Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#74458] Hans Strømsøe - feldbereder 70 år i 1801 Trondheim

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Det er skifte etter ham 24/7-1810 i Trondheim. side 10 Jeg leser: etter den for circa 8 aar siden ved døden afgangne feldbereder Hans Strømsøe fra .......? enken Randine Johansdatter paa.......?sønner forvalter Johan Strømsøe og feldbereder Kield Strømsøe. : LenkeJeg klarer ikke å tyde det som står foran ? ovenfor. Det kan muligens bringe meg på sporet etter hvor familien kommer fra.Jeg har funnet Johan Strømsøe med familie i Rakkestad, Østfold i 1801, men det ser ikke ut som han ble født der.Noen som kan tyde ovennevnte eller bidra forøvrig ?

Takk for innleggene.Forøvrig var Johan Strømsøe forvalter ved Brekke saugbrug i Rakkestad, Smaalenene og en aktiv person i sognet.Kanskje dette kan lede videre bakover ?Mvh Arne Kjetil Andersen

Tusen takk Erik.Dette stemmer perfekt.Jeg er kjent i Lesja, min oldefar kom derfra.Har ikke hørt om Strømsøe i Lesja før.Hvordan fant du det ?Med vennlig hilsen Arne Kjetil Andersen

Gjest Erik Halvorsen

Jeg søkte etter dåp til Kjell Hansen på Familysearh.org ca 1770. Alder fant jeg i folketellingen 1801. Det var noen å bla igjennom, men jeg valgte den som hadde riktig mor. Når navnet Strømsøe også gikk igjen var det jo greit. Da var det bare å få det bekreftet i kirkeboka.

Gjest Berit Knudsen

Jeg fabler litt rundt navnet Strømsøe. Rygh: Jeg finner ingen gård på Dovre som heter Strømsø. Fant Strømsøien(Øien) i Lille Elvedalen HE.Jeg sjekket deretter Ovenstad for navnet Strømsøe. Det finnes en, ob.ltn. Rasmus(Erasmus) Olsen(Olufsen) Strømsøe som døde ca.1722. Jeg vil 'tippe' at han ble født ca.1630-40. Enka Johanne Arctander bodde i Lier.Dåpen til Rasmus [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100444052216&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Datterens fødsel LenkeHer er Rasmus og kona nevnt i skifte fra Drammen.

• 1 måned senere...

Og så har vi Marie Kielsdatter Strømsøe gravlagt 1/8-1784 87 år gammel i Lesja.Hun er nok Hans Amundsen Strømsøes mor og hans sønn Kiel døpt i Lesja i 1773 er vel oppkalt etter hennes far.Men hvor kommer de fra ?Johan Hansen Strømsøe og Sara Marie Trulsdatter ble viet i Lier 7/11-1798. Dette leder jo hen til Drammensområdet hvor Strømsøe befinner seg.Men jeg finner dem ikke i Lier som døpte. Sara Maria Trulsen er fadder ved en dåp i Lier i 1793.Der har det stoppet opp.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.