve nye medlemmer. En organisasjon med respekt for seg selv og dets utvikling vil jo etter mine begreper ønske å få flere medlemmer.Når jeg ble medlem av foreningen for noen år tilbake var fordelingsnøkkelen at DIS-Norge sentralt og lokallagene fikk halvparten hver av kontingentpengene. Slik det er nå får DIS-Norge 200 kr og lokallagene 100 kr. Etter 1. januar 2010 vil kontingenten stige til 400 kr. Men fordelingsnøkkelen vil slå ut uheldig for lokallagene, der DIS-Norge får 300 kr og lokallagene 100 kr.Mye av verdiskapningen både med hensyn til medlemsmøter, arrangemanter, kilderegistrering, gravsteinsregistrering og myer skjer lokalt. Dette er ikke gratis! For DIS-Hordaland sitt vedkommende koster det foreningen ikke rent få tusen årlig å leie kontor og møtelokaler. Gjett hvor inntektene kommer fra? For meg er en kontingentøkning uten at dette kommer lokallaget til gode underligJeg er medlem av DIS-Norge og DIS-Hordaland. I sistnevnte har jeg tidligere vært styremedlem. Det er en hyggelig hobby, men det blir mindre hyggelig når DIS-Norge sentralt overkjører lokallagene med å presse gjennom en kontingentøkning som ikke var ønsket og som heller ikke kommer lokallagene til gode.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det finnes nok av DIS-medlemmer som leser denne debattråden her. Har selv snakket med noen av dem senest igår.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jo det er klart at det finnes DISmedlemmer her, men det er vel også klart fra DA sin side at Brukerforum er til bruk for diskusjoner av helt annen karrakter enn organisasjons og kontingentforhold i organisasjoner.Dessuten ser jeg ikke noen grunn til at vi skal diskutere de saken, like så lite som vi skal diskutere programmer eller biler eller politikk her, så lenge som det ikke berører DA sin virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kanskje diskusjonen om dette skulle gå i et annet forum, men jeg synes det var fint og informativt av Kenneth Bratland å informere oss her på forumet om politikken til DIS sentralt :-)Dette viser jo bare at medlemmer heller ikke blir hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kenneth Bratland (131) klaget på pengene. Er det dårlig økonomi i lokallaget?Da kan jo man skaffe flere medlemmer og også ha inntktsgivende virksomheter. Det er lokal man skaffer medlemmer og det gir også penger i kassa :-)Dessuten er vi medlemmer i DIS-Norge, ikke i lokallagene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det var ikke jeg som startet denne diskusjonen ei heller var det meg som begynte med å diskutere kontingenten. Men denne tråden viser jo også at dette engasjerer.Trådens hovedspørsmål slik jeg har forstått det er om man skal la kildene være åpen for alle digitalt eller at bare medlemmer skal ha tilgang til dette. Slik jeg ser det synes jeg det er en stor fordel at digitaliserte kilder blir lagt ut her på Digitalarkivet. Jeg ønsker ikke å 'gjemme' det som jeg har dataregistrert på DIS-Norge sine sider med passord kun for medlemmer, men å dele det med flest mulig her på Digitalarkivet. Har registrert flere kirkebøker og folketellinger, sjeleregistre fra Hamre, Haus, Manger og Lindås i Nordhordland både frivillig og profesjonelt. Tar jeg bygdebokarbeid med som et eksempel (er selv bygdebokforfatter for Åsane) synes jeg at det er naturlig at når jeg dataregistrerer kirkebøker eller folketellinger at dette materialet blir gjort tilgjengelig her Digitalarkivet. Salget av bygdebøkene blir ikke dårligere av den grunn.Så dere skjønner nok at jeg liker at kildene blir tilgjengeliggjort. Når det gjelder medlemsskapet til DIS-Norge ønsker jeg å være med å støtte dem med mitt medlemsskap slik at man kan ha en sterk og god organisasjon. Men jeg er uenig i at man skal gjøre kildene mindre tilgjengelige.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(137)Grunnen til at jeg reagerte på ditt innlegg var din beklagelse av den interne økonomien i Hordaland og evt. fordeling av kontingenten medlemmene betaler.Kontingenten vedtass i de valgte organer og det gjør også fordelingen. Hvordan det gjøres, er en intern og demokratisk sak internt i organisasjonen og diskuteres der.Utad mot oss som medlemmer er en kontingenn (uansett størrelse) som som det enkelte medlem selv må ta standpunkt til ved å betale eller ikke-betale. Ellers påvirker vi også den prossessen innad i organisasjonen. Jeg har ellers tro til at ingen lokale organisjonsledd har dårlig økonomi.Øvrige delen av denne diskusjonen har jeg lagt bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToreJa du må gjerne mene det. Men jeg må få lov til å mene noe annet. Men denne diskusjonen er vel egentlig ferdig, i alle fall for meg.Jeg stilte noen spørsmål, og jeg har fått svar på alle. At det er forskjellige meninger er bare sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Er diskusjonen ferdig for din del, sier du ? Det tror jeg slett ikke på ! Det er kritikkverdig av deg at du fremførte dagens utfall i en helt annen debattråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Tore. Jeg har fått de svarene jeg trenger. Jeg og mange andre har gitt uttrykk for hva vi mener om saken, og da har ikke jeg behov for å fortsette.Og kritikk tåler jeg meget godt. Du husker sikkert meget godt når jeg når jeg startet min hjemmeside, og du og mange andre kritiserte meg og det arbeidet jeg gjorde i klare ordelag. Det beit ikke på meg, og det gjør det heller ikke nå. Ytringsfriheten skal gjelde også for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

La meg spørre om en ting. Når en artikkel er utgitt i et tidsskrift og artikkelen blir scannet og lagt ut på nettet. Når da artikkelforfatter er død og ikke kan bli spurt, er det da ikke utgiveren som sitter på rettighetene til å gjøre slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HansUtgiveren har rettigheter, men da må det for det første være en skriftlig avtale mellom opphavsmann (forfatter) og utgiver. Finnes ikke den så kan man ikke påberope seg rettigheter, bortsett fra rent lay-out-messig. Og er det et tidskrift det gjelder så er heller ikke denne rettigheten evigvarende.Rettighetene til selve verket er det kun opphavsmannen som har. Er han død er det hans arvinger som har den. Har han gitt sitt arbeid til et arkiv uten restriksjoner til bruk, så er det en offentlig eiendom som alle kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til Jan Erik Aas og andre interesserte ang. gravminner i Sør-Østerdalen (ref. innlegg 60, 62, 70 m.fl.):Sør-Østerdal Slektshistorielag har nå donert hele sin samling av fotograferte og registrerte gravminner fra de 32 kirkegårdene i Sør-Østerdalen til DIS-gravminner. Dette ble vedtatt på styremøtet nå i januar. Innleggene i denne debatten før jul bidro til fortgang i saken.Foreløpig er bare Engerdal lagt ut i sin helhet, men jeg regner med at resten følger snart. Håper det donerte materialet kommer til nytte og glede for mange.Om noen mot formodning fremdeles ønsker å kjøpe foto av gravminner fra Sør-Østerdalen på CD, er prisen nå 25 kr. pr. CD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Tusen takk, dette var kjempeflott!Ellers setter jeg stor pris på kirkebøkene dere la ut i sin tid på Digitalpensjonatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Lurer på hvordan DIS fungerer om ti år. Hva vil alt det frivillige arbeidet kulminere i. Nå ønsker man flere medlemmer slik at de får inn penger på kontingenter og samtidig får hjelp til diverse ting. Så vi ikke akkurat et tegn - med kontingentøkningen på rundt 25 prosent, på at de mener produktet SITT er mer verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Du har ikke enda regnet ut hva denne økningen er sammenlignet med indkserte tillegg over like mange år.Dessuten vet vi ingen ting om verden om 10år. Muligens lever ikke noen av oss!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.