Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#74609] Fiskehandler Anders Halvorsen (f. 1863), Christiania.

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Ved folketellingen 1900 finner jeg fiskehandler Anders Halvorsen som boende i Mariboes gt. 9, Christiania. Det oppgis at han er ugift og født i Vegø i 1863. Vegø formoder jeg er Vega i Nordland, for der finner jeg en Anders Bonsak født 17 november 1863, sønn av husmann Halvord Pettersen Vika og Siri Andersdatter. Jeg finner nevnte person også i Rikshospitalets protokoll for fødte barn av ugifte foreldre, der han under nr. 241 (født barn 20 juli 1905) står oppført med navnet Anders Halvorsen, ugift fiskehandler, bosatt i Torshauggt. 12. Så har noen tilføyd over navnet hans: 'Evjen, Prof. Dahlsgt. 35'. Det kan bety ett av to: enten at navnet hans er Evjen og ny adresse er Prof. Dahls gt. eller at han er losjerende hos familien Evjen i Prof. Dahls gate. Jeg skulle gjerne vite mer om denne mannen, hvor han senere bodde, om han ble gift og hvor lenge han levde.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.