Gå til innhold
Arkivverket

[#74731] Noen som ønsker oppslag i Oslo adressebok 1955?

Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Nyløkken

Da må jeg benytte anledningen til å be om litt mer hjelp:Kan du finne personer/familier ved etternavn Høgenhaug i Oslo i 1955?Pft Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

OveOlav Hindahl, dir. (Statens Arbeidstilsyn) Munkerudåsen 17, Nordstrandsh.Olav Aarsteinsen Hindahl, politikonst., samme adr.Judith Hindahl, frk. (Sosialdept.), samme adr.Hvem er hvem 1955:Olav Hindahl, direktør, Oslo, f.17.okt.1892 i Stavanger, sønn av skipsfører Svend A.H. (1846-1900) og Bojine Olsen (1849-1933). Gift 1914 med Gudrun Årsteinsen, f.29.mai 1891, datter av skipstømmermann Ole Å. (1858-1946) og Juliane Bore (1865-1917).Utd. som typograf 1911, sekr. i Stavanger typografiske for. 1916.18, form. 1919-21, form. i Stavanger og omegns fagl. distr.org. 1924-25, sekr. i Norsk Centralforb. for boktrykkere 1926-28, form. 1928-39, form. i Arb.fagl.Landsforb. 1934-39. Statsråd i Nygaardsvolds regj. 2.okt.1939-25.juni 1945 (Arbeiderdept. og fra 1942 Handelsdept.). Direktør for Statens arbeidstilsyn siden 1946.Medlem av Stavanger bystyre 1923-25, av Akers herredsstyre 1929-31. Form. dir. Arbeidernes Landsbank, styremedl. Statens arbeidsformidling, form. plankom. for bygging av Yrkeshygienisk Institutt.Johan Lofthus, dr.med, psykiatrisk overlege (Sosialavd.) Oscarsg.21. (Har du biografien hans?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Steinarbb er bakbygning ja.Høgenhaug, Alf, lagerarb. (Behrens & Kahrs) Skøyenbrynet 19, GodliaHøgenhaug, Margrethe (Kjøttcentr.) Stordamv.40, HellerudHøgenhaug, Odvar, arb. (Hovind Teglverk) Konowsg.13Høgenhaug, Olav, skomaker, Stordamv.40, HellerudHøgenhaug, Ragnhild, frk. Økernv.85, Hasle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Carsten :o)Jeg prøver meg en gang til. Det gjelder Axel/Aksel Pedersen f. 10.februar 1878. Han døde 15.desember 1964 og ble begravet på Bekkelaget kirkegård om det hjelper noe.Jeg tror det er hans datter Esther Stokke f.Pedersen 16.juni 1902 (tror DIS Gravminner har ført inn feil fødselsdato på henne) gift med en Halvdan Eivind Stokke f. 16.juni 1902, som ligger i samme grav på Bekkelaget kirkegård. Det gjør også en Per Stokke f. 3.oktober 1929, d. 22.september 1981.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Takk igjen Carsten !Jeg har det meste av biografi rundt både Olav Hindahl og Johan Lofthus, men manglet adresseopplysninger. Holder på med et lite prosjekt rundt Lofthus og Hindahl-familiene.Mvh Ove Haugrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Glemte å si (innlegg 504) at Axel/Aksel Pedersen var Bokbinder og senere bestyrer for A/S Centralbokbinderi.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Mathisen

Dersom tilbudet fortsatt står ved lag, vil du se hva du kan finne på Håkon Mikal Hansen og kone Agnes.Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Mathisen

Dersom tilbudet fortsatt står ved lag, vil du se hva du kan finne på Håkon Mikal Hansen og kone Agnes.Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Rigmor:o)Da må det nesten være Axel Pedersen, fhv. bestyrer, Helgesensg.52H.E.Stokke, generaldir. (Norges Statsb.) Munked.v.62. (Han har jeg endel fakta om hvis det er interessant)Ingen Esther Stokke, eller Esther Pedersen på samme adr.Per Stokke, trafikkflyger, Carl Kjelsensv.18, Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

RolfDet er massevis av H./Haakon/Håkon Hansen, så uten yrker eller andre opplysninger blir det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Carsten :o)Så flott! Jeg holder fortsatt på med min svigerdatters forfedre og Axel Pedersen var hennes oldefar.Det stemmer at de bodde i Helgesensgt. 52, men han har kanskje flyttet engang etter 1955, etter at hans kone Anna Randine Pedersen f.Kristiansen (f. 26.august 1879)døde 17.april 1950.De er begravet på Bekkelaget kirkegård og i samme grav ligger deres sønn Oddvar f.2.august 1913 og de før nevnte Esther Stokke, Halvdan Eivind Stokke og Per stokke.Axel Pedersen og Anna Randine hadde også en datter Esther f. 16.juni 1902, så det kan da vel ikke være noen andre enn datteren som er gravlagt der og da gift Stokke?Jeg er selvfølgelig veldig interessert i det du måtte ha vedrørende H.E.Stokke.Tusen hjertelig takk enda en gang for din hjelpsomhet.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

RigmorHvem er hvem 1955:Halvdan Eyvind Stokke, generaldir. Oslo, f.20-11-1900 i Fredrikstad, sønn av kjelesmed Anton Johannessen (1857-1936) og Helene Anderson (1865-1944). Gift 1925 med Esther Pedersen, f.16-6-1902, datter av bokbindermester Axel Pedersen, Oslo f.1878 og Anna Nielsen, f.1879.Middelskole 1917, Telegrafskole 1919-20, stud. trafikkspørsmål og adm. forhold i Tyskland og Sveits 1937. Telegrafeksp. Oslo 1920-21, kst.sekr. Telegrafstyrets adm.avd. 1921-22, tekn.avd. 1922-24, sekr. Oslo Telefonanlegg 1924-26, bestyrer Fredrikstad kringkaster 1926-29.Sekr. Telegrafstyrets adm.avd. 1929-38, kontorsjef 1938-45, rådmann i Arbeiderdept. 1945-46, Samferdselsmim. pers.sekr. 1946-47, statssekr. i Samferdselsdept. i 1947, generaldir. for NSB fra 1951.Medlem Fredrikstad bystyre og formannskap 1928-29, Aker herredsstyre fra 1932-1946. Ordf. Aker 1946-47, i Oslo 1948-50. Form. i og medl. av en rekke komm.utv. Form. Statens Samferdselsnevnd fra 1945. Medl. Akers Sparebanks direksjon fra 1945. Styreform. Folketheateret 1954.Tildelt Kongens fortjenestemedalje i gull, kommandør av Etiopias Menelik Orden.Fra Wikipediahttp://no.wikipedia.org/wiki/Halvdan_Eyvind_Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk hva du har å finne fram i Carsten :o)Jeg er veldig takknemlig for det du kan fortelle. Har snakket med min svigerdatter som husker onkelen Halvdan og sin tante Esther.Det er så moro å få på plass litt om min svigerdatters familie og forfedre.Litt underlig er det jo at Axel Pedersen og kona Anna Randine ble gravlagt på Bekkelaget kirkegård, med adresse Helgesensgt. 52.Axel døde 15.desember 1964 og kona Anna Randine 17.april 1950. Svigersønnen Halvdan Eivind Stokke døde 15.desember 1977 og kona Esther døde 17.oktober 1986.Stort takknemlig *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei CarstenJeg prøver meg igjen. Denne gang gjelder det personer med etternavn Mikkelsen: Ragnhild Julie og Ragnar Mikkelsen og deres voksne barn Odd Ragnar, Ingar og Kjell. Og evt. Bjørg, og Ragnfrid Anna. Kan du finne noen av disse i 1955? Ragnar og Odd Ragnar jobbet ved jernbanen. De andre har jeg ikke noe yrker på.Jeg søker også Liv Randi og Rolf Eugen Syvertsen, og Aase og Eilert Lignel Johansson.På forhånd takk!Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BjørgMed så vanlige etternavn blir det ikke lett. Det er en Ragnar Mikkelsen, men han jobber ikke ved jernbanen og hverken Ragnar eller Odd Ragnar er omtalt i bøkene om jernbanepersonell under Oslo distrikt. Ellers er det ingen Mikkelsen med de fornavn du har listet opp.Men det finnes kandidater blandt Michelsen:Bjørg Michelsen, frk. (Størens Radiofabr.) Vosseg.18Kjell Michelsen, arb. (Vannv.) Arendalsg.18Kjell Michelsen, kjemigraf (Kjemigrafia) Rabbev.17, RisløkkaDet er ingen Liv og Rolf Syversen/Syvertsen på samme adr.Eilert Johansson, snekkerverksted, Toteng.7bb, bor Klosterheimv.26, Teisen. Ingen Aase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BjørgSporskifter Odd Mikkelsen bor iflg. adresseboka for Telemark 1955-56 i Lunde. Har funnet ham blandt jernbanepersonalet, men han lever muligens fortsatt så du får sende meg en mail: c-scha@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Carsten - her har du meg igjen :o)Jeg holder fortsatt på med min svigerdatters familie. Den før nevnte Axel Pedersen og kona Anna Randine hadde også datteren Ragnhild Alida Pedersen, f. 16.juni 1900. Hun ble gift med Rudolf Heiberg. Kan du finne han/de i adresseboka 1955.Jeg har fått en mail fra min svigerdatters søster, som skriver: 'jeg har et lite mysterium som jeg funderer fælt på: Bestemors eldste søster, Ragnhild Alida f. Pedersen 16/6-00, giftet seg med onkel Rudolf som het Heiberg til etternavn. Jeg kikket på websiden over gravminner, og der fant jeg en 'Ragnhild Alide Heiberg-LARSEN(?!) f. 16/6-00...Jeg kan ikke forstå annet enn at dette må være min grandtante Ragnhild, men hvor i all verden kommer 'Larsen'-navnet fra? Ragnhild var bare gift én gang. Det ser forresten ut som om tante Ragnhild ikke har en egen grav, men ligger i en slags minnelund eller noe.. det er jo trist syns jeg. Onkel Rudolf ligger alene i sin grav på en annen gravlund.. Ragnhild ble nesten 100 år gammel, så kanskje fant de ingen pårørende som kunne ta seg av begravelsen. Syns sånt er sørgelig..'Jeg har forsøkt å lete etter denne Rudolf Heiberg, men finner ingen ved tellingen 1900, eller den kommunale 1923.Jeg fant på DIS gravminner en Rudolf Heiberg f. 13.desember 1892, som døde 7.juli 1991, og som ble gravlagt på Bekkelaget kirkegård 20.juni 1991.Håper du har en mulighet til å hjelpe meg enda en gang :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Rigmor:o)I adresseboka er det ingen Rudolf Heiberg og heller ingen Ragnhild Heiberg, men det er en telefonformann Rud. Heiberg-Larsen, Erlandstuv.10, Holtet Hageby. Da er utfordringen å finne denne Rudolf. Fant dette ekteparet i 1885 som kanskje kan være aktuelle som foreldre.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Carsten og takk enda en gang for at du hjelper meg :o)Jeg lurer på om du kan være inne på noe der vedrørende foreldre. Du er sikkert inne på den rette når du skriver at det er en telefonformann Rud. Heiberg-Larsen, Erlandstuv.10, Holtet Hageby.Holtet hører vel til Bekkelaget kirkegård og som tidligere nevnt fant jeg en Rudolf Heiberg f. 13.desember 1892, som døde 7.juli 1991, og som ble gravlagt på Bekkelaget kirkegård 20.juni 1991.Jeg fikk en ny mail fra min svigerdatters søster, hvor hun skriver: 'Rudolf og Ragnhild hadde en sønn sammen. Han husker jeg ikke navnet på. Barnabarnet deres, Thomas, ble ikke gammel. Han døde før tante ved at hovedpulsåren sprakk. Han ble ikke så gammel. Husker ikke hva pappaen hans het..fatter ikke hvor 'larsen' kommer i fra..'Da var jeg inne på DIS gravminner igjen og fant der en Bjørn Thomas Heiberg-Larsen f. 14.mai 1956, død 10.desember 1987 og som også ble gravlagt på Bekkelaget kirkegård.Hvorfor Rudolfs kone, Ragnhild Alida Heiberg-Larsen er gravlagt et helt annet sted, (Østre gravlund) i noe som ser ut som en minnelund er jo litt underlig.Jeg får prøve å lete litt i Moss, om jeg finner Rudolf døpt der. Merkelig at jeg ikke finner ham i tellingen.En stor takknemlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei, nå surrer jeg fælt:o)Det må jo bli i Christiania. Jeg får myse litt i kirker tilhørende adressen på de du lenker til i 1885.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.